Voliere, iemand oplossing veilig openen deurtje?

Gestart door Remco Ultee, 19 mei 2003, 20:19:53

« vorige - volgende »

Remco Ultee

Ik wil dus een valkparkiet geven aan mijn vader, de voliere staat al wat jaren leeg.

De voliere is ongeveer 1.7m hoog en de diameter is ongeveer 1.3m (rond 6 platig). Er zit natuurlijk ook een deurtje in, en dat deurtje wat ongeveer 70 cm hoog is gaat naar buiten toe open.

Nu heb ik dus een oplossing nodig voor het veilig openen van het deurtje zonder dat het beestje weg kan vliegen. Het is allemaal van hardhout (behalve het gaas  ;) ).

Het veilig kunnen openen van het deurtje zonder dat hij/zij wegvliegt is vooral nodig tijdens het schoonmaken. Ook wil ik hem proberen tam maken, dus zal ik hem mee moeten nemen de garage in bijvoorbeeld, of mijn slaapkamer in.

Dus dan moet ik hem eerst rustig op mijn hand laten zitten en hem dan in iets anders doen om hem naar een gesloten ruimte te vervoeren.

Wie heeft er tips???

Desnoods bouw ik die voliere wel wat om, maar het is nogal een mooi ding dus veel aan prutsen zou zonde zijn.

Alvast bedankt!!

yentl

Hoi Remco,
je kan een veiligheidssluis in je volière laten zetten,
hiermee bedoel ik een dubbele deur, dus je opent de ene deur van je volière (die van 70 cm), dan sta je in je volière dus, dan sluit je de volièredeur achter je en dan doe je het andere deurtje open, als je valk dan probeert te ontsnappen, komt hij eerst in dat gedeelte waarin jij staat terecht.
Ik hoop dat je ongeveer begrijpt wat ik bedoel, want het klinkt nogal verwarrend ::).
Maar het is zoals je een volière in 2 gedeeltes hebt, de veiligheidssluis is dus wel veel kleiner, ik vind het erg handig, alleen opletten dat je je hoofd niet stoot (ik vergat altijd dat we nog een 2de deurtje in de volière hadden  ::)).
Ik hoop één ding, dat je volière hier groot genoeg voor is.

groetjes Yent'l

Remco Ultee

hehe, ja dat zou een leuk gezicht zijn, mezelf in die voliere. Nee ik pas er wel in maar dan kan ik het echt niet schoonmaken... Dus zo'n sluis dat kan jammer genoeg niet. Toch bedankt!

Timmety

mmm,
wij hadden vroeger een soort van die slingers die je somers voor de deur hebt hangen tegen wint, alleen dan van da antimuggengaas, en dan kan je er makkelijk in, de vogels durfden er niet door.,
Groetgen Tim

Remco_Ultee

Dat is wel een ideetje ja. En het vangen>vervoeren van een valkje?

Bedankt

yentl

Hoi, als je 5-20 min in de auto moet zitten voor een valkje te halen zoals wij (wij halen altijd valken van in de buurt), kun je zo'n doosje gebruiken waar eivoer heeft ingezeten, vele kwekers geven je dikwijls zoiets om je valkje mee te vervoeren, in de dierenzaak heb ik er voor Plukkie ook eentje gekregen. Anders zou ik zeggen zoiets waarmee je allerlei diersoorten kunt vervoeren, konijnen, katten, zo'n lage doos met tralies erop, maar gebruik zeker geen kooi, want als deze kantelt en openvalt in de auto heb je het zitten...

groetjes Yent'l

Paul

Hoi Remco,
Als je een valkje wat net is uitgevlogen koopt is ie vaak al redelijk tam en dan kan je hem zo pakken als je de volliere schoon moet maken.
Je hebt dan van die plastic bakjes om ze in te vervoeren die kan je zo in de dierenwinkel kopen en werken perfect.

Tijdens schoonmaken kan je hem daar dan even in doen.

Groetjes,  paul