Wat haal je in huis voor een (jong) valkje?

Gestart door Ozzie, 6 september 2005, 19:03:31

« vorige - volgende »

Ozzie

Hallo vogelliefhebbers,

mijn valkje komt over een weekje of zes als alles goed gaat en natuurlijk ben ik al veel te lang van te voren bezig met het kopen van spulletjes...

Stond ik gister in de "Tuin en Dier" hier in de buurt: hele rijen vol met (valk)parkieten voedsel. Maar wat moet ik nu eigenlijk kopen zodat mijn valkje gezond blijft? En dan heb ik het niet zozeer over het merk, maar meer het soort voedsel.

Ik heb al grit gehaald, maar stop je dit nu in een bakje of leg je het op de vloer van de kooi? En wat voor bodembedekking kan je het beste nemen? Vogelzand of houtsnippers? Ik heb geen flauw idee en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast hartelijk dank!!! Groetjes Wendy

Rocky en Coco: nu de schatjes van Caroline

Brede W

Hoi naamgenoot Wendy :D,

wat ik voor mijn eigen valkjes altijd heb:
- grof valkparkieten voer en dat vermeng ik met normaal parkietenvoer
- sepia, grit en maagkiezel. Het grit en de maagkiezel heb ik zelf altijd in een apart bakje, t gaat lang mee (dus dan hoef je het niet zo vaak te vervangen) en zo kun je een beetje zien of ze het ook meekrijgen
- eivoer

En in principe dagelijks vers fruit en groente. Houd er rekening mee dat je ook weer niet te veel geeft. Een hele druif voor een valkje is te vergelijken met twee kilo druiven voor ons. Als ze er niet van gediend zijn, kun je nog extra vitaminedruppels kopen.

En als lekkernij (en evt. om tam te maken) kun je trosgierst gebruiken.

Zelf gebruik ik houtsnippers (beuken), dat schijnt minder stoffig te zijn.

Een paar speelgoedjes is ook leuk voor je nieuwe valkje, wilgentakken (niet van de openbare weg) en een closetrolletje om de zitstok om mee te spelen.

En onder het kopje Dierenarts: EHBO-koffertje staat wat je voor noodgevallen in huis kunt hebben. En een ontwormingsmiddel.

Volgens mij was het dat wel, maar aanvullingen zijn natuurlijk welkom :D

Groetjes,

Wendy



~Natas~

Hoi,

Ik heb op de bodem Corbo kiezel liggen.
Dit zijn kleine stenen waar je valkje van kan eten.
De kooi maak ik 1 keer per 2 weken schoon.
Ik gebruik ook van Vitakraft de cracker snoepstaaf en van dat werk ook de frutti (gedroogd fruit en groente)

Maar met een jong valkje kan je hier beter even mee wachten tot hij wat ouder is.
En met speeltje kan je veel kanten uit.
Ze vinden een schommel vaak erg leuk, maar ook een trappetje, of een touwladder waar ze in kunnen klimmen en noem maar op.
Hang alleen geen spiegel in de kooi als hij nog niet tam is, want dan heeft hij daar meer zijn aandacht voor ipv in jou.
Geef je valkje ook lekkere dikke stokken, en een stok voor zijn nagels.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes met het uitzoeken

Natasja

diddle

Hoi,

Ik heb voor mijn valken hout snippers op de bodem, ze krijgen 1x per week trogierst of wat anders te snoepen een valkparkieten snoepstaaf bv.
Ze krijgen elke dag of brood, fruit, of wat anders vers.
Elke dag schoon water en grof parkieten voer dus echt voor valken en wat voor merk je dan koopt maakt echt niets uit, eikrachtvoer is ook elke dag een theelepeltje belangijk voor je vogel.
Als jij je vogel voor het eerst krijgt laat je stukjes trosgierst uit je handen eten, laat dit dan niet op de bodem leggen maar gebruik dit om hem naar je hand te zetten.
Wilgen takken om te knagen vinden ze ook ergg lekker.
En elke dag een aantal vlieguren is voor een valk erg belangrijk.