1 mei 2025, 21:47:51

vlak eet zelf maar ...

Gestart door lode lagrange, 17 mei 2003, 21:55:11

« vorige - volgende »

lode lagrange

hallo , heb nu een valkparkiet met de hand opgefokt , hij is nu 6 weken oud , hij eet zelfstandig , maar enkel zonnebloempitten , ik denk dat het is om dat deze het makkelijkst te kraken zijn , want als ik hem zelf een ander zaadje toesteek dan krijgt hij het niet open  ::)( als hij zelf voor zijn voederbak staat haalt hij enkel de zonnebloempitten eruit ) , ook drinkt hij niet :o ( ik heb hem althans nooit zien drinken ... ) , hij eet wel al eivoer en trosgierst ...wat doe ik hieraan

verder is het een heel leuke en actieve vogel :D ....

greetzzz , lode ;) ;) ;)

Paul

Hoi Lode,
Dat is dus ook een van de nadelen van zelf voeren met pap om ze te leren zaadjes te eten :-(
Je had in de laatste week in de pap grasparkieten zaadjes kunnen doen dan hadden ze daar al aan gewend.
Degene die ik zelf heb gevoerd aten eerst gewone zaadjes en later pas de zonnepitten.
Alleen zonnepitten is heel erg slecht die zijn namelijk veels te vet en ze mogen er ook maar een paar per dag hebben eigenlijk.
Water zal ie wel drinken hoor als ie dorst krijgt en je kan hem ook een paar keer met zijn snavel in het bakje drukken zodat ie het weet te vnden volgende keer.
Dat ie eivoer en trosgierst eet is heel erg goed dan krijgt ie toch ook betere zaadjes binnen dan alleen zonnepitten.
Je zou een paar zaadjes door het eivoer kunnen doen kijken of ie ze dan wel eet.
Het kan ook zijn dat ie de kleine zaadjes nog niet goed stuk krijgt maar dat zal dan heel snel wel lukken want met 6 weken kunnen ze dat ongeveer.

Groetjes,  Paul

Lique

17 mei 2003, 22:48:30 #2 Last Edit: 17 mei 2003, 22:48:48 by Angelique
[shadow=lightblue,left,300] Hoi, Als de methode die paul gegeven heeft niet werkt, zou ik een bakje pakken, daarin een klein laagje gewone zaadjes, maar iedere keer bijvullen, als het zo goed als leeg is.
Zo zal hij de andere zaadjes ook moeten leren eten. [/shadow]

Mirjam-Moniek

Je zegt dat hij trosgierst kan eten. Dan moet hij ook kleine zaadjes kunnen eten, want trosgierst zijn ook kleine zaadjes. Waarschijnlijk weet je vogel nog niet dat die kleine zaadjes net zo gegeten moeten worden als de trosgierst. Misschien helpt het als je wat trosgierst zaadjes mengt met kleine zaadjes?

Paul

Hoi Mirjam-Moniek,
Dat is niet helemaal zo dat als ze trosgierst eten ook gewone zaadjes eten.
Casper die ik laatst heel jong had at al wel trosgierst maar de zaadjes zijn harder en die kreeg hij echt niet stuk.
Een valkje van ouder dan 6 weken heeft al wel de kracht om die zaadjes kapot te pikken.

Groetjes,  Paul