Jonge valkparkietjes grotendeels kaal?

Gestart door Gen, 26 juli 2005, 21:57:35

« vorige - volgende »

Gen

Ik had een vraagje met betrekking tot de valkparkietjes uit mijn vorige berichten.
Ze hebben eigenlijk alleen nog veren op hun hoofd, is dit omdat de rest nog moet groeien of worden deze uitgetrokken?.. Moet ik ze nu apart zetten? Hebben ze het nu wel warm genoeg? Aangezien ze gisteren zijn uitgevlogen staan ze nu in een grote bak in de voliere (ik ben bang dat als ze naar buiten kunnen dat ze wellicht ziek worden van de kou en regen). In de bak staat ook een houten blok waarin ze kunnen schuilen, in het geval het de andere vogels zijn die hun veren trekken.
Is dit zo goed, of moet ik andere maatregelen treffen? Ik wil ze uiteindelijk graag naar binnen halen en tam maken, maar ik wil niet het risico lopen dat ze sterven. Waar moet je opletten om te zien of ze gezond zijn/genoeg te eten krijgen? (ze lijken wel goed actief).
Alvast bedankt :)

Karin

Jeetje zeg, helemaal kaal ? Aan de ene kant zou ik zeggen binnenhalen en met de hand gaan voeren en een warmtelamp geven. Maar als je geen ervaring hebt met handvoeren brengt dat natuurlijk ook risico's met zich mee. Kun je de jongen misschien met ouders en al naar binnen halen in de hoop dat ze wel blijven voeren ? Zo kunnen ze in ieder geval geen kou vatten. Ze zijn nu toch al kaal, dus een week langer plukken kan ook geen kwaad. Als de jongen zo'n 5 1/2 week zijn kun je ze bij de ouders weg halen en voldoende voer geven ( oarkietenzaad, eivoer, bruin brood, groenten, trosgierst ) en zullen ze zelf gaan knabbelen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Gen

Bedankt voor je reactie :). Ze hebben veren op hun hoofd, maar dat is het eigenlijk. Hier zijn twee foto's van ze:

Komt dit nu doordat de ouders ze plukken of zijn ze gewoon nog niet gegroeid?..
Ik weet eerlijk gezegd niet wie de ouders zijn ><. Ze vliegen allemaal naar het buitenhok als ze me horen aankomen -.-.

Op het moment zitten ze dus in een bak in het binnengedeelte en staat hier nog eens een houten blok in waar ze in kunnen schuilen, ik hoop dat dit helpt met het warm houden en eventuele bescherming tegen de andere vogels. Ik weet ook niet hoe oud ze precies zijn, we hadden eigenlijk geen jonkies meer verwacht (ze hebben al in jaren niet meer gebroed).
Ik durf ze nou nog niet goed fulltime naar binnen te halen, ik wil ze de beste kans geven om te overleven.

Is er een reden waarom de veren uitgeplukt worden of komt dit vaker voor?..

Karin

Als ik naar de kuifjes kijk denk ik dat ze zo 3 1/2 week oud zijn en ja, ze zijn geplukt, heel erg ook zeg ! Hoe sneu het ook is, het groeit vanzelf weer bij. Waar ik me zorgen om maak is de temperatuur, maar het wordt als het goed is binnenkort weer wat warmer. Misschien zou je iets van een warmte lamp kunnen kopen ? Als je de bovenkant van het blok open kan zetten tenmiste, anders heeft het ook niet veel nut. Ik kan me voorstellen dat je handopfok niet aandurft, er zitten veel risico's aan, zeker op deze leeftijd. Ik ben nu 3 jongen met de hand aan het groot brengen, maar die zijn 4 1/2 week als ik er mee begin. Mijn eerste jong die ik ooit groot bracht was 2 1/2 week, maar ik had geen keuze want ze werd niet gevoerd. Ik weet niet waar je woont, misschien dat er een ervaren handvoerder bij je in de buurt op dit forum zit die je kan helpen.
En dan de reden van het plukken, dat kunnen er zo veel zijn : stress, teveel vogels bij elkaar, verkeerde voeding, verveling, ouders willen aan het volgende nest beginnen, vies broedblok en in de meeste gevallen gewoon helemaal geen reden te vinden. Zorg voor een hele goede voeding ( eivoer, goede zaden, bruin bood, diverse groentes, sepia, mineraalblok enz. ), hang wilgentakken in de volière ( tegen verveling ), maak het blok schoon en als het mogelijk is zet de bovenkant van het blok open. Meer kan je eigelijk niet doen, en helaas werkt het in de meeste gevallen ook niet voldoende. Zorg in ieder geval dat je volière niet overbevolkt is, scheelt een hoop stress, en voor goede hygiëne. Maar nogmaals, vaak kun je er gewoon niks aan doen en als de ouders dit blijven doen in zo erge mate beter niet meer met ze kweken dus broedblokken eruit.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Bianca

:-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X
Ach de humpies!!!!!!!!
wat een (sorry dat ik het zeg) grappig gezicht, ik kon mezelf gewoon niet bedwingen........
Ik hoop dat de veertjes weer snel aangroeien want dit id net of ie z'n pyamaatje heeft uitgetrokken..

Bianca
Succes met je blotebillen birdies!

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Gen

Volgens mij gaat het wel goed met ze :)
Inmiddels hebben ze door hoe ze van een schoteltje kunnen eten en drinken voor het geval dat. De oudste eet als de beste, maar de jongste lijkt zwakker en kan in ieder geval nog niet zo goed zelfstandig eten. Ze zijn nog steeds kaal, misschien kan ik ze maar beter een malienkolder aantrekken? :S Ze zijn inmiddels al niet bang meer en vragen me om eten :P Ze vinden het echt geweldig om in de nek geaaid te worden, dan vallen ze helemaal in slaap. Ik hoop dat ze er doorheen komen, want het zijn echt schatjes.
Ik had een kijkgaatje gemaakt in de voliere en het blijkt dus dat ALLE volwassen vogels ze voeren, waarbij ze onderhand ruzie onderling gaan maken over wie ze mag voeren. Ik heb ook je advies opgevolgd wat betreft het voer en de wilgentakken, hopelijk werkt het in ieder geval een beetje :)
Blotenbillen birdies is inderdaad wel een toepasselijke naam :P
Ze wegen allebei 73 gram, geen idee of dit veel of weinig is, maar ik wil ze iedere dag even wegen om te kijken of ze niet afvallen.
Hier zijn twee foto's van ze.

Dit is de oudste die al goed zelfstandig kan eten en drinken, de foto is een beetje onscherp maar ze keek zo lief dat ik deze toch maar heb gekozen:

Hier is de jongste, welke het minst bang is, midden in een gaap:

Kan het trouwens ook zijn dat de jongen onderling elkaar plukken?... Zo ja, is hier iets aan te doen?

margreet

hallo Gen,

Wat is een malienkolder (nooit van gehoord) kom je uit Belgie?
Ja dat plukken blijft een probleem, een oplossing is moeilijk te geven, kunnen meerdere oorzaken zijn. Bij mijn eerste nestje werden ze op het laatst geplukt, gelukkig alleen een beetje achter de kuif, het tweede nestje (5 stuks) totaal niet, dus in dit geval niet eens een plukker altijd een plukker, het is altijd een naar gezicht, maar gelukkig krijgen ze al hun veren terug. Ze zien er wel lief uit op de foto's, hoop dat je het nog even volhoudt, met 5 1/2 week kun je proberen ze in een binnenkooi te zetten, veel eivoer, trosgierst, pakietenvoer e.d., je ziet gauw genoeg of ze zelf gaan eten. Veel succes

groetjes Margreet

Brede W

Citaat van: margreet op 28 juli 2005, 22:41:50
Wat is een malienkolder (nooit van gehoord) kom je uit Belgie?

Een malienkolder is iets wat ridders in de middeleeuwen droegen ter bescherming van het bovenlijf. Het was een soort hemd, maar dan van ijzeren ringetjes gemaakt. T woord wordt soms ook wel in Nl gebruikt trouwens. Heb ik vroeger toch wel wat opgestoken van geschiedenisles :D:D

Gen

Een malienkolder... zoiets dus  ;D

Ik hou ze in ieder geval continue in de gaten voor het geval ze ernstig gewond raken door het plukken, dan kan ik ze meteen naar binnen halen. Op het moment lijkt het goed te gaan, hopelijk werkt de afleiding met de wilgentakken en het eten.
Ze kunnen nu ook allebei zelfstandig eten, dus hopelijk kunnen ze snel genoeg mee naar binnen. Iedere keer als ik ze terug breng naar de voliere gaan de oudere vogels ze ook nog eens massaal voeren, dus ik heb goede hoop dat het goedkomt :). Heb vandaag al een mooie kooi gekocht voor ze :) De oudste kon gisteren al goed zelfstandig eten maar de jongste niet, dus die heb ik vandaag met een spuitje wat bijgevoerd, alhoewel ze op het laatst ook zelfstandig van een schoteltje at en drank. De oudste had tot nu toe geen kiek gegeven, maar toen ze zag dat de jongste met de spuit werd gevoerd werd ze jaloers. Ze begon meteen kabaal te maken en moest ook met de spuit gevoerd worden hoor! Ze zijn inmiddels al erg tam, is toch erg vertederend om te zien hoe je langzaam hun vertrouwen wint.

margreet

hallo,

Nooit te oud om wat te leren, leuke foto trouwens, hoop dat het verder goed gaat met je valkjes.

groetjes Margreet

Gen

Ik dacht ik geef even een update :)

Het gaat heel goed met de vogeltjes, ze beginnen zelfs meer veren te krijgen.
Ze eten en drinken nu volop zelf, dat blijkt ook: op zaterdag wogen ze nog 66 gram, de dag erna wogen ze maar liefst 83 gram! Daarnaast worden ze ook nog steeds door de oudere vogels gevoerd.
Ze beginnen ook steeds actiever te worden en willen dan op ontdekkingstocht. Als je ze dan op de hand neemt en mee door het huis loopt zijn ze daarna tevreden gesteld.
De oudste probeerde ook al te vliegen door enorm met zijn vleugels te wapperen, wat dus niet werkte door gebrek aan veren :P

Het grootste gedeelte van de tijd liggen ze nog te slapen:

De reflectie is ook zeer interessant:

Ze hebben de onderkant van de nieuwe kooi al in gebruik:

De jongste maakt de hele tijd geluid, de oudste zegt eigenlijk niks. Zodra de oudste de andere vogels hoort begint ze echter heel hard te roepen, terwijl de jongste eigenlijk niks doet.

Ze zijn zo schattig, ben echt helemaal verkocht :)

Karin

Hahaha, makkelijk tam maken als ze niet kunnen vliegen  ;D Ik vind het echt droppies op te zien hoor ! Ik kan me voorstellen dat je er helemaal aan verslingerd bent ! Lekker zelf houden en een mooie kooi voor binnen kopen waar ze in kunnen  ;D ;D ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

margreet

hallo,

Wat zien ze er lief uit, je zult zien als je een week verder bent hoeveel ze al gegroeid zijn, ook zullen ze al snel weer in de veren zitten, geniet er nog maar van.

groetjes Margreet