alle slagpennen en staartveren eruit getrokken

Gestart door XxLindaxX, 8 augustus 2005, 19:02:52

« vorige - volgende »

XxLindaxX

Mijn valkje elmo is 1 jaar en 4 maanden. Ik had een nieuw babyvalkje aangeschaft en nadat ze een aantal keren bij elkaar hadden gezeten leek het goed te gaan. Ik had besloten om ze voor een hele dag en nacht bij elkaar te laten om te kijken hoe dat ging. De hele dag ging het goed en waren ze heel lief tegen elkaar. Snachts hoorde ik een hoop gekrijs en ben ik meteen naar beneden gerend. Het bleek dat mijn oudste valkje al haar slagpennen en vleugelveren en staart veren kwijt was. Elmo, de muur en de vloer om de kooi heen zat onder het bloed.
Ik weet niet of dat kleine valkje van 6 weken dat heeft gedaan, maar volgens de dierenarts was dat onwaarschijnlijk. Elmo heeft volgens de DA zelf alle veren eruit getrokken door de stress. Ik snap er niets van want ze was niet gestrest en kreeg veel aandacht van mij en anderen. Met veel rust en liefde zou het zo weer in orde oeten komen.

Heeft iemand zoiets ook een keer meegemaakt en hoe lang duurt het voor de veertjes weer aangroeien ?
(De veren waren er volledig uitgetrokken)

groetjes Linda

Inger m

Hoi,
Het duurt circa 4-6 wkn voordat een slagpen weer is aangegroeid. Echter deze vogel is alles in 1 keer kwijt en dus zal alles ook weer in dezelfde periode gaan aangroeien. Dit kost veel energie en geef daarom ook extra voeding, zoals eivoer.

Verder kunnen de veren ook uitgevallen zijn, dit heet schrikrui (bij stress/ schrik, bv bij nachtelijke paniek). Dat een vogel zichzelf zo erg pijnigt om echt alle veren uit te trekken lijkt mij wat onwaarschijnlijk. De vogel van 6 wkn zal het iig niet gedaan hebben.

Je zou de vogels een nachtlampje kunnen geven, dat weinig licht geeft. Helaas komt nachtelijke paniek vaker voor bij valkparkieten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

8 augustus 2005, 21:45:22 #2 Last Edit: 9 augustus 2005, 00:11:14 by Karin
Hoi ina,

Lutino's  zijn meestal nachtblind. Ik denk dat ze vannacht een "nightfright"  heeft gehad en zo al haar slagpennen kwijt is geraakt. het groeit wel weer aan, alleen kan het nu nog gebeuren dat een nieuwe veer weer afbreekt en ze een bloedpen krijgt, zeker bij lutino's, hun veren zijn niet zo stevig. Dus schik daar niet van.

Groetje, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Gerda

hoi Linda,

precies wat ik al zei in je dagboek  ;)

Dus volgens mij zeker geen reden om Coco weg te halen bij Elmo

Groetjes Gerda

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben wel een beetje gerust gesteld, maar het doet me nog steeds pijn om elmo zo gehavend te zien.
Elmo en coco zitten nu weer appart, want elmo moet even tot rust komen. Ik wil dit niet nog eens meemaken en ben heel bang dat het weer gebeurt als ik ze weer samen zet.
(Ze zaten net pas 1 dag en nacht samen)
Als jullie hadden gehoord en gezien hoe het er uit zag en aan toe ging zouden jullie ook schrik hebben denk ik.
Zelf moet ik geloof ik ook nog bijkomen en eens lekker slapen vannacht. Ik laat het even zoals het is en wacht af.

groetjes Linda

Gerda

Hoi Linda,

Lees maar eens hier bij Marianne, het laatste bericht van haar.
Hier is hetzelfde gebeurd!!!

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,9508.180.html

Groetjes Gerda