8 mei 2025, 21:44:15

Eitjes leggen

Gestart door frankyboy007, 25 september 2005, 18:42:55

« vorige - volgende »

frankyboy007

Hallo,

Ik zou graag iets willen weten over het leggen van eitjes.

Ik heb een valkparkiet die net 1 jaar oud is en als enigste in de kooi verblijft. Hij heeft dus zonet een eitje gelegd. Toen hij klaar was ermee is hij boven op de stok gaan staan op hoge poten. Zo heb ik hem nog nooit gezien.

Wie kan mij vertellen wat dit is?

Alvast Bedankt,

Groeten,

Frank.

Lique

Hoi Frank,

Gefeliciteerd met je eerste eitje.
Het is volkomen normaal dat als een valkje een eitje heeft gelegd, dat ze zo raar gaat zitten.
De staart laten ze hangen, zitten erg hoog op de pootjes en het lijkt of ze erg veel pijn hebben.

Het kan geen kwaad om eitjes te leggen, maar het kan wel zijn dat jouw popje er erg veel moeite mee had, vooral ook omdat het de allereerste is.

Overmorgen zal ze weer een ei gaan leggen, en dit kan uitlopen tot 5 a 6 eitjes.
De eitjes gewoon laten liggen, misschien gaat ze erop broeden.

groetjes Lique

frankyboy007

Maar misschien een domme vraag, hij zit helemaal alleen in deze grote kooi  ;D Hoe kan hij dan gaan eitjes leggen? Hij moet ze toch ergens van hebben?

Groeten,

Frank

Paul

Hoi Frank,

Even als aanvulling op het berichtje van Lique.
Je moet ze laten liggen omdat ze er anders blijft leggen en dan kan ze uitgeput raken.
Laat je ze liggen dan zal ze stoppen bij 5 a 6 eitjes meestal en anders kan ze er wel eens 20 leggen en uitgeput raken.
De eitjes zullen uiteraard niet uitkomen want ze zijn niet bevrucht maar voor hun natuurlijke behoefte gaan ze er vaak wel op broeden.

Groetjes, Paul

Riny

26 september 2005, 11:07:24 #4 Last Edit: 26 september 2005, 11:20:32 by Riny
Hallo Frank
Ieder vrouwelijk vogel die alleen gehouden wordt kan ook eitjes leggen.
Ze kunnen alleen niet bevrucht zijn.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

CitaatIeder vrouwelijk dier wat alleen gehouden wordt kan ook eitjes leggen.
Ze kunnen alleen niet bevrucht zijn.
Groetjes Riny Cheesy Cheesy Cheesy

Hoi Riny,

Dat is nieuw voor mij hoor ik heb hier nooit eitjes van mijn vrouwelijke hamster gehad  ;D

Groetjes, Paul

Mariska

Ha ha, mijn hond ook niet.
Zou dat wel moeten???

Grapje Riny ;D ;D ;D

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hallo Mariska en Paul

Groetjes Riny :D :D :D

Tessa

Citaat van: frankyboy007 op 25 september 2005, 18:52:44
Maar misschien een domme vraag, hij zit helemaal alleen in deze grote kooi ;D Hoe kan hij dan gaan eitjes leggen? Hij moet ze toch ergens van hebben?

Groeten,

Frank

iK vind het wel grappig dat Frank in volle overtuiging over HIJ blijft praten hahaha

PS mijn poes legt ook geen eieren hahahaha

Mariska

Oh, dus daar was je zo lang mee bezig ;D ;D ;D
Flauw zijn we weer he?
Maar ik vond het wel grappig.
Jij toch ook Riny? Geef het maar toe, het was een goeie grap.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Frank

Hallo,

Vanavond heeft zij weer een eitje gelegd. De 2e. Ik heb ze laten liggen maar gebeurd dit elke week of 1 keer in de x jaar.....

Groeten,

Frank

Paul

Hoi Frank,

Normaal leggen ze een aantal eitjes en broeden dan 3 a 4 weken en gaan dan vanzelf van de eitjes af.
Vaak leggen ze dan weer een tijdje geen eitjes meer.
Zeker met tamme popjes moet je ze niet op de rug aaien als ze dan van die geluidjes gaan maken want dan denken ze instinctief dat ze bevrucht zijn en gaan eitjes leggen.
Normaal leegt een valkje 2 a 3 legsels per jaar als ze een koppel zijn en meer is ook niet goed dan kunnen ze teveel uitgeput raken.
Dus kijk het even aan hoelang ze straks geen eitjes legt als ze echt teveel gaan leggen kan je bij de dierenarts ook een prikpil halen maar dat is echt in het uiterste geval.
Ook kan je ze laten denken dat het winter is door eerder het ligt in de buurt van de kooi uit te doen en een tijdje minder of geen groenvoer geven en niet te veel badderen.

Groetjes, Paul