valkje overleden, waaraan een raadsel

Gestart door nellie, 15 september 2005, 02:50:05

« vorige - volgende »

nellie

Vandaag..net voordat ik in de spreekkamer bij de dierenarts zat is m'n valkparkiet overleden.
Bijzonder onprettig omdat ik valkie niet gunde om in een vreemde omgeving te sterven, wel ben ik dankbaar dat ik bij z'n laatste moment kon zijn vanwege de goede band die we hadden.

Hij had een paarse verkleuring op de snavel en sinds de laatste dag was de ademhaling astmatisch achtig. Die paarse verkleuring was er al langer.
Na het overlijden kwam er een grote hoeveelheid vocht uit de snavel. Ik dacht zelf aan een luchtweginfectie, de huisarts had het over een evt. schimmelinfectie.
Valkie was ruim 13 jaar oud en dit is de enige keer dat die ziek is geweest.

ik vraag me ook af: hoe vervoeren jullie een valkparkiet naar de dierenarts? ik reed zo rustig mogelijk omdat er nogal veel verhogingen waren op de weg, valkie was zichtbaar niet op z'n gemak.

patty_dordtse valkjes

Hallo,

Het is moeilijk als er een valkje overlijd na 13jaar zelfs.
ik wens u heel veel sterkte met het verlies van uw valkje.

het valkje is altijd bij je en in gedachten.
heel veel sterkte,
patricia
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Rianne

Hoi,

veel sterkte toegewenst, 13 is al best oud voor een valkje.
Ik vervoer ze in een transport boxje, eigenlijk bedoeld voor hamsters en cavia's. Ze zijn er in 2 maten, ik heb de kleine. Die is iets van 8 of 9 euro.

Nogmaals, veel sterkte toegewenst. :)

Inger m

Hoi Nellie,
Vervelende situatie! Veel sterkte!

Het vervoer van vogels levert vrijwel altijd stress op, omdat de vogel uit de eigen omgeving wordt weggehaald. De vogel was verder al slecht, dus vermoedelijk is het transport net te veel geweest voor de vogel. Vermoedelijk is de vogel al langer ziek geweest?
De wijze van vervoer kan verschillend zijn. Een gesloten kartonnen doosje voldoet vaak prima. Deze zijn donker en niet te groot. Dit houdt de vogel rustig.

Wanneer je de werkelijke doodsoorzaak wilt weten, kun je autopsie laten uitvoeren. Op die manier wordt precies onderzocht wat de vogel mankeerde. EEn schimmelinfectie aan de luchtwegen is bv. best mogelijk (Aspergillose). Natuurlijk zijn er vele andere mogelijkheden.

De hoeveelheid vocht kan ook afkomstig zijn uit de krop. Bij gestresste levende vogels maak ik het vaker mee, dat ze vocht uit de krop laten lopen.

Sterte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

imv

Hoi Nellie,
Wat verschrikkelijk, zeg! :'(
Je hebt in ieder geval je best gedaan.

Veel sterkte gewenst.

Groetjes,
Irene

Ook een knuffel van Goofy, Guus, Sjors, Pino, Joepie en Lilo