10 mei 2025, 04:59:27

vraagje over eitjes

Gestart door hilde, 24 juli 2005, 14:14:23

« vorige - volgende »

hilde

op 2juli,4juli,6juli en 9juli heeft men valkje eitjes gelegd maar er is nog altijd niets uitgekomen.
wanneer mag ik de eitjes wegnemen als er niets uitkomt???

Kolkkie

24 juli 2005, 14:28:15 #1 Last Edit: 24 juli 2005, 14:29:51 by Kolkkie
Hoi Kay,

Ik zou ze toch nog een tijdje laten liggen. Het uitkomen van de eitjes ligt rond de 21 dagen, al kan een eitje eerder danwel eens wat later uitkomen.

Valkjes beginnen pas echt goed te broeden wanneer het 2de of 3de ei gelegd is.
Het 4de eitje kan je denk ik aan het einde van juli verwachten.
Volgens de broedkalender die op de site staat, zal ik je de data doorgeven waarop je ze kan verwachten, maar is wel onder voorbehoud, het kan dus eerder/later zijn.

1ste ei op 20 juli *
2de ei op 22 juli
3de ei op 24 juli
4de ei op 27 juli

* vaak komt het 1ste eitje wat later omdat ze bij het eerste eitje niet meteen goed broeden.

Heb je de eitjes geschouwt of niet?
Vaak kan je al wat in het ei zien zitten/bewegen.
Als ze op het punt staan om uit te komen dan kan je ze zelfs horen piepen en zie je wat 'sterren' in de eischaal van het uitbreken van het jong.

Mocht er een jonkie worden geboren kan je de andere eitjes beter laten liggen.
De eitjes geven behoorlijk wat warmte af zodat het jong ze lekker als kruik kan gebruiken.
Mochten de eitjes er rot uitzien dan kan je ze beter weghalen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

hilde

er zijn nog altijd geen eitjes uitgekomen :'(

Lin

Hey,

als je geen beweging meer ziet dan kan je ze wel weghalen. Anders niet hoor! Weet je of ze bevrucht waren?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

hilde

nee ken er nog niet veel van :-[

margreet

hallo,

Zeker tot eind juli laten liggen, voor de zekerheid, schouwen in het eindstadium is best moeilijk, de laatste eieren kunnen nog makkelijk uitkomen (of ze moeten niet bevrucht sijn).

groetjes Margreet

hilde

ze zitten er nietmeer op en de eitjes zijn koud :-[
mvg

Kirsten op haar werk

Hoi Kay,

Wat jammer, misschien is het handig om toch met een schouwlampje te kijken in het vervolg of ze bevrucht zijn, dan weet je precies wat je kan verwachten.

Toevallig zijn de schouwlampjes bij de gamma in de aanbieding, ik weet niet of het overal is, maar ze kostte er maar 2,50 en zijn erg handig

Groetjes
Kirsten

hilde

Lin

Hey,

Ach zijn ze koud? Dan is het inderdaad echt voorbij. Mocht je niet in de gamma of ergens anders schouwlampjes kunnen vinden dan kan je ze ook online op www.rimo.nl bestellen.

Groeten, Lin

Brede W

Over schouwlampjes gesproken... ik heb ff een vraagje.
Ik heb geen eitjes, maar vroeg me af of ze niet met een sterke zaklamp en evt. een closetrolletje/kokertje te schouwen zijn???
Iets staat me er van bij dat onze buurman dat vroeger met kippeneieren deed.

Groetjes,
Wendy

Lin

Hey,

Het is zo dat met een grote zaklamp je niet goed door het eeitje heen kan schijnen en dat het te snel te warm wordt. Maar door een closet rol te gebruiken kan het misschien wel bij kippeneieren omdat die groot zijn. Maar een valkeneitje is natuurlijk kleiner. Maar ik zelf heb het nooit geprobeerd. Ik heb wel eens in een donkere ruimte foto gemaakt van 20 cm afstand met flits. Dan kon ik op de foto zien welke roze waren en die waren niet bevrucht. Maar dat lukt vrijwel niemand.

Groeten, Lin

Brede W

Ok, met een zaklamp moet je dus zeker oppassen dan!!! Weer wat geleerd  ;D

Altijd handig om te weten voor als ik in de toekomst toch een keer een nestje wil laten uitkomen  8)

Groetjes,
Wendy.

Lin

Hey,

Geen behoefte om nu al een verhaal of dagboek te beginnen Wendy?

Groeten, Lin

Brede W

Hehe, dat zou nu nog niet zo spannend worden... moet zeker tot volgend broedseizoen wachten tot de jongste oud genoeg zijn om te kweken. Maar tezijnertijd zal dat zeker een leuk idee zijn om een dagboek/verhaal bij te houden!