27 april 2024, 01:42:52

Niet ras zuiver?

Gestart door Linn, 11 augustus 2005, 16:39:37

« vorige - volgende »

Linn

Wat word er mee bedoeld als een valkparkiet niet ras zuiver is?

Gerda

Hoi Linn,

Raszuiver wil over het algemeen zeggen dat er alleen met dit ras is gekweekt generaties lang. Bijvoorbeeld bij honden met stamboom.

Bij valkjes hoor ik het niet zo vaak als term vallen. Maar ik kan me het volgende voorstellen:

Als er met een bepaalde mutatie wordt gekweekt, wil je alle eigenschappen van die mutatie behouden.
Bijvoorbeeld een wildkleur jong kun je krijgen uit diverse ouders. Deze hoeven niet beide wildkleur te zijn.
Bij raszuiver zou er zo gekweekt zijn dat de ouders en grootouders alleen wildkleur zijn, dus geen andere mutaties. (Andere mutaties laten vaak 'sporen' na.)
Het jong is dan wildkleur, zonder splitten en als je die weer koppelt aan een wildkleur zonder splitten, kweek je een zuivere wildkleur.

De echte raszuivere wildkleur is door jarenlange kweek een beetje verdwenen. Een raszuivere wildkleur is een forse vogel met alle wildkleur kenmerken.

Er zijn een aantal kwekers die zich erop toe leggen om de 'echte wildkleur' weer terug te kweken.

Maar er zijn vast wel mensen die er wel verstand van hebben en daarom aanvulling hebben.
Ik heb expres de verervingsleer er buiten gehouden, omdat ik op zo'n simpele vraag een zo simpel mogelijk antwoord wilde geven.

Groetjes Gerda