2 mei 2025, 11:38:24

Maagkiezel en grit

Gestart door Tara, 18 mei 2003, 00:34:45

« vorige - volgende »

Tara

Hallo allemaal,

steeds zijn er meerdere mensen die zich afvragen wat maagkiezel en grit is, ik heb er iets van instaan in mijn boek en ik geef het jullie graag :).

Zaadetende vogels hebben een bijzonder spijsverteringsstelsel. In de spiermaag wordt het zaad fijn gemaakt, zodat het eenvoudiger voor de vogel te verteren is. Hiervoor heeft de vogel echter wel scherpe maagkiezel nodig. Is er geen scherpe kiezel in de spiermag aanwezig, dan kan de vogel het zaad niet fijn maken. Scherpe kiezel blijft niet altijd in de spiermaag aanwezig. In de loop van de tijd slijten de scherpe kantjes de van kiezel en wordt door de vogel uitgescheiden. De vogel neemt dan weer opnieuw scherpe kiezel op om dit tekort aan te vullen. U moet er dus voor zorgen dat de vogel altijd kan beschikken over maagkiezel. In de dierenspeciaalzaak kunt u zowel aparte maagkiezel aanschaffen als een gritmengsel. Dit laatste heeft als voordeel dat het ook verteerbaar grit en onder meer houtskool bevat. Zo'n gritmengsel heeft dan ook altijd de voorkeur; uw vogel kan zelf uit de bestanddelen de stof kiezen die hij nodig heeft. Het spreekt voor zich dat u een mengsel aanschaft dat op de grootte van de vogel is afgestemd; mengsels voor kleine tropische vogels zijn fijner dan die voor papegaaien.

Zo dit was het ongeveer, het was niet veel maar zo weet je toch wat meer :).
Groetjes, Tara

Saskia

18 mei 2003, 02:09:14 #1 Last Edit: 18 mei 2003, 02:17:16 by Saskia
Houtskool is niet goed voor valkparkieten.
Er staat een heel stuk over kiezel en grit op dit forum.Het onderwerp is "Vraagje over Grit met houtskool".Als je houtskool zoekt is het het eerste berichtje.  
Dit staat er onder andere bij:

Roodsteen en houtskool worden vaak toegevoegd aan kiezel of grit. Maar beiden zijn meer schadelijk dan nuttig. Ze nemen stoffen op uit de darm of laten het darmkanaal tot rust komen. Deze zouden dus alleen versterkt moeten worden als geneesmiddel. Kiezel en grit vermengd met roodsteen of houtskool niet verstrekken. "  
Met dank aan: Herman en Jura, Valkparkiet kwekerij "De Valk"  

Dus geen houtskool,maar alleen grit en kiezel.

Peter

Hoi Tara,

Bedankt voor de extra informatie :) Net even dankbaar gebruik van gemaakt omdat in een andere vraag hierop het forum iemand daar een vraag over stelde. Dus diewgene dor verwijzen naar jouw stukje :)

Groetjes,
Peter

kuif

Bedankt voor de info Tara ik zal zeker nu die dingen gaan halen ;)                            

Groetjes Roy.            

Tara

Hallo Peter,

thx om de link door te geven,

hoi Kuif,

ik zag het staan in mijn boek en dacht ik plaats het hier even, er vragen veel mensen privé en niet privé wat maagkiezel en/of grit is en waarvoor het dient en ik heb het gewoon eens snel overgetypt want het is best nuttig vind ik :).

Groetjes, Tara

Timmety

19 mei 2003, 21:09:39 #5 Last Edit: 19 mei 2003, 21:16:58 by admin
Hoi
K heb grit, en da geef k ze dan (2 gras 1 valk) dat is een bakje van 15/20 gram gok k, en dat eten ze in 1 dag op, das toch nie gezond of wel?
Tim

Paul

Hoi Tim,
De valkjes eten naar behoefte hoeveel ze nodig hebben.
Ik heb altijd grit en maagkiezel in de kooi en af en toe pakken ze iets ervan.
Als je het ze nooit geeft en dan in een keer een bakje dan zullen ze wel veel nodig hebben.
En je kan makkelijk zien als ze te veel gegeten hebben van maagkiezel want dan worden ze zo zwaar dat ze neerstorten :-) (grapje)
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor, ze zullen het nodig hebben en ik denk als je het vaker geeft dat ze dan maar een beetje eten.

Groetjes,  paul

Speedy

Hoi allemaal,

Ik heb net weer wat van dit grit gekocht, omdat ik er al bijna doorheen was.
Het is er niet altijd, dus heb ik 2 doosjes meegenomen, je kan nooit weten he.
Het heet Vita®-Grit en het is van Vitakraft.
Het is een geel doosje met daarop 3 vogels, links een valkparkiet en rechts een blauwe grasparkiet en gele kanarie.
De volgende beschrijving over de ingrediënten:
Vita®-grit nature bevat speciaal gereinigde, natuurlijke schelpenkalk voor de mineraalvoorziening van alle vogels. Om de spijsvertering te bevorderen en te reguleren is vita-grit nature verrijkt met kiezel.
vita®-grit nature moet voor de vogels altijd beschikbaar zijn om gebrek aan voedingsstoffen te vermijden.
Voeder advies: Geef een kleine hoeveelheid in een apart voerbakje of over het schelpenzand.

(dit laatste gebruik ik niet en ik denk zoveel niet, dus door het hout kan ook.
Ikzelf gebruik een apart bakje ervoor.
En ze eten het naar eigen behoefte.

Groetjes,
Trudie

Paul

Hoi Trudie,
Ik heb ook vogelgrit van CeDe met maagkiezel erdoorheen .
Maar maagkiezel is voor elke grootte vogel anders dus voor kanaries kleiner dan valkparkieten en aangezien dat mengsel voor alle vogels is zal er weing maagkiezel in zitten van de juiste groote daarom meng ik dat daar nog appart doorheen.
Van schelpen is trouwens wel goed spul heb ik begrepen.

Groetjes,  Paul

Annemieke

Hallo allemaal,

Wij hebben voor onze Teddy grit.
Maar hoe weet ik of er kiezel doorheen zit?

Het doosje heb ik namelijk al enige tijd geleden weggegooid en ik weet niet hoe kiezel eruit ziet.

Hoe groot zijn die kiezels en kunnen ze ook ongemerkt door het grit heen zitten?
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky

Paul

Hoi Annemieke,
Maagkiezel ziet er net zo uit als kiezel op een grindpad alleen met scherpe randen want het moet in de maag het voedsel eigenlijk malen dus ze noemen het ook wel scherpe maagkiezel.
Als je tweifelt kan je er altijd zelf wat maagkiezel doorheen gooien dat kan nooit kwaad.
Weet je ook wat voor merk het was?
Ik heb een gele doos van CeDe en daar zit het wel doorheen.

Groetjes,  Paul

Lique

Hoi,  grit is te herkennen aan de schilfertjes. en maagkiezel zijn kleine steentjes.

Lique

He paul, jij was net 1 seconde voor mij hahahah

Paul

Hoi Lique,
Ik zag het al  :D

Annemieke

Nee, ik weet niet meer hoe het doosje eruit zag en ook niet hoe het heette.

Als ik het grit bekijk dan zijn het inderdaad van die schilfertjes grit en er zitten ook van die minikorreltjes in. Nog kleiner dan een speldenknop.

Is dat dan de kiezel?
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky