3 mei 2025, 22:16:26

Super special: Galatiel

Gestart door Peter, 12 september 2005, 21:13:37

« vorige - volgende »

Peter

12 september 2005, 21:13:37 Last Edit: 13 september 2005, 03:13:23 by Peter op het werk
Toevoeging door admin:
Het onderstaande gaat over de kruising tussen een valkparkiet en een kakatoe!

Kruising bij papegaaien zijn niet nieuw, er zijn al diverse succesvolle combinaties geweest in de loop van de jaren, de één weloverwogen en de ander bij toeval ontstaan. Ik heb gezien dat een roodvleugelparkiet met een koningsparkiet werd gekruist, rose kakatoe gekruist met een wit & zwartsnavel kakatoe en zo zijn er door de jaren heen nog meer kruising geweest..

Sommige kwekers in Amerika hebben diverse ara soorten gekruist, waar de populairste kruising is de geel/blauwe ara met de rode ara, met als resultaat een bonte gekleurde ara. Maar de recentste hybride (kruising) dat ik heb gezien is werkelijk ongelooflijk en de omstandigheden waaronder deze hybride gekweekt is echt verbazend. Nikki, die in New South Wales (Australië) leeft, heeft een rose kakatoes / valkparkiet kruising gekweekt, voor zover na te gaan eerst de eerste op de wereld is. Zij had een rose kakatoe man van 12 jaar oud in de volière samen met vijf valkparkiet poppen en zes valkparkiet mannen. Drie koppels valkparkieten hadden een normale kweek en Nikki kreeg de schok van haar leven toen zij voorbij een kooi liep en een onmiskenbaar verschil zag bij deze "nieuwe valkparkiet".

"Het was een jonge vogel en duidelijk een kruising tussen een rose kakatoe en lichtgele gekleurde zes jaar oude  valkparkiet, de oudervogels erg close en samen al tijd," zei zij, deze jonge vogel is rond 25 procent groter dan een valkparkiet, met een vorm van het rose kakatoe lichaam die grijs overgoten is. "Hij heeft een oranje kuif van de Rose Kakatoe, oranje achtige borst, diepe oranje wangvlekken, de kleur van de  vleugels zoals een valkparkiet maar de vorm van de rose kakatoe vleugel."

Joseph Forshaw, de deskundige binnen de wereld van de papegaai en auteur van het boek "Classic Australian Parrots book", zei dat hij nog nooit gehoord had van een rose kakatoe die met een valkparkiet kruist is. "Ik heb nog nooit een valkparkiet gezien die gekruist is met andere vogel, hoewel ik wel mensen gesproken heb die geprobeerd hebben om de valkparkiet te kruisen met andere papegaaien." aldus M. Forshaw. Hij zei de recente tests van DNA erop hadden gewezen dat de valkparkiet en de zwarte kakatoe uit Australië verwant zijn. "Ik veronderstel het feit dat de valkparkiet een lid van de kakatoe familie is en dit bewijst dat het een deel van die familie is warmee is gekweekt," zei hij.

De vogelarts Tim Oldfield was sceptisch op het moment dat hij werd ingelicht over deze kruising, maar veranderde zijn mening nadat hij de foto's gezien had. "Ik moet toegeven dat het net een valkparkiet / rose kakatoe kruising lijkt, zeer bijzonder" zei hij.

Nikki die de vogel kweekte nam de kruising mee naar binnen om met de hand groot te brengen en tam te maken zodat het een leuk huisdier zou worden. "Hij is zeer stil en vriendelijk, er zelfs al $15.000 geboden voor de kruising, de waarde is voor mij echter onbetaalbaar er is er tenslotte ook maar eentje van op deze wereld" zij zei. De oudervogels, die in een volière 2.5m x 1.5m x 1.8m hoog zitten, kregen als voeding een papegaai mix en vers groenvoer. Nikki beschreef de vier broedblokken van 40 centimeter hoog als "valkparkiet formaat", de blokken hingen verdeeld in de voliere, in elke hoog hing één blok. "Drie van de broedblokken werden gebruikt door valkparkieten en het laatste blok werd gebruikt door de ouders van de hybride baby," zei zij. "De rose kakatoe paste nog maar net in het broedblok en zal het wel krap hebben gehad."

Vertaling: Peter Bosboom
Bron: http://www.talkingbirds.com.au
Geschreven door: Lloyd Marshall

Het orginele stuk:
HYBRID parrots are nothing new, with various matings occurring over the years, some deliberate, some accidental. I've seen crimson-wings crossed with king parrots, galahs crossed with Major Mitchell's cockatoos, Majors crossed with sulphur-crests, galahs with sulphur crests and corellas mated with all of the abovenamed cockatoos. Some breeders in America have crossed various macaw species, where the most popular is blue and gold mated to scarlet, with the resultant youngsters called catalina macaws. But the latest hybrid that I've come across is really incredible, with the environment and the circumstances under which it was bred truly amazing.

Nikki, who lives in New South Wales, has bred a galah-cockatiel cross, which as far as I can ascertain is a world first. She had a 12-year-old male galah in an aviary with five female cockatiels and six male cockatiels. Three pairs of cockatiels were breeding happily and Nikki got the shock of her life when she walked past the cage one day and saw a decidedly different-looking bird sitting on a perch. "It was a young bird and obviously a cross between the galah and a light yellow coloured six-year-old cockatiel, with the parent birds definitely bonded and together all the time," she said. "The young bird is around 25 per cent larger than a cockatiel, with a galah's body shape that's grey all over. "He has an orange galah-style crest, dusty orange chest, deep orange cheek patches, with wings more like a cockatiel in colour but the shape of a galah's wings."

Joseph Forshaw, the world renowned parrot expert and author of the classic Australian Parrots book, said he had never heard of a galah crossing with a cockatiel anywhere in the world. "I have never heard of a cockatiel crossing with anything, although I have heard of people trying to cross them with other parrots," Mr Forshaw said. He said recent DNA tests had indicated that cockatiels are related to Australia's black cockatoos. "I guess the fact that the cockatiel has bred with a member of the cockatoo family proves conclusively that it is a part of that family," he said.

Avian vet Tim Oldfield was sceptical when told of the mutation, but changed his tune when shown the photo. "I have to admit it looks exactly like a cockatiel galah cross, quite amazing," he said.

The woman who bred the bird took it inside to hand-feed it, intending to make it a pet. "He's very quiet and friendly and I've been offered $15,000 for him, but people have told me he's worth a lot more because he's the only one in the world," she said. The parent birds, which were in a half-enclosed aviary 2.5m x 1.5m x 1.8m high, were fed parrot mix and could also get into vegetable scraps and guinea pig food mixture that was intended for a few guinea pigs that live on the floor of the aviary. Nikki described the four 400mm long nest logs in the aviary as "cockatiel size", with one placed upright on the floor in each corner of the aviary, with the tops of the logs completely exposed. "Three of the logs were used by the cockatiels and the other box was used by the parents of the hybrid baby," she said. "It would have been a tight fit for the galah to get into the log."

De ouders:

Het jong:

Een filmpje:
http://valkparkiet.demon.nl/download/galatiel.mpeg

Groetjes,
Peter

Bron: http://www.talkingbirds.com.au/galatiel.php

Mariska

Hoi Peter,

Poe zeg, ik spreek aardig engels maar dit is wel heel ingewikkeld. Ik wacht op de nederlandse versie. Ben heel benieuwd!

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

angel310

wat vreemd zeg :o
als ik het goed begrepen heb is de moeder de valk
zal het ei dan niet te groot voor haar geweest zijn??

want dat jong lijkt me een suk groter dan een valk

groetjes angelique

Bianca

Wauw helemaal te gek zeg!
Wat ik alleen niet snap is dat ze het niet eerder had gezien en er pas na het uitvliegen achter kwam dat ze zoiets speciaals had.
Hoe zit dat trouwens met die kakatoes broeden die ook samen, anders zou mams een zware taak gehad hebben om die grote jong constant van voer te voorzien in haar uppie.
Wel leuk dat dit spontaan is gekomen en niet door iemand die ze express bij elkaar heeft gezet.

Ik vind 'm heeeeeeeeeel mooi!

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Brede W

Ik weet niet of ik het wel zo tof vind... maar apart is het wel

Wendy

Peter

Hallo,

Vannacht de nederlandse vertaling toegevoegd. Er zitten vast nog wel wat foutjes in maar die haal ik er van de week nog wel uit.

Groeten,
Peter

Inger m

Hoi Peter,
Ik vind het een zeer bijzondere kruising. Ik had eigenlijk niet verwacht dat je een valkparkiet ergens mee kon kruising, gezien ze niet echt nauwe familieleden hebben. Anderszijds zijn vrij uiteenlopende kruisingen mogelijk. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar uitgebreider DNA-onderzoek van beide soorten.

Zijn er meer foto's van het jong?
Verder ben ik benieuwd of dit nieuws ook via andere serieuze bronnen naar buiten is gebracht.

Citaat van: angel310 op 12 september 2005, 22:27:23
wat vreemd zeg :o
als ik het goed begrepen heb is de moeder de valk
zal het ei dan niet te groot voor haar geweest zijn??

want dat jong lijkt me een suk groter dan een valk

groetjes angelique

Hoi,
Grappige vraag. Het ei kan namelijk niet groter zijn. De ei-grootte van een vogel wordt bepaald door het lichaam van de moedervogel. Daarbij maakt het niks uit hoe groot de vadervogel is. Deze heeft daar geen enkele invloed op, behalve zijn bedrage van een spermacel en die zijn natuurlijk heel erg klein.

Hoi Bianca,
Kaketoes broeden net als valkparkieten samen. Ik weet niet hoe dat in dit geval is gegaan. De meeste andere papegaai- en parkietensoorten laten het broeden aan de pop over.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

saskia_w

wow leuk vogeltje wel raar dat ze dat zelf doen dan zulen ze toch wel in de verte familie zijn anders kan zoiets toch niet ?

groetjes saskia

Pull the bow of Live and shoot.
Faster than love...
Faster than sadness....
Before you get caught up
In confusion...seize your path.

If you stand still for Even a moment,
Unanswered questions
will catch up to you.
----------------------------------
Don't go...
Don't leave.
Stay close to my heart.
I will carry on your name.
I will finish...

Brede W

Citaat van: saskia_w op 13 september 2005, 08:41:58
dan zulen ze toch wel in de verte familie zijn anders kan zoiets toch niet ?

Dat lijkt me ook wel... maar vind het toch niet echt top. Een beetje alsof een mens en een chimp samen een baby krijgen (weet niet of dat mogelijk is, maar t idee is wel raar natuurlijk).

Rianne

Ik vind het ook heel apart. Ik hoop niet dat hier op korte termijn onwijs mee gekweekt wordt, met kans op gedrags afwijkingen.

Peter

Zijn er meer foto's van het jong?
Verder ben ik benieuwd of dit nieuws ook via andere serieuze bronnen naar buiten is gebracht.
@ Inger: Nee ik ken alleen deze twee foto's samen met het filmpje.

wow leuk vogeltje wel raar dat ze dat zelf doen dan zulen ze toch wel in de verte familie zijn anders kan zoiets toch niet ?
@ Saskia: Het DNA schijnt redelijk dicht bij lekaar te komen...

Ik hoop niet dat hier op korte termijn onwijs mee gekweekt wordt, met kans op gedrags afwijkingen.

@ Rianne: Meestal is een hybrides onvruchtbaar, ik denk als ze uberhaupt verder willen kweken ze eerst een moeten weten of het beestje vruchtbaar is of niet. Vervolgens moet het koppelen van de kakatoe en de valkparkiet ook nog eens reproduceerbaar zijn.

Bij de ara wordt het veel toegepast om een hybride te kweken... (Zelf vindt het jammer van de ara zelf.)

http://www.exotictropicals.com/encyclo/birds/macaws/information/hybrid.htm

Groeten,
Peter

Gompie

Tsja het is apart, maar ik houd niet zo van die kruisingen. Is niet  natuurlijk lijkt me en hoop dat het geen nare gevolgen zal hebben voor de gezondheid van de kleine. En inderdaad zeker niet dat ze hier nu bewust mee gaan kweken!!!
Het is wel een heel mooi vogeltje :)

Groetjes Esther, Gompie en Betty.
Groetjes Esther, Gompie, Betty, Whoopy en Henkie ;)

Christine

oke eerlijk gezegd toen ik de tekst een beetje las dacht ik dat het niet kon maar jeejtje ik vind het wel apart, het heeft de kuif van een valkparkiet maar de kleuren van die kakatoo tja je kan blijkbaar met veel soorten dieren kruisen :o

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

Mariska

Hoi Allemaal,

Een aantal vinden het niet natuurlijk of niet tof, maar ik vind het wel natuurlijk. Ze hebben het tenslotte zelf gedaan. Zonder tussenkomst van de mens. Natuurlijker kan haast niet.
Ik vind het heel apart en een prachtig jong. En om eerlijk te zijn vroeg ik me ook af of het ei niet te groot was ??? ;D.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)