13 mei 2025, 19:52:09

iemand raad

Gestart door jokebaeten, 9 augustus 2005, 13:11:16

« vorige - volgende »

jokebaeten

Wij hebben een koppel valkparkieten zitten. Eind mei hadden ze een eerste nest met drie jongen. Omdat de jongen werden kaalpgeplukt aan de nek hebben we ze eruit gehaald. Er heeft slechts 1 van de jongen het gehaald.
Nu heeft dat zelfde koppel weer een nest met opnieuw drie jongen. Vandaag is de oudste van die drie uit het nest gekomen, maar tot mijn ergernis heb ik gezien dat de ouders weeral beginnen te pikken. Het is precies wel minder erg want zijn nekpluimen zijn zo goed als volledig.

Wat kunnen wij hieraan doen?

Alvast bedankt,

Joke

Gerda

Hoi Joke,

Ik zou ze in ieder geval bij de ouders laten. Zolang deze goed voeren, zou ik een beetje plukken op de koop toe nemen. Dat groeit vanzelf weer aan.
Als ze echt vreselijk worden geplukt is het wat anders.

Je hebt een soort spray tegen het plukken, maar ik zou dat nooit op jonge valkjes spuiten. Maar misschien heeft iemand anders nog een idee??

Groetjes Gerda

Marco

In principe moet je hier niets aan doen.
Bij het eerste nest had de pop waarschijnlijk drang om aan een nieuw nest te beginnen, daarom kan ze de jongen gaan plukken in de hoop dat ze zo snel mogelijk uitvliegen.

Riny

Hallo allemaal
Ik heb een recept voor brandnetelthee van iemand gekregen wat schijnt te helpen tegen plukken.
Zelf heb ik het nog nooit uitgeprobeerd (gelukkig niet nodig).
Als jullie er interesse in hebben wil ik het hier wel neer zetten .
Geef maar een gil.
Groetjes Riny :D :D :D

Gerda

Hoi Riny,

Goed idee om het recept gewoon hier neer te zetten. Moet je de valkjes er mee insmeren of moeten ze het drinken??

Ik ben benieuwd of meer mensen daar ervaring mee hebben.

Mijn valkje heeft de neiging om zichzelf af en toe te plukken, misschien werkt het bij hem ook!!

Groetjes Gerda

Riny

Hallo allemaal
Voor de brandnetelthee heb je nodig:
20 brandnetelkoppen (jong blad zit altijd bovenaan)
1 teentje verse knoflook.Doe de brandnetelkoppen in een pan met 2 liter water en de knoflook er in schijfjes gesneden bij doen.
Breng het aan de kook en laat het 30 minuten trekken.
Af laten koelen en daarna zeven.
Dan kun je het vocht zo aanbieden ipv water.
Het overige vocht kun je in een fles in de koelkast bewaren.
De motivatie:
Brandnetel en knoflook werken bloedzuiverend en daar naast geeft knoflook een minder prettige smaak aan de veerschacht.
Ze ruiken dit vreemde geurtje en blijven zo van de veren af.
De zuiverende werking laat de veer weer glanzen en mooi door groeien.
Bij een moeilijke rui kun je dit ook gebruiken.
Hopelijk werkt het!!
Groetjes Riny :D :D

Gerda

Misschien een rare vraag,

maar gaat je valkje dan ook niet vreemd ruiken. Ze ruiken nu zo lekker zoet en poederig. Gaan ze voor ons dan ook naar knoflook ruiken, of valt dat wel mee??

Groetjes Gerda

Riny

Hoy Gerda
Dat zou ik niet weten want ik heb dit nog nooit gegeven,omdat ze bij mij gelukkig niet plukken.
Groetjes Riny :D :D :D