6 mei 2025, 06:09:14

De pap blijft toch kleven

Gestart door Shirly Hoebe, 25 juli 2005, 09:34:53

« vorige - volgende »

Shirly Hoebe

Hallo,

Ik geef mijn 2 jonge valkjes 7 en 8 weken nog 3x daags pap. Ondanks dat ik ze na elke maaltijd grondig schoonmaak met babydoekjes komen er toch langzaam klodders naast hun snavel. Weet iemand hoe ik deze weg kan krijgen. Ik ben namelijk bang dat ze er last van gaat krijgen.

Bij de ander zit het helemaal op haar buikje (omdat de vorige eigenaar haar zelf uit een bakje liet eten en ze bijna volledig in het bakje ging zitten en ze hem te laat weer schoon maken.
Nu voed ik haar met de spuit zodat ze niet meer helemaal vies wordt. Ik kan op dit moment helaas niet met water schoonmaken omdat ze haar borstje al bijna kaal geplukt heeft. Om die pap er maar uit te krijgen en tevens is ze ook nog verkouden. Heeft iemand een andere oplossing hoe ik die klodders bij de snavel en het borstje weer schoon krijg?

gr. shirly

Annouschka

Hoi,

ik zou het zeker niet met babydoekjes schoonmaken, als ze zichzelf poetsen krijgen ze daarvan binnen, van die vloeistof die erop is, en dat lijkt me echt niet goed.
Je zou een kommetje met water bij je kunnen zetten en na de voeding kun je dan even met je vingers door het water gaan en zo de overtollige pap verwijderen maar er zal toch altijd wat blijven hangen hoor.

Let op, als je hen schoonmaakt, dat ze niet onmiddellijk gaan slapen want als hun veren nat zijn, kunnen ze nog makkelijker kou vatten. 

groetjes

trienke

je kunt de veren pak ook een beetje weken met een nat doekje of papier, en dan zelf een beetje los peuteren.

Groetjes Trienke

shirly Hoebe

mijn kweker heeft inderdaad gezegd dat ik wel babydoekjes kon gebruiken. Deed zij ook altijd en zij heeft nooit problemen gehad.Maar mij leek het ook al niet zo gezond voor mijn valkjes, maar ze bleef me maar overtuigen.

Ik dat los weken wel zo goed nu. Nu ze verkouden zijn?

Annouschka

Hoi,

je zou het kunnen losweken en ze daarna even föhnen, dat doe ik altijd als mijn valkjes gedouched hebben ;) Zo krijgen ze het niet koud.

groetjes

Bianca

Mischien is het ook een idee om een voeding minder te gaan geven! ;)
Ze zijn al 7 en 8 weken! :o
Je moet ze de kans geven om honger te krijgen zodat ze zelf op zoek gaan naar zaadjes! ::)
Succes met de grote schoonmaak! ;D

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Shirly Hoebe

Moet ik ze dan maar 2x per dag eten geven.
s'morgens en s'avonds?

En als ze roepen om eten gewoon laten roepen en op het voer blijven zetten?

Rianne

Je zou ook een papje van vochtig eivoer en zaadjes kunnen maken, was mijn valkje gek op!
De klodders hebben ze op zich geen last van, bij Tinco zijn ze eruit gegroeid. Gewoon na iedere voeding het ergste weg halen. :)

Bianca

Citaat van: Shirly Hoebe op 26 juli 2005, 16:19:07
s'morgens en s'avonds?

Zo zou ik het wel doen je, want ik vind ze een beetje aan de oude kant om nog op drie voedingen te zitten.
gewoon proberen.
Ik heb er hier één die krijgt 's morgens om tien uur en precies twaalf uur later ook weer.
ongeveer 10 procent van het lichaamsgewicht in ml.
dus bijv 80 gram= 8ml pap (liefst ietsjes meer) ;)

Bianca

shirly Hoebe

Citaat van: Muppet op 26 juli 2005, 16:47:34
Je zou ook een papje van vochtig eivoer en zaadjes kunnen maken, was mijn valkje gek op!
De klodders hebben ze op zich geen last van, bij Tinco zijn ze eruit gegroeid. Gewoon na iedere voeding het ergste weg halen. :)

Maar kan je dat papjes dan nog wel in een spuitje krijgen?
Want als je ze zelf uit een bakje laat eten worden ze nog smeriger.

Shirly Hoebe

Citaat van: Bianca op 27 juli 2005, 09:03:52
Citaat van: Shirly Hoebe op 26 juli 2005, 16:19:07
s'morgens en s'avonds?

Zo zou ik het wel doen je, want ik vind ze een beetje aan de oude kant om nog op drie voedingen te zitten.
gewoon proberen.
Ik heb er hier één die krijgt 's morgens om tien uur en precies twaalf uur later ook weer.
ongeveer 10 procent van het lichaamsgewicht in ml.
dus bijv 80 gram= 8ml pap (liefst ietsjes meer) ;)

Bianca

Die van mij zijn 100 gr. dus dat zou betekenen dat ze maar 10ml pap mogen hebben.
Die van mij krijgen veeeeeeel meer. Moet ik dat dan ook minderen? Die van mij krijgen tot ze geen honger meer hebben op dat moment.

Ik heb nu een ander voedingsrooster gemaakt. Ik werk nl. Nu krijgen ze om 12.15 uur (in mijn Pauze) en om 21.00 uur
Is dit een goed rooster?

Bianca

het is alleen maar goed dat ze meer eten!
Worden het dijken van valkjes.
Maar idd gewoon maar twee keer per dag.
Dan gaat het goed toch?
er staat hier op de site ook een schema.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,9641.0.html
Maar die van jou vind ik ook goed hoor.
gewoon in de ochtend met hun snufferd bij het voer zetten, trosgierst is in het begin lekker makkelijk te eten en gewoon een schaaltje eivoer ernaast, en natuurlijk zaad en water...

Bianca
(als iemand mij wil verbeteren, gewoon doen mischien leer ik er ook weer van!)

Karin

Maximaal 15 cc per voeding hoor, anders kan het gebeuren dat de kropjes te veel uit rekken, de spieren in de krop kunnen overrekken en kunnen dan niet meer goed werken.  Dan kan het zelfs zijn dat de krop uitgerekt blijven. Het komt niet op een cc op aan, maar hou die 15 cc als richtlijn.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Bianca

uhm voor het geval je nu in de war raakt, cc is hetzelfde als ml, ik raakte pas ook in war hierdor, maar heb het even opgezocht toen...hihihihihihi

http://www.dekooktips.com/wegen-meten.htm

Karin

O, haha, ik werk op mijn werk altijd met cc  ;D Gaat dus automatisch.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves