10 mei 2025, 12:04:37

mijn valk is bang voor mijn handen

Gestart door michelle-elmo, 19 augustus 2005, 12:00:39

« vorige - volgende »

michelle-elmo

mijn valkparkiet moest toen hij heel jong was een keer gepakt worden met m'n handen omdat hij vast zat. sindsdien is hij bang voor mijn handen. hij wil ook niet meer op mijn hand zitten, dan bijt hij meestal naar mijn hand en vliegt door naar mijn schouder. ik zou graag willen weten of ik dit kan verhelpen en dat ik mijn valkje weer op mijn hand kan laten zitten en dat hij niet meer bang is voor mijn hand.

Gompie

Hoi,

Denk dat je beste kunt proberen om heel langzaam en rustig je valkje te laten wennen aan je handen. Dus niet met je handen op hem af gaan, maar hem naar je handen toe laten komen. Probeer bijvoorbeeld met wat lekkers tijdje je hand bij hem in de kooi te houden, maar wel op zo'n afstand dat hij zich er nog prettig bij voelt. Als hij bij je zit op je schouder, leg dan je hand op je andere schouder weer met iets lekker, of op je elleboog etc...gewoon weer een afstand waar hij zich toch nog veilig bij voelt, maar waar je hand wel heel duidelijk in zicht is en het lekkers dat je vast hebt ook ;D En klets op rustige toon tegen hem aan :)
Je zou ook kunnen kijken of je na verloop van paar dagen al klein stukje dichter bij hem je hand kan houden. Maak wel hele rustige bewegingen en niet onverwachts met je hand naar hem toe of er een andere beweging mee maken. Denk dat hij dan na tijdje wel merkt dat je handen niet eng zijn en misschien dat hij ook al wat lekkers uit je hand zal komen eten dan :D
Zo zou ik het tenminste aanpakken, misschien dat andere mensen hier andere tips hebben.
In ieder geval heel veel succes ermee ;)

Groetjes Esther
Groetjes Esther, Gompie, Betty, Whoopy en Henkie ;)

Ilse

hallo,
ik heb ook een valkje die bang was voor handen.
ik heb hem nu 2 weken en hij is er nu pas achter gekomen dat die handen helemaal niet eng zijn.
ik heb stukjes kracker gebruikt. dat vind hij echt heerlijk.
maar weet iemand ook of er echt vogelsnoepjes (beloonsnoepjes) bestaan?? :-*

groetjes Ilse

linny

hoi ik heb nu twee weken een valkparkietje,maar hij wil helemaal niet bij me in de buurt komen ook niet bij mijn hand,wie weet wat ik er mee aan moet. groetjes linny