Verkouden of toch iets ergers ?

Gestart door Mirjam, 17 mei 2003, 19:33:43

« vorige - volgende »

Mirjam

Hoi, ik ben hier vandaag voor het eerst omdat ik me zorgen maak over mijn valk Pineau.

Pineau heb ik al vanaf dat hij 6 weken was en de afgelopen maand is hij 10 jaar geworden.
Hij is nog nooit eerder ziek geweest vandaar dat ik een beetje bezorgd ben over zijn symptomen van de laatste 2 ? weken, ongeveer.

Hij slaap heel erg veel, laat zich 's morgens niet meer horen als hij onder zijn doek vandaan wilt en heeft korstjes op zijn neus waardoor hij het een beetje benauwd heeft.
Daardoor gaapt hij ook wat vaker dan gebruikelijk.

Eerst dacht ik aan wat rui-problemen op zijn kop, dat hij wat hard aan zijn klimtouw had geschuurd om zijn kuifveren door te laten komen.
Hij eet wat minder (hij heeft al nooit van groenten en fruit gehouden) maar aan zijn ontlasting heb ik nog niets geks ontdekt.
Hij zit wel gewoon op zijn stok (in plaats van op de grond zoals wel vaker bij zieke vogels) en toen hij er van de week even uit mocht kwam hij bij me zitten en ging wel weer zijn veren poetsen.

Wat is er toch aan de hand met hem ?

Het zóu kunnen dat hij kou heeft gevat....
Zijn hok is namelijk een stukje verplaatst.

Karin

Als het al 2 weken aan de gang is zou ik er toch even mee langs de dierenarts gaan. Een verkoudheidje had dan al over moeten zijn.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Mirjam,
Ik denk niet dat hij kou heeft gevat anders zie je hem wel vaak niezen en komt er vaak wat sluim uit zijn snaveltje tijdens niezen.
Die korstjes op zijn neus zijn niet normaal, kan een soort parasiet zijn dus zeker even mee naar de dierenarts gaan hoor voor het te laat is.
Ga wel naar een dierenarts die verstand heeft van vogels want de meeste hebben dit helaas niet :-(
10 jaar is al een hele mooie leeftijd maar als ik jou was ging ik zeker voor de 20 jaar :-)
Ik heb er een van 22 jaar dus het kan echt hoor.
Mijn valkjes eten ook amper groente of fruit maar ik geef ze dan wel vitamine's door het drinkwater dan krijgen ze toch een aantal stoffen binnen die ze wel nodig hebben.
Als het al 2 weken aan de gang is is het dus niet meteen iets dodelijks en het zou ook kunnen dat ie zijn nieuwe plekje niks vind maar dan had dit meteen naar het verhuizen al te merken moeten zijn.
Maar als advies kan ik je alleen maar zeggen even naar de dierenarts gaan, die kan meteen zien wat je valkje mankeerd.

Beterschap met Pineau en groetjes,  Paul

Mirjam

Bedankt voor jullie reacties, alvast.

Pineau heeft wel erg geniest maar nu komt er geen vocht meer uit zijn neus.
De korsten hebben zijn neusgaten helemaal afgesloten en ik durf het niet eraf te halen.
Eigenlijk is hij doodsbang voor handen in het algemeen dus naar de dokter wil ik doen als het écht nodig is.

Hij is ook niet meer de jongste en ik zou niet willen dat hij door de stress bezwijkt, snap je ?

Ik heb hem nooit extra vitaminen gegeven, alleen eikrachtvoer door zijn eten.

Paul

Hoi Mirjam,
Zijn neusgaatjes moeten toch vrij zijn anders krijgt ie te weinig lucht :-(
Het kan dus toch verkoudheid zijn en dat kan goed vanzelf over gaan gelukkig.
Wel zorgen dat je valkje niet te koud staat dan, desnoods een warmtelamp op de kooi zetten als ie echt ziek is dat is vaak heel goed.
Als er geen verbetering optreed zou ik toch even naar de dierenarts gaan.
En wat is oud voor een valkje?
Normaal overleven zeker tamme valkjes een rit aan de dierenarts zonder problemen hoor.

Groetjes,  Paul

Mirjam

Hoi Paul,

Pineau is als kuiken te hard gepakt door zijn kweker.
Daardoor kon ik hem nooit meer met de hand pakken, het heeft jaren geduurd voordat hij op mijn hand durfde te stappen wanneer hij in een benarde positie zat buiten de kooi.

Hij vindt het wel heerlijk om tegen een gezicht of neus te knuffelen maar zo ver gaat het dan ook wel met die tamheid.

Ik vrees, ook omdat hij dus moeilijk adem haalt door zijn neus, dat de behandeling bij de dierenarts zó veel stress zal veroorzaken dat hij er in blijft !

Denk je dat ik die korsten er zelf met een pincet af kan halen ??

Ik ga er meteen voor zorgen dat er een lekkere warme lamp bij hem komt !
Misschien knapt hij daarvan ook wel een beetje op  !

Mirjam

Ik ben meteen op zoek gegaan naar een lamp (die hij overigens niet zo waardeert maar het zou kunnen dat het wat laat op de avond is voor zoveel licht.

En ik ben misschien wat eigenwijs geweest om geen antwoord af te wachten op mijn vraag om de korsten met een pincet te verwijderen.
Ik heb Pineau voorzichtig (met beschermde handen  ;D !) gepakt en eigenlijk kon ik aan zijn zwakke verweer al merken hoe rot hij zich voelde.
Toen heb ik met een pincet voorzichtig de korsten van zijn neus verwijderd.
Er kwam een hoop snot  :o mee en zijn neusgaten waren behoorlijk rood en geirriteerd maar ik ben wel blij dat ik het gedurfd heb.

Hopelijk krijgt hij nu weer iets meer lucht en gaat hij meer eten.

Paul

Hoi Mirjam,
Heel goed dat je die korstjes heb weggehaald, is een goed idee met een pincet en scheelt een rit naar de dierenarts.
Dat ie even warm staat is heel erg goed, je hebt ook lampen die alleen warmte geven en weinig of rood licht dan hebben ze van het licht geen last maar het is beter dan niks :-)
Zo te horen is of was ie echt verkouden en dan is warmte het beste geneesmiddel.

Beterschap met Pineau.
Groetjes, Paul

Mirjam

Pineau heeft de nacht goed doorgebracht, al vonden we het bijna zielig om de lamp te moeten uit doen..

Hij eet weer wat beter maar de korsten zitten alweer op zijn neus.
Dat wordt vanmiddag weer met de pincet peuteren.

Zijn er ook geneesmiddelen die ik morgen in de winkel kan kopen die de genezing wat voorspoediger zal doen verlopen ??
Ik wil me niets laten aansmeren dus als jullie bepaalde ervaringen hebben met een middel dan zou ik dat graag horen.

Karin

Dierenwinkels mogen geen medicijnen als antibiotica verkopen. Misschien kun je een dierenarts opbellen en de situatie uitleggen. Misschien mag je dan antibiotica ophalen. Het is in iedergeval te proberen  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Mirjam,
Als het gewoon een koudje is helpt warmte het beste.
Je kan dan ook beter in de nacht ook de kooi warm houden want dan koelt het juist erg af in het donker.
En zoals Karin zegt is het beste om even een dierenarts die verstand van vogels heeft te bellen en uitleggen dat ie verkouden is.
Dan hoef je vaak niet eens langs te komen, desnoods alleen om wat medicijnen op te halen.

Groetjes,  Paul

Mirjam

Nu ik regelmatig zijn neusgaten open hou door de korsten met een pincet te verwijderen en hij dag en nacht de lamp vlakbij zich heeft, lijkt het wat beter te gaan.

Voor de verkoudheid heb ik Gezasept gekocht voor door zijn drinkwater (al ruikt dat onwijs smerig naar jodium maar dat ruikt hij tóch niet met zijn verstopte neus  ;D) en MultiVit van Bogena door het eivoer om hem wat sneller door de rui heen te helpen.

Verder heb ik (door dit forum) meteen het vogelzand weggegooid en vervangen door Corbo bodembedekking i.v.m. zijn benauwdheid.
Dat zand vond ik al nooit zo'n succes maar nu met zijn natte koppie bleef het helemaal overal aan zitten.

Hij heeft nu ook Sepia en grit apart in bakjes.

Het was even inkopen doen maar ik wil nog zeker 10 jaar met hem door het leven gaan.
Als alles niet het gewenste resultaat geeft (vooral die Gezasept, natuurlijk) dan moet het echt maar gebeuren... naar de dierenarts.
Maar voorlopig laat hij zich de aandacht lekker aanleunen !

Barbara

Hoi Mirjam,

ik heb met Gezasept een jong grasparkietje van benauwdheid afgekregen, die zat al zwaar te ademen na een sprongetje van stok naar stok. Wel 2 weken volhouden zoals op de verpakking staat hoor! Ondanks de echt smerige lucht ja  :-X Ik gaf hem ook 'Perls', van Vitakraft geloof ik, er zit honing om die zaadjes en het is een klein zakje met een grasparkiet er op. Er staat op dat het helpt bij het genezen en laten aansterken van grasparkieten, dus wie weet ook wel van valkparkieten. Ik weet dus niet heel zeker wat er gewerkt heeft, misschien wel de combi....

Paul

Hoi Mirjam,
Zo te horen met wat je allemaal voor hem gedaan hebt moet ie wel beter worden :-)
Dat zand is inderdaad troep en daar krijgen ze soms ook ademhalingsproblemen mee.
Ik heb het ook jaren lang gebruikt tot de dierenwinkel me vertelde van die corbo korrels en heb nu alleen die nog dat is veel makkelijker opruimen ook nog :-)
Met die vitamines, gazasept en een warme lamp moet ie er wel zo weer bovenop komen :-)
Warmte is heel erg belangrijk als ze ziek zijn, als je de dierenarts belt is dat het eerste wat ze dan meestal zeggen.
Beterschap met pineau.

Groetjes,  Paul

Mirjam

CitaatMet die vitamines, gazasept en een warme lamp moet ie er wel zo weer bovenop komen :-)
Warmte is heel erg belangrijk als ze ziek zijn, als je de dierenarts belt is dat het eerste wat ze dan meestal zeggen.
Beterschap met pineau.

Groetjes,  Paul

Hoi Paul

Dat dacht ik ook en ik ben wel verantwoordelijk genoeg om een arts erbij te roepen als het niet goed of beter gaat.
Helaas weet een dierenarts ook van alles van nota's schrijven voor zo'n advies als een lamp erbij zetten....

Dank jullie wel voor alle adviezen en ik laat snel weer eens wat van ons horen !