2 mei 2025, 18:21:24

Kieskeurig!

Gestart door Kim, 21 september 2005, 10:22:56

« vorige - volgende »

Kim

Mijn valkje Kuifje is enorm kieskeurig! Als hij hoort dat we chips eten dan zit hij op de eerste rij, maar als ik heb fop en hem vervolgens een stukje fruit (appel of peer) wil geven dan verrekt hij het om er een hap van te nemen. Ik heb ook al geprobeerd om een klein beetje siroop en een klein beetje water toe te voegen, maar het is allemaal veel te gezond... denk ik... Een huisdier gaat toch altijd op zijn baasje lijken?  ::) geef mij ook maar lekker een chippie in plaats van een appel!

Wat kan ik het beste doen? Kraaide jullie valkjes er in eerste instantie ook niet naar? Hoe kan ik hem overhalen? Zou hij een stukje gekookt ei mogen? of iets anders?

Kim,

Rianne

Gekookt ei is niks mis mee, het zit ook in eivoer. Bij mij krijgen ze in principe nooit chips, en groente en fruit plaats ik in de kooi zodat ze zelf kunnen pakken.

Kim

Rianne,

Zou hij chips lekker vinden omdat het zout is? Ik krijg de kans niet om het bij hem weg te houden, hij is helemaal verzot erop, maar probeer het wel te vermijden omdat ik ook vind dat het niet goed voor hem is.

Gisteren ook nog geprobeerd om een stukje gekookte wortel, maar nee hoor! Helaas, leuk geprobeerd!  ;D

Kirsten op haar werk

haha ik herken het wel hoor,. Heb hier ook chipsgekken zitten!,. vooral de nibbit of chippito´s zijn favoriet. Tja hiernaast eten ze ook gewoon de gezonde dingen en is andijvie weer favoriet,. Appel eten ze alleen als ik het door het eivoer meng. Alleen de pruimkoppen hier zijn verzot op appel :D

Chips, koek e.d is natuurlijk niet gezond voor ze, maar ik denk dat een hapje geen kwaad kan. Ik probeer ze daarnaast dan met een toastje af te leiden,.. is minder ongezond en vinden ze bijna net zo lekker ;D

Groetjes
Kirsten

Rianne

Er zitten ook veel andere stoffen in chips die, als ze er te veel van krijgen, niet goed voor ze kunnen zijn. Pakt hij de groente ook niet als het in de kooi hangt?

Kim

Maar zoiets als spinazie of andijvi, moet ik dat eerst koken en als een prakkie maken of gewoon ongekookt aan Kuifje voorschotelen?

Rianne

Dat kun je rauw geven. Hier eten ze rauwe bloemkool, broccoli, witlof, wortel, noem het maar op.

Mariska

Hoi Kim,

Je kunt ook eens een blaadje spinazie proberen of wat mais door het eivoer. Daar zijn ze bij mij gek op. Ook geef ik ze verse kruiden zoals een takje basilicum of peterselie. Zijn ze dol op. Maar mais en spinazie zijn bij mij echt favoriet bij alle vier de vogels. Verder krijgen ze ook brocoli, bloemkool, andijvie, wortel, meloen, gekookt eitje. Ik geef alles rauw, behalve dat ei natuurlijk.
Het is een kwestie van uitproberen. Leg het gewoon in ze kooi of doe het in een bakje. Of door het eivoer zoas ik.
We horen wel hoe het gaat.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Kim

Dat eivoer, waarvoor is dat precies. Ik heb nog niet zo heel lang een valkje, zoals jullie misschien al begrepen hadden. Ik heb nl in een dierenwinkel er naar gevraagd, maar de verkoper zei dat dat helemaal niet nodig is. Dat hij aanzijn gemend voer en water voldoende zou hebben. Daarnaast zouden valkjes ook wel van sla houden zei hij.

kan iemand mij vertellen, wat ik mijn valkje allemaal zou kunnen aanbieden qua voeding betreft. Ik heb ook al eerder over grit gehoord.. Kuifje heeft ook zo'n steen voor zijn snaveltje

Kim

Rianne

Hoi,

kijk eens op deze pagina, daar staat ongeveer alles wat je valkje nodig heeft. http://www.valkparkiet.com/nl/files/voeding.htm

Mariska

Goeie tip! Kan wel alles uitleggen maar daar staat vrijwel alles op.
Als je nog vragen heb horen we het wel.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Kim

Welk merk is bijvoorbeeld best?

Hoe zier bijvoorbeeld kiezel eruit?

Rianne

21 september 2005, 12:48:31 #12 Last Edit: 21 september 2005, 12:50:21 by Rianne
Dat zijn hele kleine steentjes. Grit is wat groffer.
Wat merk betreft, ik heb zaadvoer van Cochini, gemengd met iets waar ik het merk niet van weet ;D Het eivoer is van CeDe, het grit van Esve (maki heet het), grit van Thijssen (zonder houtskool en roodsteen). Sepia en mineraalblokjes, dat maakt me niet uit.
Maar iedereen gebruikt weer wat anders.

Kim

Welk merk is bijvoorbeeld best?

Rianne

geen idee, mijn valkjes vinden dit erg lekker, en er zit een hoop verschilende stoffen in dus ik vind t prima. Een zakje zaadvoer kost 1,40 en er zit 500 gram in.