10 mei 2025, 04:25:09

niest vaak

Gestart door deniejs, 6 augustus 2005, 17:00:42

« vorige - volgende »

deniejs

hallo mijn valkje niest vaak en ik ben bang dat ze ziek is maar ik heb gehoord dat als ze niesen dat ze dan ook dood kunnen gaan en dat wil ik echt niet dus kan iemand mij helpen!?? groetjes denise

Joke

Hoi Denise,

Niezen kan verschillende oorzaken hebben maar zoals ik weet in eerste instantie niet dodelijk alleen als ze heel erg ziek zijn maar dan hebben ze meerdere symptomen.

Ze niezen om verschillende redenenen:
- er zit iets in/nabij het neusje waardoor ze niezen(pluisje, zaadje etc etc).
- ze hebben lekker gebadderd of te diep met hun snaveltje in het water gezeten waardoor er wat water in is gekomen en ze vaak ook een aantal keren niezen.
-af en toe niezen ze ook en dan is er eigenlijk niets aan de hand, gewoon net als mensen.
- Als ze veel niezen zijn ze hoogstwaarschijnlijk verkouden. Merk je ook aan een nat neusje. Als dit laatste het geval is kun je het beste even contact opnemen met de DA. Het kan wel vanzelf over gaan maar het kan ook chronisch worden en dat is niet gezond voor je valkje. Ik zou in het laatste geval altijd even contact opnemen met de DA en die geeft je dan eventueel, als het nodig is een kuurtje.

Groetjes,
Joke