8 mei 2025, 19:35:35

ten einde raad

Gestart door kelly, 25 september 2005, 12:48:07

« vorige - volgende »

kelly

hallo,sinds een maandje heb ik een valkje gekocht.Ik wou een mannetje hebben.en de verkoper zei dat je dit alleen maar kan voelen of het een mannetje is.maar ik vind nergens informatie over 'het voelen dat het een mannetje is'. Ook heb ik gehoord dat je dit kan zien aan de kaakjes, ze moeten fel oranje zijn.oké ja ze zijn fel oranje. Maar als ik dit forum lees kan je het zien aan het gedrag. Sanka,mijn valkje krijst en fluit maar af en toe. wel begint hij wat geluidjes na te bootsen maar dit blijft miniem.Sanka is heel rustig en speelt nooit met zijn speelgoed. Ik kan hem wel uit zijn kooitje halen door met mijn vinger op zijn buikje te gaan. Maar telkens als ik mijn hand in zijn kooit steek dan bijt hij.het vraagt dus heeel veel moeite om hem op mijn vinger te laten zitten. sinds gisteren mag ik aan zijn hoofdje komen.nu geeft hij zijn hoofdje zelf. maar toch blijft hij bijten. vannaf dat ik dicht bij zijn buikje komt dan bij hij en word hij enorm boos. ook als ik lichtjes aan zijn staartje komt.Mijn vogel heeft onder zijn grote pluimen op zijn hoofdje geen haar. de verkoper zij dat dit zou terug groeien,maar na een maand is dit nog niet gebeurd...

is het gedrag van Sanka normaal?
Hoe herken ik of het een mannetje of een vrouwtje is?
waarom bijt ie constant?
waarom speelt hij niet,fluit hij niet veel en is hij niet actief?
waarom mag ik niet met mijn vinger bij zijn buikje komen?

ik zou heeel tevreden zijn moest ik reactie krijgen op mijn vragen,want ik vind er nergens een antwoord op
groetjes kelly

Bianca

Mag ik vragen wat voor kleur je valkje heeft?
is het toevallig geel/wit met oranje wangetjes?
Heeft ie een ringetje om?
weet je hoe oud ie is?

Dat bijten is een teken van angst, dat zal over gaan als jij volhoudt om gewoon op een rustige zachte manier met hem om te gaan.
Waarschijnlijk voor jij 'm kocht werd ie alleen maar in de volle hand gepakt als ie uit een transportkooi werd gehaald, want meestal gaat dat in de winkelwereld niet zo lief...

Je kunt ook eens de volgende sites kijken om tips te lezen over tam maken.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/tammaken.htm

http://www.kwetterflat.nl/experiences4.html

http://members.lycos.nl/jadazoozer/photoalbum17.html

Succes ermee!

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Mariska

Hoi Kelly,

Weet je ook hoe oud je valkje is?
En van dat voelen heb ik ook nog nooit gehoord. Was het maar zo makkelijk. Bij sommige zie je het aan het uiterlijk, maar je moet het vaak vooral van het gedrag hebben.
Mannetjes roffelen/tikken met hun snavel op dingen als de tralies, de bodem, hun zitstokken enz. Ze hebben meer aanleg om melodieen en fluitjes na te bootsen. Ze vertonen macho gedrag door met hun vleugels wijd heen en weer te lopen over de bodem of hun stok. Deze dingen doen popjes niet.

Dat bijten kan een teken van angst zijn.
Je moet er veel geduld voor hebben om hem duidelijk te maken dat het bij jou fijn is en niet eng. Probeer het voorzichtig met iets lekkers.
Eerst door de kooi heen met je vingers op een aardige afstand. bijv met trosgierst. Maak het stukje trosgierst dan steeds korter. Gaat dat goed kun je het eens proberen met je hand in de kooi. Gaat dat goed kun je proberen of je hem op je vinger kan krijgen met een stukje trosgierst. En zo verder.
Maar dat vergt veel geduld.

Wat het spelen betreft; niet elk valkje vind speelgoed even leuk. Probeer eens nieuwe dingen. een rol wc-papier of een schoenveter of een leeg eierdoosje.
Maar als hij helemaal niet actief is zou het ook kunnen zijn dat hij zich niet goed voelt.
Je moet dus wel uitsluiten dat hij niet ziek is.
En krijgt hij wel alles wat hij nodig heeft aan voer?

En wat betreft aan zijn buikje komen; als jij nog niet zijn vertrouwen heb gewonnen door bijv het bovengenoemde met de trosgierst te proberen dan zal hij waarschijnlijk ook bang zijn als je aan zijn buikje komt. Zie eerst maar eens dat je hem bij je kan nemen op je vinger en als dat aklemaal goed gaat kan je steeds een stapje verder gaan.

Ik hoop dat je hier wat mee  kan?

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

kelly

het is een witje met een geel hoofdje en oranje wangetjes. de verkoper zei dat dit en jong beestje is maar die kan vanalles zeggen. Sanka zit nu naast mij op een stok. en ik heb er wat opgelet of hij machogedrag toont.hij begon ineens te fluiten en zijn vleugeltjes oppentedoen en zelfs dichter bij mij te komen. dit is de eerste keer dat hij dat doet. tikken heeft sanka nog nooit gedaan. wel heb ik hem eens betrapt op het heen en weer schuiven op zijn stokje en dan een grote sprong te doen met zijn hoofd vooruit. wel beeft hij nog wat af en toe.om hem op mijn vinger te krijgen doe ik een handschoentje aan.dan mag hij bijten zoveel hij wilt en kan hij op mijn vinger zitten. maar is dit niet slecht? hem laten bijten op mijn vinger?en inderdaad de verkoper was heeel hardhandig met sanka en kneep hij bijna dood met zijn handschoen >:(
alvast bedankt voor de reacties en de tips ivm het speelgoed.

Riny

Hallo kelly
dan is Sanka een lutino.
Veel Lutino's hebben een kaal kopje en dat groeit ook niet meer aan.Dat hebben ze meegekregen van de ouders.
Als hij/zij ouder als een jaar is kun je aan de onderkant van de vleugels zien of het een man of pop is.
En dat voelen wat het is heb ik vaker gezien hoe ze dat doen.
Bij een handelaar hier in de buurt doen ze het ook ,maar ze hebben het mij al tig keer uitgelegd maar ik kan het niet.
Groetjes Riny :D :D :D

Brede W

Hoi Kelly,

wat Mariska zegt over het buikje aaien klopt wel. Maar zeker met de staart laten ze vaak niet toe, omdat het geen fijn gevoel is en volgens mij zit het ook wat ingebakken in het instinct (het blijven prooidieren he).

Zelf heb ik 1 vogel waarbij ik aan de staart mag komen, de rest wil het niet hebben. Dus wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken, blijf maar lekker zijn koppie kroelen!

Groetjes,
Wendy

bobbie

Hoi,

Het voelen is aan de bekkenbotjes.
Wel moet ik zeggen dat dit bij een jonkie erg moeilijk is omdat die botjes nog flexibel zijn. Ook kunnen ze door de stress de botjes naar elkaar toe knijpen.

Het principe is:

Volwassen man: bekkenbotjes dicht bij elkaar en niet flexibel.
Volwassen pop: bekkenbotjes flexibel en verder uit elkaar, er moet tenslotte een ei door kunnen.

Ook volwassen poppen kunnen de botjes naar elkaar toe knijpen van stress maar blijven dan wel wat flexibel aanvoelen.

Wat betreft het spelen: hoelang heb je deze valk nu?
Moet ie nog wennen? Anders inderdaad wat anderespulletjes geven, toiletrol om zitstok, touw, stukje papier.
Wat zeker zal werken is een wilgentakje, daar zijn ze gek op.

Succes met alles.

Groetjes, Nel :)

Paul

Hoi Kelly,

Ik heb hele tamme valkjes die het ook gewoon niet fijn vinden als je aan het buikje komt op het kopje en op de rug vinden ze hier in het algemeen veel fijner dus dan kan je hem beter niet op zijn buikje aaien.
Een handschoen is vaak niet goed want daar zijn ze vaak bang voor zeker als ze met een handschoen gevangen zijn.
Probeer het zonder handschoen vaak bijten ze alleen naar vingers en niet in je hand zelf.
Wat we wel eens deden bij een bang valkje was een sok over onze hand heen daar zitten geen vingers in en daar zijn ze dan minder bang voor.
Dat voelen (aan de bekkenbotjes)bij een valkparkiet is erg onbetrouwbaar en geeft echt geen zekerheid over wat het is.
Het kale kopje bij lutino's (dat is de soort die jij hebt) is heel normaal en soms komen er op latere leeftijd nog wel wat veertjes bij maar een klein kaal plekje zal hij altijd wel blijven houden.
Die heeft met het doorkweken te maken en de meeste van de lutino's hebben daar last van maar verder is dat helemaal niet erg voor ze en ze hebben er geen last van.

Groetjes, Paul

kelly

hallo
alvast bedankt voor jullie reacties,het heeft me goed geholpen. sanka is verzot op zijn wcrolletjes!ook de trosgierst heb ik geprobeerd en inderdaad,zo komt hij op mijn vinger zitten.dus nu gebruik ik geen handschoenen meer  :). ik heb voor sanka spreekparels gekocht.werkt dit?
groetjes

Mariska

Hoi Kelly,

Wat een goed nieuws. Ik ben blij dat we je hebben kunnen helpen.
ik heb zelf nu net een lege keukenrol opgehangen aan een schoenveter en die veter een stuk los laten hangen.
Nou dat is echt een succes.
Van die spreekparels weet ik niet.
ik hoop het voor je ;D

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hoy Kelly
Spreekparels werken volgens mij niet hoor.
Dat is mensen het geld uit hun zakken kloppen.
Niet ieder valkje heeft aanleg om te leren praten.

Paul

Hoi Kelly,

Ik heb toen spreekparels aan mijn rosella gegeven en die praat er wel redelijk wat af maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn dat weet je nooit zeker of het daarvan komt.
Het kan iets helpen maar een valkje zal zonder parels ook wel gaan praten als hij er maar aanleg voor heeft en als je hem maar veel voorzegt.

Groetjes, Paul

Riny

Hallo allemaal
Zo heb je ook korrels voor kanarie's om meer te fluiten.
Ik heb ooit een test gezien op de tv dat zoiets gewoon niet werkte ,dat het geld klopperij was,spreekparels lijken hier wel verdacht veel op.