21 augustus 2025, 06:19:37

stikken in de pap???

Gestart door trienke, 19 september 2005, 21:09:42

« vorige - volgende »

trienke

hoi

IK had eerst 4 kleintjes. 1tje doodgegaan door een gezwel.
en 2 gestikt tijdens het voeren, en nu heb ik er nog 1 over, die ook van die kuren heeft tijdens het voeren, al 2x naar lucht happen en op tijd kunnen redden door hem laten overgeven.

Ik voed rustig aan, bij de laatste die nog leeft zowiezo en niet te veel, en toch stikt ie.

dit gebeurd dus bij alle 3 jongen.

Weet iemand mischien wat dit is?? Durf de laatste bijna niet meer voeding te geven, bang dat het weer gebeurd. :(
is nu 3 weken oud

groetjes Trienke

Riny

Hoy Trienke
Ik kan goed geloven dat jij angst hebt om ze te voeden.
Maar ik kan niet anders als denken dat er iets niet goed is met de valkjes.
Als jij werkelijk iets verkeerd zou doen leefde Lucky ook niet meer.
Bel dr Feld op en vraag wat er aan de hand kan zijn.
En weet dat iedereen hier op het forum met jou meeleeft en voor jou duimt.
Heel veel liefs Riny :-* :-*

margreet

hallo Trienke,

Wat verschrikkelijk voor je, kan me voorstellen dat het voeren zo een  drama wordt, heb je het al geprobeert met een lepeltje, dat wordt vaak als advies gegeven. Zelf heb ik er geen verstand van, gelukkig nog nooit hoeven doen. Hoop echt voor je dat ook deze niet door je vingers glipt.

groetjes Margreet

margreet

hallo Trienke,

Was te snel met reageren, las net in je verhaal dat je het gaat proberen met een lepeltje, succes.

groetjes Margreet

Paul

Hoi Trienke,

Ik heb het toen met Kleintje gehad dat was echt eng en dat was zowel met de lepel als met de spuit dat ze ineens als dood neerviel en naar adem snakte.
Ik heb haar toen met mond op snavel beademing bij moeten brengen en dat lukte nog net en nu is het een mooie sterke valk geworden.
Vaak slikken ze dan te gulzig het enige is steeds een heel klein hapje in de snavel spuiten en dan pas weer niet geven tot dat is ingeslikt.
Ook de pap niet te dik maken dat kan ook wel eens uitmaken.

Groetjes, Paul

trienke

Hoi

Ik geef nu met de lepel, dit gaat tot nu toe goed, ik laat um kleine hapjes eten, en dan stop ik weer eventjes.

Paul bij de de 1e jong die dood ging door stikken heb ik dat ook geprobeerd, maar wou niet baten.

groetjes Trienke

Riny

Hoy Trienke
Ik twijfel niet aan de kundigheid van Paul,maar ik geloof ook niet dat het daar aan heeft gelegen.
Het zou dan toch wel al te toevallig zijn dat dit bij Lucky en Angel nooit gebeurd is.
Ik neem aan dat je die ook op dezelfde manier gevoerd hebt.
Ik blijf erbij dat ik denk dat er iets met de jonkie's niet in orde is.
Groetjes Riny :D :D :D

Lin

20 september 2005, 19:12:15 #7 Last Edit: 20 september 2005, 19:17:17 by Lin
Hey,

Ik zal uitleggen hoe ik het deed. Maar waarschijnlijk doe jij wel hetzelfde. Ik spoot schuin inde bek heel rustig. Ik heb nooit met een lepel gegeven want dat kon ik niet controleren. Wanneer het te heet was (gebeurd zelden) dan ging het natuurlijk niet goed. Te koud zorgde ervoor dat het kropje te lang vol bleef. Spoot ik te snel dan konden er luchtbellen ontstaan of verstikkingen. Elke keer een andere spuit pakken. De een in warm bakje de ander voeren en dan omwisselen. ik ga altijd 10% van lichaamsgewicht. Kwam ie niet aan dan niet de hoeveelheid vermeerderen maar het aantal per dag. Later mengde ik met eivoer zodat ie wat meer aankwam (had geen pellets). Als ik alleen pap gaf kwam ie heel weinig aan. Altijd de voeding geven en niet overslaan en zorgen dat ie een keer inde 24 uur leeg is. Het valkje mag ook niet afkoelen. Als die het koud heeft eet ie ook minder. ik wikkelde in een verwarmde doek, had geen warmtelamp.

mijn advies, met spuit als je valkje telkens zich verslikt en let onwijs goed op de temp. Ik wisselde na 2 ML van spuit. Volgens mij allemaal dubbele info. Maar meer kan ik denk ik niet doen voor je want jij bent deskundiger dan mij.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

trienke

nou deskundiger wil ik neit zeggen, maar met de spuit doe ik niet meer, lepeltje gaat goed, en kijk nu gewoon naar de krop, en vaker voeden, gisteren dus 1x eivoer er bijgedaan, maar dat doe ik dus voorlopig niet weer, het kon ook zijn dat hij daar is inblijven hangen, want er zat een stukje bij zijn bek, bij de voeding heb ik het geprobeert zo fijn moglijk te maken.

Ik geef nu dus om de 3 uren, 1x in de 24 uur leegt het kropje zeker wel, en de voeding controleer ik eerst door even met me vinger in de voeding te steken, word het te koud dan even boven een schaaltje heet water.

groetjes Trienke

Lin

een stukje in de pap van het eivoer? ik verpulverde heel erg. Het was maar een suggestie. misschien werkte het ook bij jou. Ik durfde het nooit aan met de hand voelen hoe warm het is. Ik had altijd schaaltje gekookt water en dan bakje met pap erin en dan de temp. meter erin. werd het kouder dan weer heet water erbij. Ik blijf je volgen in je dagboek!

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

CitaatHoy Trienke
Ik twijfel niet aan de kundigheid van Paul,maar ik geloof ook niet dat het daar aan heeft gelegen.
Het zou dan toch wel al te toevallig zijn dat dit bij Lucky en Angel nooit gebeurd is.

Hoi Riny,

Het is inderdaad niet normaal dat ze zo snel stikken in de pap er is dan wel wat aan de hand met de vogel misschien want met andere valkjes is het me nooit gebeurd en die voerde ik net zo.
Dus het is een combinatie maar als een valkje dat heeft als ze jong zijn dan is het gewoon heel rustig voeren.
Als ze ouder zijn dan kunnen het hele gezonde vogels worden onsanks dat ze een probleempje hebben als ze klein zijn.
Met de spuit moet je altijd schuin aan de linkerzijde in de snavel spuiten dat is omdat de luchtpijp links zit en dan spuit je daarvanaf en richting kropingang.
Ik dacht ook dat het niet uit maakt aan welke kant je de pap inspuit maar het is wel degelijk belangrijk.

Groetjes, Paul

Rianne

Misschien een domme vraag hoor, maar links in de snavel, is dat als je van de voorkant kijkt?

trienke

vraag ik me ook af, heb inderdaat altijd met de spuit gedaan als je erachter staat en dan rechts.

Maar met de lepel lukt het goed, dus blijf met de lepel voeden. alleen weet ik nu niet hoeveel ie ongeveer binnenkrijgt.

groetjes Trienke

Riny

Hoy Trienke
Als je de pap eerst in de spuit doet weet je precies hoeveel je klaar gemaakt hebt.
Ik doe ze dan altijd in een ander bakje .
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

21 september 2005, 14:43:10 #14 Last Edit: 21 september 2005, 15:04:43 by Paul
CitaatMisschien een domme vraag hoor, maar links in de snavel, is dat als je van de voorkant kijkt?

Hoi Rianne en Trienke,

Het is inderdaad heel verwarrend ik deed het namelijk ook eerst verkeerd omdat ik uitging van de linkerkant als je ervoor staat.
Maar het is de linkerkant als je de vogel zelf bent dus als je ervoor staat en je kijkt hem aan dan moet je aan de rechterkant van de snavel spuiten zoals op de foto:

Als je zou uitschieten met de spuit kan het dan wel degelijk uitmaken omdat je dan de pap meteen in de luchtpijp van het valkje spuit.
Dus het beste is wel gewoon aanhouden om van de goeie kant af te voeren.

Groetjes, Paul