4 mei 2025, 23:12:15

valk erbij? man of pop?

Gestart door anke, 7 september 2005, 22:16:32

« vorige - volgende »

anke

Wij hebben een pop van 2,5 jaar oud en ze doet niet anders dan op de bodem van haar kooi zitten en eieren leggen. Al maanden lang! Als ik haar op een andere plaats zet gaat het een weekje goed en dan zit ze weer op de bodem. ze is wel veel alleen omdat wij allebei fulltime werken en nu zitten we er over te denken een valk erbij te nemen. Maar....wat is het beste? Man of pop? Jong of al wat ouder? We willen geen nestje.

groetjes, Anke

Riny

Hoy Anke
dan koop je toch gewoon een valkje wat je mooi vindt.
Als ze werkelijk eitjes legt kun je ze toch omwisselen voor nepeitjes of een prikje erin met een speld.
Dan kunnen de embryo's zich niet ontwikkelen.
Groetjes Riny :D :D :D

Rianne

Als je er een popje bijneemt kunnen ze ook allebei eitjes leggen.
Het is trouwens natuurlijk gedrag dat ze eitjes leggen, zelfs al zijn ze alleen. Ze blijven ongeveer 3 weken broeden en dan gaan ze ervan af.

bobbie

8 september 2005, 16:29:22 #3 Last Edit: 8 september 2005, 16:32:02 by bobbie
Hoi Anke,

Haal je de eitjes steeds weg?

Die fout heb ik vroeger namelijk gemaakt en toen bleef mijn valkparkiet ook maar eitjes leggen. Ze had er 13 achter elkaar gelegd. Toen moest ik met haar naar de dierenarts. Daar kreeg ze een hormoneninjectie zodat er geen eitjes meer aangemaakt werden. Het put die vogels zo uit, al dat leggen, zekrijgen een tekort aan van alles in het lijfje.

het is inderdaad gezellig een valkparkiet erbij. Toch moet je er rekening mee houden dat je de nieuwe (man of pop, wat het ook wordt) eerst apart in een kooi moet houden en hem/haar niet gelijk bij je huidige valk kunt zetten. Ze moeten aan elkaar wennen.

En wat betreft pop/man/jong/oud, ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt. Als je tijd hebt om de nieuwe ook tam te maken dan zou ik een jongere nemen, maar die keuze moet je zelf maken. Voor je huidige valk maakt het volgens mij niet uit.

Horen we nog wat je hebt besloten?

Succes met alles,

groetjes, Nel :)

Anke

Dank jullie wel voor de antwoorden!
Wij hebben al vanalles geprobeerd, dus ook om de eitjes te laten liggen. Daarna gaat het inderdaad even goed, maar dat is hooguit 2 weken en dan gaat ze weer broeden. Op een andere plaats zetten helpt ook tijdelijk, maar dan wordt ze heel onrustig en uiteindelijk gaat ze ook weer op de bodem zitten. De laatste tijd halen we de eitjes maar steeds weg. We zullen maar weer eens proberen of het nu misschien wel helpt ze te laten liggen. Ze is trouwens als ze niet broed altijd erg paniekerig als ze ons niet ziet, zodra je het hoekje omgaat gaat ze erg zitten gillen en als ze los is komt ze me gelijk achterna. Vandaar dat ik ook dacht dat ze misschien eenzaam is. Het lijkt wel een soort van verlatingsangst!
We gaan over een week op vakantie en dan gaat ze uit logeren, daarna willen we beslissen wat we doen. Vind het erg zielig zo en het is juist ook zo'n leuk tam beestje!

groetjes, Anke