6 mei 2025, 10:00:13

Valkparkiet agressief door broedhok?

Gestart door Chewy, 17 mei 2003, 06:28:21

« vorige - volgende »

Chewy

17 mei 2003, 06:28:21 Last Edit: 17 mei 2003, 06:28:44 by Chewy
Of dit wel of niet onder gedrag valt weet ik even niet...
Verplaats maar als 't onder gedrag valt ::).

Het volgende is er aan de hand (verhaaltje!!!).

De man met de denkbare pop
Toen ik van het weekend thuis kwam zag ik dat Fido wilde sexen met Lulu. Dit vond ik een uitstekend idee, aangezien ik graag weer een nestje wil hebben. Dus enthousiast dat ik ben, meteen dan hok schoonmaken, de hele dag laten drogen en 's avonds erin gehangen. Rustig wacht ik af wat er gebeurd... niets...

De volgende dag
Kom ik beneden... Zitten Lulu en Makea zielig in een hoekje van de kooi terwijl Fido half uit het broedhokje hangt. Ik kom even dichterbij om te kijken wat er aan de hand is...
Had ik beter niet kunnen doen! Fido komt als een dwaze raket op me af en begint me zowat aan te vallen! Gelukkig ken ik Fido langer dan vandaag en weet ik dat hij mij niet bijt.. maar toch.. ik scheet toch even in mijn broek. De hele dag zit Fido in het broedhok en als Lulu of Makea in de buurt komt, springt hij het hokje uit, en begint echt als een razende raket, als een bezetene achter ze aan te gaan, en jaagt ze weg van het broedhokje... Dat is echt een eng gezicht. Hij vliegt echt op ze af met zijn bek open... kuif naar achteren en hij doet ze echt wat hoor, als ze blijven zitten.
Gelukkig krijgt hij ze niet te pakken en als hij bedaard is gaat hij weer terug naar het broedhok.

De rest van de week...
Fido komt weer het broedhok uit maar is nog niet helemaal rustig. Als er iemand in de buurt komt begint hij echt te blazen. Ook heb ik een testje uitgehaald. Als ik Makea weghaal uit de kooi is er niets aan de hand. Haal ik Lulu weghaal begint ie te krijsen als een bezetene en vliegt gelijk achter me aan en wilt daarmee echt zeggen: Hee! Laat mijn wijffie hier! Dit heeft hij altijd al gedaan, maar nu het broedhok erin hangt is het echt extreem.
Gelukkig zit Fido dus niet dagenlang meer in het broedhokje. Ik heb wel even gekeken... hij heeft een heel mooi kuiltje gemaakt voor het geval dat er toch eieren zouden komen. Ook probeert hij meerdere malen op Lulu te kruipen en te sexen. Lulu begint steeds meer door te krijgen wat hij wilt...

Maar ik maak me nog steeds zorgen. Hij is nog steeds agressief als er iemand in de buurt komt van het broedhok. Maar ook ECHT agressief. Zelfs naar Lulu. Het lijkt wel alsof er een onzichtbaar popje op eieren zit te broeden die hij wilt beschermen.

Iemand enige ideeën hierover? Moet ik het broedhok eruit halen? Of laten zitten?

Groetjes, Chris.

Lique

[shadow=lightblue,left,300]Hoi Chris,

Als dat bij mij zou gebeuren, zou ik er neit aan tweifelen om het broedblok eruit te halen.
Pas als het eerste eitje op de bodem is gelegd, waar Lulu op broedt, dan pas zou ik weer het blok erin zetten.
Omdat Fido erg agressief is (wat heel normaal is) zal hij ook niemand in zijn territorium kunnen verdragen.
Als je het blok erin laat staan, heb je nog kans dat Fido Lulu of Makea te grazen neemt. Dat kan minder goed aflopen. Ik heb meegemaakt, dat het dominante agressieve mannetje, wat aan een nest wou beginnen, allee andere valken opjoeg, en tot bloedens toe beet.
K.C> heeft toen Phoebe flink in de poot gebeten. Hiervoor moesten we zelfs (op zondag) naar een dierenarts.
[/shadow]

moonwitch (diana)

hoi chris

mijn mannetje werd ook agresiever maar toen zaten er al eijes in het nestblok.
Hij werd ook agressief naar mijn andere mannetjes toe en die moest ik van armoe opsluiten in een andere kooi. Ik kon ze er alleen uitlaten als sparky in zijn kooi was opgesloten.
Sparky viel ons ook aan en ging dan meestal voor je gezicht. dat was dan vlug duiken, maar verder heeft hij ons nooit gebeten of zo.
Nu hij op het tweede nest zit en wij willen kijken kunnen we hem gewoon eruit tillen zonder dat hij ons wat doet.
Inieder geval sterkte en succes en ik hoop dat er gauw eitjes volgen en zijn gedrag veranderd
Groetjes moonwitch (diana B)
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Chewy

Terwijl ik bij Jaimy ben heeft mijn moeder een beetje geobserveerd.

Fido jaagt Makea weg waarschijnlijk omdat dat toch een mannetje is, of een onrijp vrouwtje, wat voor hem als een lesbische valk overkomt ofzo. Hoe dan ook, Makea is een bedrijging voor Lulu. Fido probeert nu Lulu zelf het broedhok in te lokken en alles lijkt goed te gaan.

Mocht het nou echt uit de hand lopen tussen Fido en Makea, dan zet ik Makea even in een aparte kooi. Tot dan, laat ik ze even gewoon hun gang gaan. Het is toch de natuur, en ze redden zich wel. Pas als er echt gewonden vallen grijp ik in. Ze zullen toch hun plaats in de kooi moeten kennen.

Groetjes, Chris.