3 mei 2025, 07:27:22

Een beginneling!!!!!!!!!!

Gestart door StevenDD, 10 augustus 2005, 16:55:12

« vorige - volgende »

StevenDD

Ik heb sinds gisteren een klein valkparkietje dat ik met hand aan het opfokken ben. De kweker heeft mij gezegd dat het diertje ongeveer 4 weken oud is. Nu heb ik enkele praktische raadgevingen nodigen.

*   Hoeveel voedingen moet zo een diertje krijgen op die leeftijd?

*   Hoe lang moet ik die voeding geven?

*   Van waneer moet hij andere voeding bij krijgen?

*   ...

Riny

Hallo Steven
Je vindt het misschien niet aardig dat ik het zeg,maar had jij je eigenlijk niet voor moeten bereiden VOOR je het valkje in huis haalde??
Ik zelf ben een hobbykweekster van valkjes en heb vaker aan handopfok gedaan,alleen als het noodzakelijk was.
Het is nl heel erg moeilijk en ook een intensief karwei.
Ook sterven er veel valkjes die met de hand groot gebracht worden.
Als je kijkt bij handopfok dan zie je daar een schema over de voeding en de temperatuur die een valkje nodig heeft.Heb je nutribird a 21 in huis,of wat voer jij?
Als je verder nog vragen hebt mag je hier altijd vragen ik wil je graag verder helpen.
Groetjes Riny :) :) :)

saskia_w

heeft de kweker je niks gzegt  ??? (wou ik ff weten :P)

groetjes saskia

Pull the bow of Live and shoot.
Faster than love...
Faster than sadness....
Before you get caught up
In confusion...seize your path.

If you stand still for Even a moment,
Unanswered questions
will catch up to you.
----------------------------------
Don't go...
Don't leave.
Stay close to my heart.
I will carry on your name.
I will finish...

Karin

Kijk even bij schema handvoeding in deze lijst, maar ik moet ook zeggen... mijn haren staan recht overeind  :o: wat een ontzettend slechte kweker ! Die doet het puur om het geld, anders had hij / zij minimaal de moeite genomen om het je uit te leggen ! Helaas gaat inderdaad de helft van de handopfok in onervaren handen dood ! Lees goed het schema door en hou je er aan en let op hygiëne ( alles na iedere voeding goed schoonmaken, spuitjes uitkoken ), warmte van de voeding  ( 39 graden, niet warmer, niet kouder ), dikte van de voeding,  en de krop minimaal 1 x daags helemaal leeg laten gaan. Niet steeds geven als het er om zeurt, dus puur volgens het schema. Succes ermee

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Gosse

Geeft niet als je beginneling bent, zo is iedereen begonnen, en beterweters heb je altijd, heb zelf voor 5 weken terug mijn eerste valkje grootgebracht met Nutribird a-19, valkje was toen ook 4 weken, is nu een gezond valkje en supertam, en eet sinds 2 weken al zelfstandig, hij raakt de spuit niet meer aan, wel natuurlijk veel aandacht geven, trouwens weetje dat dat beesje met goede aandacht wel 20 jaar kan worden, succes met de opvoeding, groetjes Gosse.

Karin

14 augustus 2005, 16:37:51 #5 Last Edit: 14 augustus 2005, 16:50:09 by Karin
Wat bedoel jij met betweters Gosse ? Helaas gaat zo ongeveer de helft van de handvoedingjongen in handen van beginners dood ( niks aan overdreven ! ), dus we weten het wel beter ja. Helaas zien we ieder jaar weer tig valkjes op het forum dood gaan doordat ze met de hand gevoerd worden. Helaas is het dus niet zo makkelijk als iedereen denkt. We helpen altijd iedereen die er om vraagt, maar raden het toch echt af ! En ik heb ook geen goed woord over voor kwekers die jongen op pap verkopen aan mensen zonder ervaring en er geen of veel te weinig uitleg bij geven. Wil je persé een handgevoerde, laat het dan door de kweker zelf doen tot hij helemaal zelfstandig is en betaal er dan gewoon wat meer voor.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hallo Gosse
Ik gun het je van harte dat het zo goed gegaan is,maar je hebt puur mazzel gehad.
Je moet natuurlijk ook je best er voor doen maar ik ken zoveel mensen die zich er 100% voor ingezet hebben ,en waar het nog mislukte.
Zelf hb ik vaker noodgedwongen valkjes met de hand groot gebracht ,ik heb dus ervaring.Maar dat is geen garantie dat het ook lukt.
Doordat jij er zo luchtig over praat ,zo komt het tenminste bij mij over,zou je andere mensen op het verkeerde been kunnen zetten.
Groetjes Riny :D :D :D

Rianne

Hoi Steven,

ik vind het niet goed van de kweker dat hij een jong vogeltje meegeeft voor handopfok en verder geen tekst en uitleg geeft. Hij had je minstens wat op papier kunnen geven.
Ook vind ik het jammer dat je niet wat verder hebt gezocht naar een valkje wat iets ouder was, en wel zelf kon eten. Het lijkt heel leuk om zelf je diertje te voeren, maar het is echt niet eenvoudig. Ik hoop dat je genoeg informatie over handopfok kan vinden op deze site, en anders vraag je het maar, er zijn genoeg ervaren mensen die kunnen helpen.

Lin

17 augustus 2005, 13:58:10 #8 Last Edit: 17 augustus 2005, 14:13:09 by Lin
Binnenkort zal er toch een sticky moeten komen om te zorgen dat er meer info komt voor mensen die er geen verstand van hebben.

een valkje dat zelfstandig is met 6 weken kan even tam worden als een valkje dat met 4 weken wordt bijgevoerd. Ik heb ook handopfok gedaan vanaf dag 10 omdat het MOEST! En geloof me echt geen pretje je kan nooit voorspellen hoe het met een handopfok gaat. en de valkjes die weggingen zonder handopfok waren even tam! Ik krijg straks ook een valkje erbij en ondanks dat ik wat handopfok ervaring heb wacht ik ook, omdat ik weet dat het onzin is van het tam maken.

Ik lees nu bijan twee jaar elke dag elk dagboek (2 uur op een dag) en geloof me ik weet wat een ellende een handopfok is. Daar lees je veel ellende, ook van mensen die denken het wel te kunnen.

Helaas is het nu al geschied en zal ik je helpen als je vragen hebt.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

hermelien1989

ik heb samen met mijn ouders ook 1 valkje handopfok gegeven.
We hadden het valkje met 3.5 weken bij een fokker gehaald.
Mijn ouders wisten van tevoren ook niks van het voeren.
De fokker heeft het ons een beetje uitgelegt en toen zijn we gegaan
na een paar weken wou izzy helemaal geen pap meer eten en at hij alleen nog maar eivoer.
Toen is hij heel erg ziek geworden en nu krijgt hij helemaal geen eivoer meer maar wel extra druppels in zijn water , zaadjes etc.
ik denk zelf dat het misschien toch beter geweest zou zijn als izzy langer bij zijn ouders gebleven was. dan had hij ook allerlei gewoonten van zijn ouders over kunnen nemen.
Wel ziet hij mijn  ouders volgens mij nu als zijn ouders :)
groetjes sanne