16 juni 2024, 01:25:03

Wat is er met deze veer?

Gestart door Rianne, 7 september 2005, 16:43:24

« vorige - volgende »

Rianne

Deze staartveer van Tinco vond ik al een hele tijd er vreemd uitzien. Tot ik het vandaag zat was, en hem eruit heb getrokken. (veer vasthouden, valkje weg laten vliegen)
Deze veer heeft hij van kleins af aan, hij heeft alleen de jeugdrui gehad maar toen zijn er geen staartveren uitgevallen.
Kan dit door vedermijt zijn gekomen, of door andere oorzaken?
Ik ben benieuwd wat jullie denken.




Bianca

Die ziet er wel vreemd uit zeg!
Ik kan je verder niet helpen, maar ik ben ook nieuwsgierig naar de reacties...

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Brede W

Hoi Rianne,

die veer lijkt op wat mijn papegaai ook regelmatig heeft. Die horizontale lijnen worden zogenaamde stress-lijnen genoemd. Een veer wordt in horizontale laagjes opgebouwd, en op de plek van zo'n stress-lijn is de veer niet goed aangemaakt. De oorzaak van stress-lijnen kan heel divers zijn: van stress (zoals de naam zegt), tot verkeerde voeding of een aangeboren afwijking. Als ik de foto's goed bekijk, zie ik ook wat bloed in de veerschacht?
Ik zou het zeker even in de gaten houden, en als je vaker van zulke veren tegenkomt een da bellen (ik zou er al meteen heen gaan, maar zie vaak beren op de weg). Bij mijn papegaai is het niets ernstigs, maar er zijn ook wel ziektes waar je dit bij ziet (o.a. dus bij PBFD).
Ook zou ik de veer bewaren, dan kun je die evt. meenemen naar de da en ook vergelijken of de veren slechter worden of dat er juist verbetering in zit.

Groetjes,

Wendy

Rianne

Hoi Wendy,

bedankt voor je bericht. Het vreemde is dat het alleen maar bij deze veer is (voor zover ik kan zien). Ik zal dan de rui af moeten wachten om te zien wat er nog meer uitvalt.
De moeder van Tinco is onlangs getest op PBFD en daaruit is gebleken dat ze het heeft gehad, wat dit voor effect heeft op de jongen weet ik niet.
Ik zal de veer zeker bewaren en alle veren nakijken die verder nog uitvallen met de tijd.

Brede W

Hoi Rianne,

bij mijn eigen papegaai zijn het vaak meer van die veren, maar soms ook maar 1. Maar t kan natuurlijk dat op het moment (van stress) er maar 1 veer in opbouw was. Idd, ik zou het gewoon in de gaten houden. Bij de gewone, kleine veertjes zie ik ook wel eens afwijkingen(dat ziet er dan een beetje uit of er aan het einde van de veer links en rechts twee hoekjes ontbreken, als dat een beetje begrijpelijk is), misschien kun je daar ook eens naar kijken.
Heel lullig gezegd... dat de moeder van Tinco getest is, heeft geen enkele waarde voor andere parkieten... sterker nog: als de moeder van Tinco bij andere parkieten zit, zegt die ene test ook niets meer over haar. Het kan bijvoorbeeld goed gebeuren dat bij een nestje van vier 3 jongen negatief zijn en 1 positief, en dat die drie ook nooit PBFD zullen krijgen. Nou ja, dit klinkt allemaal niet zo vrolijk, maar zo is het helaas eenmaal. Maar goed, er zijn nog legio andere mogelijkheden natuurlijk!

Groetjes,

Wendy

Ankie

Hoi Rianne

Ik heb geen idee wat het kan zijn ,maar ik ben wel heel erg
benieuwd.

Groet van Ankie

Rianne

Citaat van: Brede W op  7 september 2005, 20:58:24
Hoi Rianne,

bij mijn eigen papegaai zijn het vaak meer van die veren, maar soms ook maar 1. Maar t kan natuurlijk dat op het moment (van stress) er maar 1 veer in opbouw was. Idd, ik zou het gewoon in de gaten houden. Bij de gewone, kleine veertjes zie ik ook wel eens afwijkingen(dat ziet er dan een beetje uit of er aan het einde van de veer links en rechts twee hoekjes ontbreken, als dat een beetje begrijpelijk is), misschien kun je daar ook eens naar kijken.
Heel lullig gezegd... dat de moeder van Tinco getest is, heeft geen enkele waarde voor andere parkieten... sterker nog: als de moeder van Tinco bij andere parkieten zit, zegt die ene test ook niets meer over haar. Het kan bijvoorbeeld goed gebeuren dat bij een nestje van vier 3 jongen negatief zijn en 1 positief, en dat die drie ook nooit PBFD zullen krijgen. Nou ja, dit klinkt allemaal niet zo vrolijk, maar zo is het helaas eenmaal. Maar goed, er zijn nog legio andere mogelijkheden natuurlijk!

Groetjes,

Wendy


Hoi,
dat die jongen het evengoed kunnen hebben, realiseer ik me wel. Ik ben meegeweest naar de dierenarts en heb zoveel mogelijk vragen gesteld. daarom hou ik de veren ook in de gaten.
Deze veer heeft hij al van kleins af aan. Hij heeft een moeilijke start gehad, en was bijna dood geweest. Misschien dat toen deze stukken zijn gevormd?
Is er geen dierenarts die aan email consult doet? dan kan ik deze foto opsturen.

Brede W

Het lijkt me zeker wel mogelijk dat zo'n veer ontstaat bij een moeilijke start, maar ik ben geen dierenarts he :D. Ik ken geen dierenarts met een e-mail spreekuur, maar misschien kun je hem na overleg per post opsturen?

Groetjes,
Wendy

Rianne

Ik zal van de week even bellen met Feld, misschien kan hij een test uitvoeren oid op de veer. :)

Brede W

Hmm, dat lijkt me wel verstandig, omdat je ook steeds blijft twijfelen he?! Hoop dat je dan snel iets hoort!

Lique

Dit zijn armoedestrepen.
Dit zit er al tijdens de groei. Bij sommige valken zie je dit over het gehele lichaam als zij het erg moeilijk hebben gehad in hun jonge periode.

groetjes Lique

Rianne

Zoiets vermoedde ik al wel, dat het door z'n slechte start kwam. Het is alleen de staartveer maar ik hou alle uitvallende veertjes in de gaten, en deze staartveer bewaar ik ook.

Misschien kunnen jullie iets over dat onderwerp op de site zetten? Deze foto's mogen jullie van mij wel gebruiken.

Ankie

Hoi Rianne

Fijn dat je nu weet wat het is .

Groet van Ankie

SuzanneS

Ik zag van de week bij mijn kakariki (9 maanden oud) bij zijn langste staartveer dat die ook niet helemaal mooi is zoals het hoort te zijn. Ik heb zijn veren eromheen goed bekeken en die zagen er gewoon mooi uit.
Hij heeft net zijn 1e rui gehad, ik denk dat hij bij de volgende rui die veer wel zal wisselen?

Hij heeft verder geen moeilijke start gehad dus tsja, maak ik me er terecht of onterecht een beetje zorgen over? Het is alleen die veer, verder niets.

Ben benieuwd wat jullie vinden.
Alvast bedankt!

Brede W

Hoi SuzanneS,

van wat ik er van weet, zou ik niet meteen in de stress schieten hoor. Natuurlijk wel even in de gaten houden, maar dat doe/deed je al.
Een veer met stresslijnen is niet alleen als ze een moeilijke start gehad hebben... kan eigenlijk vanalles zijn. Ozzie heeft er nu een aantal omdat hij een ab-kuur (onder dwang) kreeg en daar zo bang van was en dus stress had. Of een consult bij een DA wat ze eng vinden. Misschien dat je kakariki geschrokken is, op het moment van de veeropbouw of iets te eenzijdig heeft gegeten en soms weet je ook helemaal niet waarvan.  Oz heeft ze soms ook terwijl ik echt niet kan herleiden waardoor.