28 april 2024, 07:48:58

Zenuwlijer

Gestart door Chica1984, 27 augustus 2005, 17:13:58

« vorige - volgende »

Chica1984

OK, Panter is sinds een weekje of 2(denk ik, herinner het niet zo goed) mega zenuwachtig als hij bij ons is. Loopt weg als we hem willen aaien en als hij op de vinger zit dan springt hij richting hoofd of schouder.

In de kooi laat hij zich rustig kroelen, terwijl hij op de stok zit(ook helemaal niet zenuwachtig rondlopen), maar als ik hem op mijn vinger heb en hem dan kroel, dan loopt hij weg van mijn hand en gaat snel richting mijn schouder. Bij mijn man doet ie het heel erg. Dan is hij niet te houden en zenuwlijert over zijn arm en schouders en vaak springt, fladdert hij richting mijn man's hoofd.
Ook wil hij soms niet eens blijven zitten en fladdert dan weg en valt dan op de grond of de bank.

Toen hij nog niet kon vliegen, was hij ook gewoon rustig en kwam graag bij ons. We hebben hem een in het weekend voor 5 tot 7 augustus gewiekt en dit probleem is ontstaan na het weekend.
Hij gedraagt zich als een wilde vogel tegenover ons.
Poema is zo anders, gaat rustig zitten en loopt niet weg, laat zich rustig kroelen en blijft ook op de vinger zitten, gaat niet zenuwachtig rondlopen.

Ik zal erbij zeggen dat we 9 augustus getrouwd zijn en dat de vogels toen boven stonden en ik wel af en toe bij ze ging kijken. De week erna lag ik twee dagen en 1 nacht in het ziekenhuis. Kan het daarmee te maken hebben en als dat zo is waarom heeft Poema dan geen last van zenuwlijeren?

En als het niet daar aan ligt, waar aan wel? Ik wil zo graag mijn  Pantertje weer terug van eerst, toen hij graag bij ons kwam en niet zo verwilderd deed.

Riny

Hallo
Zou het misschien zo kunnen zijn dat Panter zich buiten de kooi niet meer zo heel veilig voelt bij jullie??
Buiten de kooi is hij ook gekortwiekt(waarom?)
Misschien is hij dat nog niet vergeten.
Ik kan het best mis hebben maar dat komt bij mij het eerste boven.
Groetjes en succes Riny :D :D :D

Petra en Cheeky

Dat was ook mijn eerste gedachte, Chica (of is dat niet je echte naam?)! Hij voelt zich kennelijk niet meer veilig buiten de kooi.

Hoe is het kortwieken gegaan? Begon het direct daarna?

Ik denk zelf niet dat het van je trouwen/ziekenhuis komt. Dat heeft niets te maken met buiten de kooi zijn, lijkt mij. Dan zou hij ook in de kooi zich anders gaan gedragen.

Op de een of andere manier voelt hij zich niet prettig meer buiten de kooi. Misschien kun je proberen om als hij los is, niet teveel achter hem aan te rennen, maar hem even met rust te laten en zachtjes te roepen. Verder geen druk op hem uitoefenen. Of na een tijdje misschien met iets lekkers op je hand gaan zitten, zodat hij komt kijken.

Met veel geduld kun je veel bereiken, alleen zou het wel helpen als je toch gaat nadenken wat de mogelijke oorzaak kan zijn.

Succes ermee en laat ons weten hoe het verder gaat!

groetjes,
Petra

Chica1984

Riny, Panter is gewiekt omdat Poema dat ook is en Poema zich een paar keer verwond heeft omdat hij dacht dat hij kon vliegen zoals Panter. Maar ook voor de veiligheid. Ik ben als de dood dat ze me ontsnappen omdat iemand per ongeluk een deur open laat staan of dat ze tegen het raam aan knallen als de vitrage opzij zit.

Het kortwieken ging gewoon normaal, alleen was mijn man angstig dat ik Panter in zijn vel zou knippen en dat uitte hij ook in stem en mopperen op mij dat ik niet te kort moest knippen.
Misschien dat dat het is.

En hoe zit dat met visite? Als kennissen bij ons zijn, willen ze heel graag de valkjes op de schouder. Ik stond zelfs een keer paf toen een kennis van ons, ongevraagd de kooi opendeed en de valkjes wilde pakken ??? :o Panter ging gelijk door de kooi klimmen en zij erachter aan met de hand.
Het is gewoon zo, iedereen wil de valkjes bij zich omdat ze tam zijn(tja Panter iets minder nu). Ik heb het gevoel dat ik dat niet meer moet toestaan, de valkjes bij jan en alleman en ze gewoon in de kooi laat en pas als we alleen zijn, ze eruit te halen voor knuffeluurtjes.

Riny

Hallo Rinkje
Als ik in jou schoenen stond begon ik gewoon weer van voren af aan ,als ze buiten de kooi zijn.
Net als in het begin toen ze nog aan jullie moesten wennen.
Een ding is zeker ze zijn ergens heel erg van geschrokken,dus nu moeten jullie zorgen dat je dat vertrouwen weer terug wint.
En wat visite betreft,het zijn jullie valkjes en jullie zijn de baas.
Als jij zegt dat ze in de kooi moeten blijven ,heeft iedereen zich daaraan te houden.
Groetjes en succes Riny :D :D :D