6 mei 2025, 01:28:06

Snavelprobleem

Gestart door Joyce28, 23 september 2005, 10:25:46

« vorige - volgende »

Joyce28

Hallo allemaal,

Ik heb een wildkleur die ik 4,5 jaar heb,maar weet de leeftijd niet,komt uit de dierenwinkel
Nu is haar snavel erg dik geworden,en heb de onderkant al geknipt omdat ze de snavel niet meer op elkaar kreeg
Nu is de ondersnavel goed vind ikzelf,maar de bovensnavel is zo dik en lang,heb hem zelfs al geknipt,zie hier het resultaat

Herkent iemand dit,en is dit een ziekte ofzo? :-\

Ik vind het nu echt een Gonzovalk

Rianne

:o :-[  Ik moest wel even lachen om je Gonzo opmerking...

De snavel slijt niet goed af, misschien dat de dierenarts er een stuk af kan halen.  ???

Lique

Hoi Joyce,

Jeetje zeg, het ziet er niet echt fijn uit.
Ik heb zelf wel ervaring met valken met een te lange ondersnavel (schepbekje) maar niet met een te lange bovensnavel.
Wel weet ik dat dit problemen kan opleveren met het eten, dus zal er zeker een behoorlijk stuk vanaf gehaald moeten worden.
Dit moet echt door een DA gedaan worden, omdat het leven waarschijnlijk ook door is gaan groeien.
Een Da heeft ook een "soldeerbout" klaarstaan zodat hij het dicht kan branden mocht er wat geraakt worden.

Succes.

groetjes lique

Joyce28

ja precies,ik heb er al een stuk afgehaald maar durfde nu idd niet verder i.v.m het leven.En de ondersnavel heb ik ook weer mooi geknipt,want ik kon haar tong zien,omdat ze de snavel niet meer kon sluiten
Maar ze eet nog steeds erg goed,klimt poetst en noem het maar op
En anders ga ik toch maar binnenkort naar de da

Joyce28

oja,hoe komt zoiets plotseling?Er zijn geen veranderingen geweest,alles is aanwezig wat een valkparkiet behoort te hebben

Rianne

Dat lijkt me wel verstandig want het groeit natuurlijk gewoon door. 1 keer goed wegknippen kan een oplossing zijn. En de DA weet wel wat hij doen moet (hoop ik!) ;)

Joyce28

Citaat van: Rianne op 23 september 2005, 11:08:07
Dat lijkt me wel verstandig want het groeit natuurlijk gewoon door. 1 keer goed wegknippen kan een oplossing zijn. En de DA weet wel wat hij doen moet (hoop ik!) ;)

ja dan zou ik naar een vogeldierenarts gaan hoor ;)

Roosje

het is net een olifantje :-[

Joyce28

ja ik laat er ook wat aan doen,want het is geen fraai gezicht :-\

Monky

Hi Joyce,

Ik heb hetzelfde met mijn grasparkiet gehad. Ineens begon de snavel heel hard te groeien. Zijn nagels trouwens ook. Ik ben er toen mee naar de dierenarts gegaan en die had de snavel weer in normale proporties geknipt. Het bloedde even en ze hadden inderdaad met een soort soldeerbout het snaveltje dicht geschroeid. Daarna heb ik het zelf bijgehouden.
Het beestje is uiteindelijk 9 jaar geworden  :)

Het ziet er inderdaad wel apart uit.
Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat de oorzaak ervan was.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Groetjes,
Monique

Paul

Hoi Joyce,

Het eerste wat ik dacht waar ik het op vond lijken was een neushoornvogel.
Het ziet er wel heel vreemd uit heeft hij wel voldoende knaagmateriaal in de kooi?
Ik heb van die mega kalkblokken en daar knagen ze graag aan.
Ook heb je zitstokken van een soort kalk waar ze de snavel aan kunnen slijpen en tevens kunnen ze dat kalk eten.
Het zou een voedingsprobleem kunnen zijn dat ze een bepaalde stof niet genoeg binnen krijgen zoals jodium bijvoorbeeld wat in die roze blokjes zit.
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem hier met een grasparkiet die moet ik nu elke maand ongeveer knippen omdat de snavel nu net als bij een kanarie recht loopt en hij kan hem dan zelf niet meer bijhouden.
Ik heb het 1 keer door de dierenarts laten doen maar verder doe ik het nu ook zelf en ik heb het 1 keer dicht moeten schroeien omdat het iets bleef bloeden.
Laat het in elk geval 1 keer goed bijwerken door een vogelarts en daarna kan je het zelf bijhouden als het nodig is.

Groetjes, Paul

Joyce28

Hoi Paul,

Heb even in de gauwigheid foto's gemaakt,zijn wazig,maar dit heb ik in de kooi:

Ik koop elke keer weer een nieuwe sepia die ik hier weer tussenklem
Verder gewoon grit en oestergrit
Dus snap het echt niet ???

Maar ik ga er wel mee naar de da,en dan hou ik hetzelf wel bij ;)

Paul

Hoi Joyce,

De blokken zijn perfect dat is precies wat ze nodig hebben ik heb dezelfde erin hangen en vooral die grote Vitakraft is erg goed voor ze vind ik zelf.
Zoals de snavel nu is zal hi hem niet meer zelf bij kunnen slijpen op een blok maar misschien als het eenmaal weer een beetje in bijgewerkt dat hij het wel weer zelf bij kan houden.
Bij mijn oudste valkje was de punt toen heel erg lang en die werd toen steeds dunner en die viel er toen gewoon vanaf zodat de snavel weer de goeie lengte had.
Dat kwam denk ik ook omdat hij er zelf mee op het mineraalblok mee aan het hakken was steeds.
Het belangrijkste is naturlijk dat hij de zaadjes nog kan eten en dat is nu gelukkig nog het geval.

Groetjes, Paul