ik wil dit jong niet weer verliezen hoe nu verder

Gestart door Catrinus.rem, 16 mei 2003, 15:10:50

« vorige - volgende »

Catrinus.rem

ik heb 2 valken in een buiten voliere deze hadden
in april een kuiken welke gestorveen is na een aantal dagen
nu hoor ik weer een jong in het blok maar kan er niet bij om te kijken want er blijft altijd een ouder op het nest zitten
ik wil dit jong niet weer verliezen hoe nu verder?

Speedy

Hoi,

Zitten er alleen maar valkparkieten in de voliere? of ook andere vogels??
Als het laatste zo is, let dan goed op, of er geen andere vogel bij het jong komt, maar het kan ook zijn, dat de man het jong kwaad doet.
Je kan het alleen even goed in de gaten blijven houden wat er gebeurt.
Hopelijk gaat het goed dit keer.
Hou je ons op de hoogte? En er komt vast nog meer reacties hoor op je vraag, heb ff geduld.

Groetjes,
Trudie

Paul

Hoi Catrinus.rem,
Het eerste nestje wat ze krijgen daar gaat vaak heel veel in fout helaas.
De ouders weten dan nog niet precies hoe alles moet.
Het tweede nest gaat altijd een stuk beter dan weten ze vaak al hoe ze moeten voeren en dat soort dingen.
Grote kans dat dit jong wel veel beter gaat hoor.
Verder kan je er toch weinig aan doen behalve zorgen dat de ouders genoeg eivoer hebben om te voeren.

Groetjes,  Paul

Mandy

19 mei 2003, 15:43:26 #3 Last Edit: 19 mei 2003, 17:06:19 by Mandy
Hallo Catrinus, :)

Als er deze keer toch weer iets mis zou gaan dan kan je daar echt niets aan doen hoor, je moet de natuur z'n gang laten gaan.  :-/
Wat betreft het niet in het blok kunnen kijken is inderdaad moeilijk, want normaal wisselen de ouders elkaar altijd af en zit er dus altijd 1 bij de jongen. Ik weet van mijn valken dat ik het beste kan kijken als de mannen erop zitten, want die bijten toch niet door. Bij anderenkan dat juist weer andersom zijn. Als ik het blok open doe gaan ze blazen en wijd met de vleugels heen en weer wiegen, maar ik kan ze dan gewoon een beetje opzij duwen om te kijken of ze er zelfs uit pakken. Als de poppen erop zitten kost me dat m'n vinger en als het dan toch moet, doe ik dikke handschoenen aan. Dus probeer maar eens te gluren, je hoeft niet bang te zijn dat ze niet meer terug naar het blok gaan, want op dit moment is dat hun hoofdtaak en draait alles om.
Je moet zowieso regelmatig het blok inspecteren, want stel dat dat jong toch dood gaat dan moet je dat op tijd weg halen, want broeden op een dood jong is voor de ouders ook niet zo gezond hoor. En als de jongen wat ouder worden en met velen zijn moet je het ook regelmatig schoon maken, er kan dan heel wat afgepoept worden hoor. ;)
Succes verder.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

adnaloj

je kunt natuurlijk ook proberen om het jong zelf te voeden en dergelijke..
mischien is dat een op lossing
maar ik moet er wel bij zeggen dat dat zeer moeilijk is om te doen..... mocht je het niet lukken dan hoop ik niet dat je jezelf op de kop gaat geven.

groeten jolanda