27 april 2024, 20:14:50

Zal het mij lukken?

Gestart door Kim & Kuifje, 9 augustus 2005, 20:45:21

« vorige - volgende »

Kim & Kuifje

Hallo,

Ik heb nu sinds 4 dagen een valkparkietje en ik probeer hem een beetje tam te maken. Ik weet alleen niet of ik het juist aanpak. Kuifje lijkt mij namelijk erg zenuwachtig. Ik weet dat ik zijn vertrouwen moet winnen maar vraag me af of ik het op de juiste manier doe.

Ik heb kuifje zaterdag lekker laten bijkomen van de schrik, zijn nieuwe huisje... Vanaf zondag hebben wij regelmatig lange periodes met onze handen (met een biscuitje) in de kooi gehangen. Vandaag heb ik het geprobeerd met trosgierst, maar Kuifje is wel nieuwsgierig, maar doet er niks mee. Als ik het dichterbij houd pikt hij wel, maar dit is denk ik meer verdedeging.

Hebben jullie tips?

Kim

Riny

Hallo Kim
Ik kan begrijpen dat je graag met je valkje wil knuffelen ,maar Kuifje heeft denk ik wat meer tijd nodig.
Je moet bedenken zijn hele omgeving is veranderd,een nieuwe kooi andere mensen.
Je moet veel tegen hem praten en zo proberen zijn vertrouwen te winnen,dan komt de rest van zelf.
Veel succes Riny :D :D :D

Kim

Riny,

Ik praat ook heel veel tegen Kuifje, alleen lijkt het wel of hij zich probeert uit te sloven... Naar het trosgierst kijkt hij niet om, maar misschien komt dat nog. Fluiten doet hij wel gezellig. Gisteren toen ik thuis kwam van werken stond ik de hele tijd te kletsen en reageerde hij door middel van fluiten, tijdens zijn eten.

kim

Riny

Hoy Kim
Dat hij zo gezellig fluit is een goed teken.
En misschien kent hij wel geen trosgierst en moet hij nog leren hoe lekker het is.
Je mag het ook proberen met een soepstengel hoor,dat vinden ze vaak ook heerlijk om aan te knabbelen.
Groetjes Riny :D :D :D

Kim

Riny, bedankt voor de TIP, ik zal wel laten weten of het lukt.

Kim

Kim

Het is me gelukt!!  :) Kuifje heeft vanavond voor het eerst uit de hand gegeten. Owww ik ben zo trots!  :P

Kim

~Natas~

Het is belangrijk om hem eerst goed aan je handen te laten wennen.
Inderdaad door je valkje met trosgierst te lokken zodat hij naar je hand toe komt en hiervan gaat eten.
Ook is het heel belangrijk om voorzichtig te zijn en niet meteen te harde bewegingen naar je vogel toe.
Ook is het van belang dat je valkje je vertrouwt en hij jou als baasje ziet.
Als je dit wilt bereiken is het belangrijk om heel zachtjes tegen je vogel te blijven praten zodat hij jou herkent aan je stem en hieop tct gaat reageren.
Als je vogel iets doet kan je hem/haar ook belonen met wat lekker dit geeft ook vertrouwen.
Succes ermee,

Natasja