4 mei 2025, 11:05:24

Super special: Galatiel

Gestart door Peter, 12 september 2005, 21:13:37

« vorige - volgende »

Brede W

Ze hebben inderdaad zelf 'de daad' (en de eerste opvoeding) gedaan, maar toch kan ik het niet natuurlijk noemen... als dat zo was had je toch al galatiels in de vrije natuur??? De omstandigheden zijn nou eenmaal niet zoals in de natuur. Zoals die handopfok.
En bij valkjes onderling zorg je toch al dat onwenselijke combinaties niet voorkomen (ino x ino), die plicht heb je als kweker... juist omdat dat wat je doet toch niet helemaal natuurlijk is.

En wat ik ook wel belangrijk vind, is dat deze kruising niet gepland is geweest. Dus is er niet over bepaalde consequenties nagedacht. Hoe vatbaar zal dit jong zijn voor erfelijke (en niet erfelijke) ziektes? Wat zal zijn karakter zijn? Zal hij vruchtbaar zijn? Zal hij een goede ouder zijn (denk aan geelwangen)?

Groetjes,

Wendy

Mariska

Hoi,

Tuurlijk is ook een hoop zo wat jij zegt, maar die vrouw waar dit bij gebeurd is had dit natuurlijk ook niet verwacht. en ook niet op aangestuurd. De tijd zal uitwijzen hoe het verder met het vogeltje  gesteld is. Tot zover gaat het goed en dat vind ik wel heel mooi. Dat ze het toch samen opvoeden ondanks de verschillen.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Bianca

Citaat van: Brede W op 14 september 2005, 23:38:31

En wat ik ook wel belangrijk vind, is dat deze kruising niet gepland is geweest. Dus is er niet over bepaalde consequenties nagedacht. Hoe vatbaar zal dit jong zijn voor erfelijke (en niet erfelijke) ziektes? Wat zal zijn karakter zijn? Zal hij vruchtbaar zijn? Zal hij een goede ouder zijn (denk aan geelwangen)?

Groetjes,

Wendy

Zou jij ervan uit gaan dat ze zouden paren dan?
Ik echt niet...........had er denk ik ook niet aan gedacht en zo ja dan zou ik hoogstens bedenken dat het nooit levensvatbaar zou zijn, ik ben het dus niet helemaal met je eens....
maar ik snap je wel hoor.

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Tara

Hoi,

speciaal eigenlijk..
Vraag me af hoe die gala op de valk is gaan vallen... En dan vooral, hoe dat valkje de paring heeft volgehouden... Tsja...

Maar waarom ik reageer,
het filmpje, 't lukt mij niet om het te bekijken, en zou het wel even heel graag zien...

Liefs, Tara

carco

Hoi Tara

Misschien heel veel geduld hebben?
Bij mij duurde het ook ontzettend lang voor het eindelijk geladen was.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Tara

Hoi Caroline,

thx voor je reactie, ben nu weer aan het proberen.
Zijn er mensen die hem openden met Internet Explorer? Aangezien hij dan Windows Mediaplayer opent, die begint te spelen, helemaal zwart, en rond de 25 seconden staat ie stil.... Helemaal stil. Met Firefox ziet het er anders uit, ben nu aan 't proberen met Firefox om te openen, hopelijk lukt het.

Groetjes, Tara

Sander

Hallo Tara

Ik kan het filmpje volledig bekijken via Internet Explorer!

Groeten
Sander

Tara

Ik met Mozilla Firefox,
maar heeft toch meer dan een uur geduurd voor ik het kon bekijken, wss zelfs bijna twee uur.

Groetjes, Tara

Inger m

Citaat van: Brede W op 14 september 2005, 23:38:31
Ze hebben inderdaad zelf 'de daad' (en de eerste opvoeding) gedaan, maar toch kan ik het niet natuurlijk noemen... als dat zo was had je toch al galatiels in de vrije natuur??? De omstandigheden zijn nou eenmaal niet zoals in de natuur. Zoals die handopfok.
En bij valkjes onderling zorg je toch al dat onwenselijke combinaties niet voorkomen (ino x ino), die plicht heb je als kweker... juist omdat dat wat je doet toch niet helemaal natuurlijk is.

Groetjes,

Wendy

Hoi Wendy,
In de natuur komen eigenlijk geen kruisingen voor tussen verschillende vogelsoorten. De levensomstandigheden en het gedrag (denk aan soortspecifieke balts/ gedrag) zorgen ervoor dat soort bij soort blijft. Een rose kaketoe in een groep zal van nature ook niet de neiging hebben om naar een valkparkiet te trekken. In gevangenschap zijn de omstandigheden anders. Bij gebrek aan beter is de rose kaketoe naar de valkpatkiet toe getrokken vermoedelijk. En blijkbaar was de rose aantrekkelijker voor de valkparkiet dan de andere valkparkieten (uiteindelijk zijn vogels in gevangenschap ook gebaat bij vrije partnerkeuze binnen de eigen soort).

Qua karakter vind ik dit een heikel punt. Bij bv. muildieren (ezel x paard) zie je al gedragsproblemen ontstaan. Deze dieren hebben zowel moeite om met paarden danwel ezels om te gaan. Ezels en paarden verschillen behoorlijk qua gedrag. Hierdoor ontstaat conflictgedrag bij muildieren en dat maakt het hen in bepaalde situaties lastig.
Ik heb zelf gehoord dat bij ara-kruisingen dit conflictgedrag wordt waargenomen. Zeker ook in dit opzicht is het kruisen van verschillende soorten af te raden.

Ik ben dus benieuwd hoe deze zgn. galatiel met andere vogels omgaat.

Wat betreft vruchtbaarheid of oudereigenschappen, vermoed ik dat een dergelijke kruising te ver van elkaar afstaat voor nakomelingen. Het krijgen van nakomelingen van een kruisingen is sowieso ongewenst.

Tussen uiteenlopende eendensoorten worden in gevangenschap helaas ook kruisingen waargenomen. Deze hybriden zijn ongewenst en waardeloos. Op de site van www.harteman.nl zijn enkele hybriden te zien.

Bij kruisingen tussen nauw verwantere soorten zijn deze ongewenst, omdat ze de zuiverheid van de soort aantasten. Een beend voorbeeld zijn de Lady Amherst fazanten, welke werden gekruist met goudfazanten. Hierdoor werd het lastig om nog aan zuivere vogels te komen.

Ik heb zelf een hybride kakariki gehad. Een kruisingen tussen een geelvoorhoofd x roodvoorhoofd kakariki. Dit zijn daadwerkelijk twee verschillende soorten en geen verschillende mutaties.
Dit jaar broeden mijn geelvoorhoofd x roodvoorhoofd (bij gebrek aan beter...ik koop geen nieuwe vogels meer aan momenteel) samen. Uiteraard neem ik maatregelen dat er geen jonge vogels komen.

Ik ben nog steeds benieuwd naar meer betrouwbare bronnen omtrent de galatiel.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.