7 mei 2025, 15:47:03

Astma en een Valk parkietje

Gestart door Remco Ultee, 19 mei 2003, 20:23:53

« vorige - volgende »

Remco Ultee

Zoals ik al in een vorige post vertelde ga ik een valkparkietje kopen voor mijn vader die ik tam wil maken. Ja ik koop hem eigenlijk ook een beetje voor mezelf.

Echt gaaf zou ik het vinden om hem in mijn slaapkamer los te kunnen laten.

Maar nu het probleem, mijn moeder heeft astma en is nogal erg allergisch voor dieren. Konijnen, paarden vogels etc. Maar als ik hem nou los laat in mijn kamer voor een uurtje ofso, zou ze daar dan last van heben als ze op mijn kamer binnenkomt?

Ruik je die beestjes goed? Verliezen ze veertjes of pluisjes als ze rondvliegen?

Alvast bedankt

sabrina

Hi Remco,

Leuk dat je (waarschijnlijk)  een valk gaat kopen (ookal is 'ie dan eigenlijk voor je vader...)!

De moeder van mijn vriend heeft een vrij ernstige vorm van astma en wij maakten ons in het begin ook veel zorgen of we de vogel wel in de kamer konden laten staan als zij op bezoek zou komen. Vogels hebben tussen hun veren nl. een soort poeder/ stof zitten en als ze hun veren schoonmaken komt dit stof + schilfertjes in de lucht terecht. Daarnaast verspreiden ze ook stof als ze vliegen. Niet alleen van hun eigen veren, maar ze verplaatsen met hun gefladder ook stof dat al in de kamer ligt. Maar goed, wij hebben gemerkt dat het best meevalt. We laten de vogel niet vliegen als m'n schoonmoeder op bezoek is en stofzuigen wat vaker. Ze heeft er niet zo veel last van, pas na een paar uur merkt ze het echt. De vogel in een kamer laten vliegen waar je moeder niet vaak komt is dan ook een goed idee.

Neem overigens als bodembekking geen schelpenzand, dat stuift veel. Kies bijv. voor korrels van het merk Corbo. En ik weet eigenlijk niet of je de vogel ruikt....ik ben er waarschijnlijk al zo aan gewend. Je ruikt ze in ieder geval niet zoals je kooien van knaagdieren ruikt, of honden en katten.

Groetjes, Sabrina

Remco Ultee

Bedankt voor je reactie :)

Nou zo vaak komt ze niet op m'n kamer, dus daar zou dat wel moeten kunnen dan  :) :) :) Das wel gaaf!

Oja ik heb een vrij groot aquarium op mijn kamer, daar knalt hij toch wel niet tegen? Er zitten veel stenen in, en vissen en planten..........

En moet ik dan al de snoeren van computer, lamp etc gaan  opruimen ofso?

sabrina

Hi Remco,

Een vogel kan overal tegenaan vliegen...mijn valk is ook niet zo'n vliegend wonder (hij kan niet zo goed 'remmen' en vliegt maar door!)  Maar normaal gesproken klappen ze in het begin tegen muren, ramen en deuren. Een aquarium op een tafel/ kast staat niet in de weg tijdens de vlucht.
Waar je wel voor moet oppasen is dat 'ie er niet in valt. Ze zijn namelijk vreselijk nieuwsgierig, klimmen overal op en vooral bewegende dingen trekken de aandacht. Die van mij wil steeds in de caviabak springen  :D
Of misschien denkt 'ie wel dat hij de plantjes in het aquarium kan eten. En ze kunnen ziet zwemmen, dus wel het aquarium afdekken!
en tja, ze knagen ook overal aan, reuze interessant al die draden. Dus in het begin goed opletten, maar ze krijgen vanzelf wel door waar ze wel en niet mogen zitten. Ze zijn vrij slim hoor.

Groetjes Sabrina

Kolkkie

Hoi Remco,

Je kan inderdaad het aquatium afgedekt houden, want Coco vind het allemaal prachtig.
Wat de snoeren betreft, kunnen ze eigenwijs zijn. Ze weten dat ze er niet aan mogen knagen, maar vervolgens doen ze het toch. Mijn USB kabeltje voor mijn MP3 speler is bijna gesneuveld en ook mijn tel. oplader heeft hij al onder handen genomen. Stuur je m weg met een vermaning, zit ie je aan te kijken van wat heb ik misdaan. Dus ik zou wel uitkijken met snoertjes. Als Coco verd8 stil is, weet ik eigenlijk al hoe laat het is.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Remco_Ultee

Ok:) Ik zal er wat op moeten verzinnen dan  ;D

Lique

[shadow=lightblue,left,300]Hoi Remco,

Wij hebben zelf ook een erg groot aquarium gehad, en we hadden er nooit een valk tegenaan gevonden hoor. Ze hebben heel goed door, dat ze er neit door heen kunnen.
We hadden er zelf discus vissen is. Maar die vissen waren groter als de valkjes hier. Dus als ik met een valkje ervoor ging zitten, en een discus kwam dichterbij, vloog de valk gelijk weg hahahah
[/shadow]

Remco_Ultee

Dat is wel grappig ja  :)
Ik heb malawi cichliden en die zijn best groot en zullen hem wel aanvallen als hij in het water valt.........................

Maar goed dat er een deksel op zit he!  :o

Lique

[shadow=lightblue,left,300]Toen wij net met ons eerste bakkie begonnen, hadden we er guppy's in zitten.
We vonden het super zielig toen ze jongen hadden, dat ze gelijk opgegeten werden.
Daarom bewaarden we deze in een accubak op de salontafel.
P.D. vond dat prachtig, en ging ook veel op de bak zitten, naar de visjes kijken.

Op een gegeven moment, vonden we dat er weinig visjes overbleven.

Toen zagen we P.D. vissen en ze had een kleine gup in haar bekkie.
Ze eet ze ook nog op, bah bah

Daarom waren er nog zo weinig guppy's...[/shadow]

Remco_Ultee

grappig :)

Ik had ook eens wat guppies in een kom gewoon om weer eens guppies te hebben, en toen er uiteindelijk nog maar 1 over was dact ik, ik laat hem lekker in het aquarium bij alle andere vissen en filter enzo.

Dus ik vang dat guppietje, me moeder ook kijken, ik doe hem in het aquarium en dat guppietje vond het super, die zwom lekker tegen de stroming in enzo, maar toen ging hij het op de bodem een beetje verkennen.

Hij wist vast niet dat hij bekeken werd, want ineens werd hij aangevallen door een vis, en die at hem op en zwom er vlug mee weg tussen de stenen, en alle andere vissen achter hem aan....

...tijdje later vond ik een hoofdje van een guppie terug.

Zo ben je een gelukkig visje en zo is je hoofdje eraf  :-/

einde.

Ellen

Nou ...............lekker verhaal allemaal weer  :D :D

Ellen.

daan

Ja inderdaad lekkere gezellige verhalen weer...........Maar ja het is niet altijd leuk wat je hier hoeft te vertellen dat is ook juist zo prettig je kan ook eens lekker je hart hier storten ...........!!!!!!!!!
Danielle

Ellen

Daar heb je gelijk in Danielle, het lucht je hart en
een luisterend oor is echt heerlijk.
Dus kom maar op met jullie verhalen.

Las trouwens vandaag dat een rechter het humaan vond
dat een goudvis in de blender ter dood werd gebracht.
SUKKEL.

Gr. Ellen.

Kolkkie

Belachelijk verhaal dan. Vissen hebben ook gevoel.

Gelukkig heb ik vredelievende bluppers. Ze eten elkaar niet op, alleen jagen ze soms achter elkaar aan. Heb een lekker rustig blupperbakkie :).
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

adnaloj

hai,

wat leuk dat je een valkparkiet wil nemen.
ik wou je vertellen dat ik astma heb en ook overal allegies voor ben, maar toch heb ik 2 valkjes waar ik heel veel lol aan heb.
en ik heb er weinig tot geen last van. gebruik geen schelpenzand maar houtsnippers wat ik dan doe is de bodembedeking 1 x per dag vochtig spuiten zodat eventuele pluisjes en veertjes blijven plakken aan het hout en dus niet kan dwarrelen.....

s6s  groeten jolanda