6 mei 2025, 09:34:36

handopfok, waarom doen we het????

Gestart door Marco, 4 augustus 2005, 19:14:38

« vorige - volgende »

Marco

Het is mij als nieuw lid opgevallen dat het onderwerp handopfok behoorlijk groot is en dat er toch veel vragen naar voren komen.
nu heb ik in al de jaren dat ik kweek met parkieten nooit een poging tot handopfok gedaan.
Maar waarom doen jullie het?
Is dit puur uit noodzaak omdat de jongen niet of slecht gevoerd worden of is dit om een zo tam mogelijke vogel te verkrijgen?
Is het niet beter om gewoon de natuur hun gang te laten gaan, in de natuur is er in principe ook niemand om bij te springen als het met de opvoeding niet geheel gaat zoals het behoort.

Karin

4 augustus 2005, 19:30:14 #1 Last Edit: 4 augustus 2005, 19:31:46 by Karin
Nee, het probleem is dat veel kwekers ze gewoon als handopfok verkopen en de mensen dan denken dat het makkelijk te doen is en alleen zo handtamme valkjes krijgen. Ze plukken de jong uit het nest, geven een paar dagen handvoeding en verkopen ze dan met een week of 4 - 5 aan mensen die denken dat ze er goed aan doen, want de kweker zegt toch dat het zo makkelijk is. Ik kweek zelf ook en ik doe alleen handvoeding als het niet anders kan ( niet goed worden gevoerd of een erg druk karakter die anders haast niet tam te krijgen zijn ) en ze gaan niet weg voor ze zelfstandig zijn. Helaas in handen van onervaren mensen gaat bijna de helft dood !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

trienke

ik doe het puur alleen in het belang voor het vogeltje zelf. Ik had begin dit kweekseizoen een nestje daar heb ik 2 valkjes met de hand moeten opvoeden omdat paps en mams er niet voor zorgden en niet warm hielden.

Ik vind in het algemeen dat er wel veel aan handopfok word gedaan om het valkje zo tam mogelijk te maken, dit vind ik echt onzin.

groetjes Trienke

Bianca

Ik maak de jongen tam, dus er moet zowiezo contact zijn en als je de natuur z'n gang laat gaan kun je dat wel schudden natuurlijk...
Ik heb dus een mooie tussenweg bedacht bij mijn jongen..
vanaf dat ze ongeveer 2,5 weken geef ik ze elke dag één keer een klein beetje pap en ik kroel even lekker met ze.
vanaf het moment dat ze uitvliegen neem ik ze 's avonds mee naar de woonkamer, en geef ze voor het slapen nog één papvoeding en dan zet ik ze in de ochtend weer bij paps en mams, en zij voeren ze weer heerlijk overdag.
ze zin wel slim maar niet zo slim, hihihihi, dus daar moet je gebruik van nemen.

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Gerda

Bij deze link heb ik twee weken geleden mijn mening over handopfok neergezet.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,4064.0.html

Groetjes Gerda

Lin

Tja ik heb het gedaan omdat anders het valkje van 10 dagen zou overlijden en dat kon ik niet over mijn hart. Totale handopfok overnemen van de ouders ben ik erg tegen. Gewoon bijvoeren niet!

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Jaimy_en_Viggo

Hey allemaal,

De een doet het alleen uit nood en de ander, om zijn valkje zo tam mogelijk te krijgen. Ik keur zelf geen van beide af, maar wat ik wel af keur, is dat de kweker een jong uit het blok verkoopt aan mensen die nagenoeg geen ervaring met handopfok hebben of zelfs met vogels. Dan moet de kweker hem net zolang blijven voeden tot hij zelfstandig is.

Ik heb het een paar keer uit nood gedaan. En soms gaat het goed en soms niet. Je moet met veel dingen rekening houden. Warmte en vaak voeden. Het is heel veel werk, maar ik denk niet dat het valkje minder kans heeft om te overleven als je hem uit het blok haalt en goed verzorgt.

Groetjes Jaimy

Lin op werk

Ik ga deze week nog een stuk schrijven hierover.

Titel: Let bij aanschaf handopfokvalkje. Dat wil ik dan graag bij aanschaf laten plaatsen. Daar staan de redenen om het wel of niet te doen in. Zo weten mensen in de toekomst wat er mis kan gaan.