27 april 2024, 10:29:08

1 jong dood, ouders niet meer op nest

Gestart door Annemarie, 29 juli 2005, 17:46:17

« vorige - volgende »

Annemarie

Hallo,

Nou, net terug van een week vakantie en ik zie Ushi en Birdie in de buitenvoliere zitten. Ze zitten niet op het nest. Dat hoeft natuurlijk niets ernstigs te zijn, maar voorheen zaten ze om en om constant op het nest.

Ik doe het deurtje van het nesthok open en het stinkt er. Ik zie 1 van de 2 jongen dood liggen, hij is nog klein, ik schat dat hij met 9 dagen is gestorven. We waren denk ik net op vakantie. In een donker hoekje zie ik plots de ander zitten. Hij is al veel groter, heeft een kuifje en oranje wangetjes en mooie donkere oogjes. Hij is nu 14 dagen oud en blaast naar me. Ik bekijk zijn krop en daar zit nog maar een beetje voer in.

Is het erg dat Ushi en Birdie niet meer op het nest zitten? Krijgt het jong het niet koud? Er zijn geen broertjes en zusjes meer om aan te warmen. En hoe vol moet de krop zitten als hij zo oud is. Ik heb Ushi en Birdie twee keer naar binnen zien gaan waarvan een keer samen. Zouden ze hem nog wel goed voeren? Ik maak me echt zorgen... :(

Wie weet hier iets van?

Bedankt,

Annemarie

Karin

Het is normaal dat de ouders op die leeftijd er niet veel meer bij zitten. Haal dat dode jong weg, verschoon het blok en hou het gewoon even in de gaten of de ouders blijven voeren. Zorg voor voldoende voer, eivoer, trogierst, groenten en bruin brood. Vooral dat laatste stimuleerd ze nog wel eens om de jongen goed te gaan voeren. Ik bak mijn eigen brood met ei en zaden erin, maar als je geen broodbakmachine hebt kun je ook zo donker mogelijk brood met zo veel mogeijk zaden en pitten erin kopen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Annemarie

Ik heb gister het dode jong weggehaald en het blok verschoond. Vandaag lagen er alweer heel wat nieuwe poepjes bij en de krop zit ook goed vol. Alles wat je aan voeding opnoemde geef ik ze ook, dus dan is dat gelukkig ook in orde.

Dus waarschijnlijk gaat het wel goed, maar ik vind het zo sneu dat hij daar zo in z'n uppie zit. En als ik hem in mijn handen houdt vindt hij dat nog doodeng...
Als ik hem 3 keer per dag even vasthoudt, is dat dan te veel van het goede voor zo'n kleintje, of wel nodig als je ze tam wilt maken?

Bedankt, Annemarie


Karin

1 x per dag is voorlopig voldoende, en dan naarmate het ouder wordt steeds iets langer. Ja, wel zielig in zijn uppie, maar ik zou het niet durven om er bijv. een pluche beestje bij te zetten, want de kans is groot dat de ouders dan niet meer in het blok durven. Dus ik zou het zo maar laten en lekker knuffen  ;)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Annemarie

Ja, dan doe ik het zo. Gewoon 1 x per dag even vasthouden.

De valkjes zitten in de buitenvoliere en als ik het jong vasthoudt dan hou ik mijn handen nog wel in de nestkast. Hij vindt het allemaal nog zo eng. Hij blaast zelfs tegen zijn ouders als die dan even komen kijken.
Op een gegeven moment wil ik hem wel mee naar binnen nemen zodat hij ietsjes langer bij ons kan zijn. Maar daar is hij denk ik nu nog te klein voor toch? Misschien met 3, 4 weken?

Ja, ik denk ook dat Ushi en Birdie niet zo blij zijn met een knuffeltje in het nest. Ze kijken altijd al zo raar door het vlieggat naar binnen als ik het jong net terug heb gezet of de nestkast heb schoon gemaakt.

Groetjes, Annemarie