3 mei 2025, 05:52:32

Help!

Gestart door spiky, 2 september 2005, 20:53:04

« vorige - volgende »

spiky

Hallo allemaal, Ik heb nu al bijna 3 weken een valkparkiet toen we hem kochten bij een fokkerij waar hij in een voliere in de schuur zat was hij 3 maanden. Nou zit hij in huis in een kleinere kooi dan hij gewend is maar het lukt ons maar niet om hem tam te maken hoe moeten we hem tam maken want soms blaast ie als je te dicht in zijn buurt komt en als je in zijn kooi komt valt hij aan. Ook als je trosgierst in je handen houd is hij nog steeds bang terwijl hij trosgierst heel lekker vind. Hij is nog niet uit zijn kooi geweest omdat hij nog niet tam is hoe moeten we hem tam maken.
Wie helpt mij ? ???  :-\

groetjes melanie

~Natas~

Hoi Melanie,

Ja das inderdaad een zeer moeilijke situatie.
Om je valkje nu toch nog handtam te krijgen is het belangrijk dat hij jou gaat vertrouwen.
En daarom moet je veel tegen je valkje blijven praten.
Om hem toch aan handen te laten wennen is het van belang dat je laat merken dat jij niet bang bent van hem, en dat jij de baas bent.
Daarom toch blijven proberen om met je handen in de kooi te komen en net zolang proberen dat hij daar niet bang van wordt.
Daarna kan je proberen om steeds wat dichter met je hand naar je valkje toe te gaan, en eventueel te lokken met wat lekkers.
Ik zou inderdaad nog niet proberen om hem eruit te halen zolang hij nog niet tam is.
Hopelijk heb je hier wat aan, anders hoor ik het wel.
Succes ermee,

Natasja

aazz

probeer met een stukje appel of een spinazie blaadje of andere groenten moet wel lukken ... ook als hij niet tam is moet je hem wel uit de kooi laten dan moet hij wennen aan het huis. als je hem iets te geven geeft geef hem uit je handen als hij jouw bijt word wel niet boos probeer het een paar keer het zal wel lukken hoooor !!!! ;) ;) ;) :) :) :) :)

Lin

Hey,

niet eerder uit de kooi halen nadat ie op je hand kan stappen elke keer. Dan kan je hem eerst op je hand zetten en dan eruit. Niet zomaar een deurtje open zetten, want als dan een keer per ongeluk het deurtje openstaat is ie weg. Verder eerst de ruimte controleren op giftige planten, open ramen en deuren altijd dicht doen. verder de ramen bedekken en zorgen dat iederee weet dat ie los is. Altijd erbij blijven! Als ie weer terug moet laat je hem weer opstappen. vliegt hij weg dan geef je hem trosgierst en laat je hem weer opstappen. Absoluut niet met volle hand pakken want dan kan je weer opnieuw beginnen met tam maken.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Monky

Hi Melanie,

Misschien helpt het als je eerst de trosgierst door de tralies geeft.
Het stuk langzaam aan korter maken tot het dicht bij je vingers is.
Als hij dat zonder schrikken kan je hand met trosgierst in de kooi doen. Eerst weer een lang stuk en het langzaam weer korter maken.
Ik heb ook een valkje die nog angstig is. Ik heb het met deze methode gedaan en hij is nu in elk geval zover dat hij niet meer blaast en hij eet een heel klein beetje uit mijn hand. Hij gaat er alleen niet opzitten.
Het is een beestje met een grote mond en een klein hartje  ;D Wat kan ik zeggen...  ;)

Voor wat betreft het loslaten...Ik zou nog even wachten. Anders kan je inderdaad zoals Lin zegt van vorenafaan beginnen :( Dus dat je hem nog niet laat vliegen is een verstandige beslissing geweest.

Succes ermee. Het gaat je vast lukken. De aanhouder wint 8)

Groetjes,
Monky

Riny

Hoy Melanie
Als je de mogelijkheid hebt om bv tv te kijken vlak langs de kooi kun je ook je hand gewoon in de kooi houden.
Verder niets doen zodat je valkje merkt dat jou hand hem geen kwaad wil doen.
Zo heb ik een oudere valk tam gemaakt,als je op een gegeven moment merkt dat hij zich niet meer stoort aan je hand kun je een stapje verder gaan.
Dit lukt echt niet in een avond en je krijgt een lamme arm.
Als je verder iedere keer zachtjes zijn naam noemt voor je bij de kooi komt went hij daar aan en wordt ook minder schrikachtig als je bij de kooi komt.
Ik wens je veel succes
Groetjes Riny :D :D :D

spiky

Bedankt voor al jullie hulp spiky is helemaal tam geworden en het blijkt dat hij heel braaf is want hij blaast nu nooit meer behalve s'avonds want dan wil hij in zijn kooi met rust gelaten worden maar hij bijt helemaal niet hooguit knabbelt ie aan je.
hij vliegt ook gewoon naar je en komt op onze handen zitten hij zit vaak op een schilderij en vernield hem ook maar ja je moet toch iets overhebben voor zo'n lief beestje ?

heel erg bedankt ,
                          melanie ;D

Riny

Hoy Melanie
We waren blij dat we je konden helpen.
Groetjes Riny :D :D :D

Ozzie

Kijk eens in het stappenplan bij Tam maken!

Veel succes,

groetjes Wendy

Rocky en Coco: nu de schatjes van Caroline