9 mei 2025, 02:39:18

Help!, kale jongen?

Gestart door melanie, 16 mei 2003, 00:03:24

« vorige - volgende »

melanie

16 mei 2003, 00:03:24 Last Edit: 21 mei 2003, 20:06:18 by melanie
Wie kan mij helpen?
Ik heb twee jongen van 8 en 6 dagen oud.
Volgens mij verliezen ze hun veertjes, ze zitten op beukensnippers en zaagsel in het broedhok.
Moet ik iets anders als bodembedekking gebruiken?
Ik ben bang dat het luis of mijt kan zijn.
Is het normaal dat de jongen een kaal hoofd hebben en een paar plukken veren op hun lichaam hebben.(zie foto)
Wat moet ik doen? :'(

Melanie

Speedy

Wow Melanie,

Wat een moppies zijn dat.....
Ik denk dat er niks mis is hoor, tenzij de moeder of vader de kleintjes plukt.
Ik geloof dat dit de normale groei is van de veren die nog moeten komen, de dons valt weg en er komen pennen voor terug.
Heb ik het goed deskundigen?

Groetjes,
Trudie

Mandy

16 mei 2003, 01:24:28 #2 Last Edit: 16 mei 2003, 01:28:18 by Mandy
Hoi Melanie, :)

Kan je ook zeggen dat je zelf ziet dat er nu minder donsveertjes zitten? Want het lijkt me dat er toch wel wat donsveertjes verdwenen zijn... :-/
Normaal als de echte veertjes door gaan komen dan zitten hier de donsveertjes nog aan vast en als de hulsltjes van de nieuwe veertjes open gaan verdwijnen de donsveertjes pas. Ik denk en ben bang dat de ouders of één van hen ze plukt, maar dit is al wel erg snel moet ik zeggen. Ik hoop voor je dat ik het mis heb, want dat is een hoop ellende, ik weet er helaas alles van... :(

Hier zie je een oud voorbeeld van mijn jongen en zoals ze er normaal uit horen te zien;

En hier zie je 2 jonge valkjes die ik nu heb, de oudste is daar 12 dagen en de jongste 2 dagen.

Hier zie je goed het verschil wat ik hierboven heb beschreven. Zoals je ziet gaan bij de oudste de veertjes door komen en zie je daar de donsveertjes nog aan vast zitten.

Hou het maar goed in de gaten meid... ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

melanie

16 mei 2003, 01:28:42 #3 Last Edit: 16 mei 2003, 01:33:28 by melanie
Hoi Mandy,

Als de ouders ze plukken, zie je dan geen plekjes waar ze uit getrokken zijn, bloed?
Wat moet ik nu doen?
Welke bodembedekking moet ik gebruiken voor het broedhok?

Groetjes Melanie :'(

Mandy

De donsveertjes zitten met een heel dun pennetje in de huid en trek je er makkelijk uit zonder dat dat gaat bloeden. Als er hele slagpennen met daarin een nieuwe veer uitgetrokken wordt dan zie je dat wel, dan zie je kleine bloedpuntjes.

Je bodembedekking is goed hoor, daar ligt het echt niet aan. Ik gebruik ook altijd houtzaagsel.

Tja en nou, ff goed in de gaten of ze inderdaad plukken en zo ja wie doet dat? Je zou dan die ouder apart kunnen plaatsen, maar dan moet die ander het in z'n eentje doen en is een zware taak, maar het kan.
Als je de ouders er gewoon bij laat zullen ze gewoon meer en meer geplukt worden en zullen ze met 4-5 weken half kaal uitvliegen als dat dan al mogelijk is.
Ze zijn nog erg jong en krijgen nog veel belangrijke stoffen van de ouders mee, dus om ze eruit te halen en met de hand groot te gaan brengen lijkt me niet zo verstandig, dat is eigenlijk pas een laatse keus; een noodoplossing.

Wat je ook kan proberen, maar wat bij mij niet heeft geholpen is bitterspray op de jongen doen zodat ze misschien niet meer plukken, pikblokje in blok zodat de ouder die zich misschien verveelt daarin gaat pikken, blok open laten voor frisse lucht en goede voeding is erg belangrijk, ze schijnen ook nogal eens door voedingstekorten gaan plukken.
Ik geef ze nu al een half jaar een voedingssuplement gemengd door het voer waar echt alles in zit, maar dat heeft dus nog niet echt geholpen, want ik heb er nu voor het derde jaar weer een plukker bij zitten... :(
Het is helaas een naar en vervelend probleem wat je veel onder de valken ziet, maar niemand heeft hier nog een echt antwoord op kunnen geven... :-/

Jaimy

Dus ik kan de moeder voor de jongen laten zorgen?
Ik heb het idee dat de vader de jongen kaal plukt.
Dit doet hij ook weleens bij de andere valken in de kooi, daar wordt de nek vaak kaal geplukt.
Ik wil voor de zekerheid de 2 mannetjes apart zetten.

Melanie

melanie

Hoi Mandy, Tara en anderen die mij geholpen hebben

Gisteravond is Simba het jongste jong van 11 dagen oud doodgegaan.
Mijn valken waren aan het vechten in het broedhok en ik wilde 1 eruit halen.
Sima lag tegen de deur aan en viel op de grond, een uur later ging ze dood.
Ik ben er helemaal kapot van omdat het mijn schuld is.En Baloo zit helemaal alleen in het broedhok.  ik heb even geen zin meer in valken. ???

Melanie

Speedy

Hoi Melanie,

Jammer meid, vreselijk om dit mee te maken.
Hopelijk gaat het met die ene dan nog goed en kan je de vreugde van de valkparkieten toch weer terug krijgen.
Overweeg nu dan maar om het mannetje eruit te halen en even apart te zetten.
Laat moeder en jong dan maar even tot rust komen.
Want dat ze hebben gevochten lijkt me niet goed, misschien wil het mannetje wel weer paren en is het vrouwtje er nog niet aan toe.

Groetjes en kop op,
Trudie

Lique

Hoi Melanie,

Ik las net je emailtje, die je gestuurd hebt.
Wat erg zeg, dat Simba dood is gegaan.
Meid, geef de goede moed neit op. Je hebt nog een prachtvalk, baloo. Stop anders daar je energie in, maar laat het er niet bij zitten. Ik wens je heel veel sterkte. Dat zal je nu ook wle nodig hebben.

melanie

Dankje wel Angelique,

Ik ben bang dat Baloo ook dood zal gaan, door een fout van mij.
Ik ben er een beetje onzeker van geworden :'(

Melanie

Lique

21 mei 2003, 14:19:14 #10 Last Edit: 21 mei 2003, 14:21:52 by Angelique
0ooowjee, wat is er gebeurt dan?
Je mag ook mailen hoor, en als het ernstig is, mag je me desnoods ook bellen. Ik zit ook ff in de chat, als je erover wilt praten, zie ik het wel

daan

Hoi Melanie,

Wat naar nieuws zeg, potverdorie Simba dood, dat is erg jammer..........  :'( :'(
Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat je gauw weer plezier kan beleven aan je valkjes, heb vertrouwen ondanks dat het ook kan fout gaan. :(

Grotjes Danielle

Mandy

Wat naar zeg dat Simba dood is :'( en ook de manier waarop het zo gekomen is, maar je hoeft jezelf de schuld toch niet te geven, jij kan er toch niets aan doen dat ze zijn gaan vechten?
En met Baloo kan het nog goed gaan hoor. :-/
Ik snap goed dat je er ff geen zin meer in hebt, had ik ook toen het ff niet lekker ging. Maar als je dan weer jonkies hebt die je op ziet groeien tot een mooi valkje weet je weer waar je het voor doet, het is zo mooi. :P

melanie

21 mei 2003, 20:09:23 #13 Last Edit: 21 mei 2003, 20:10:16 by melanie
Dank je wel Mandy,

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar een maatje voor Baloo.
Zo jong mogelijk.
Weet jij iemand?

Melanie

Mandy

21 mei 2003, 20:18:41 #14 Last Edit: 21 mei 2003, 20:19:02 by Mandy

Baloo is nu 14 dagen dan? En zoek je dan een valkje van die jonge leeftijd? Of voor straks als Baloo uitgevlogen en zelfstandig is? Dat lijkt me ook het verstandigst want een valkje van 2 weken moet nog gevoerd worden en je hebt geen garantie dat de ouders van Baloo dat dan gaan doen. :-/
Wil je dat doen omdat Baloo nu alleen is? Hij zal dat zeker wel merken, maar hij zal er niet minder gelukkig of sociaal om worden. Hij zal zich straks ook prima alleen kunnen redden hoor, kijk het anders eerst ff aan joh. ::)
Wordt hij trouwens nog geplukt?