Nieuw valkje erbij gezet. Moeten ze wennen aan elkaar?

Gestart door Wieteke, 23 juli 2005, 10:24:47

« vorige - volgende »

Wieteke

We hebben nu sinds een jaar een valkparkiet (mannetje). Sinds kort hebben we er een jongen valkparkiet bijgenomen. Het is voor 90% een vrouwtje en aan het gedrag te zien zeker (veel rustiger en fluit niet echt). De nieuwe valk heeft eerst apart gezeten,maar we willen haar nu graag bij Falco in de kooi zetten.
S'avonds zitten ze sowieso bij elkaar en dat gaat ook goed. Overdag wil het nog niet echt. Falco lijkt niks van de nieuwe valkparkiet te moeten hebben. Is dat normaal? Zodra ze aan het eten is gaat Falco pikken en jaagt haar weg. Dit vind ik dan weer zielig en dan zet ik Dana (de nieuwe) maar weer apart.
Wat kan ik doen zodat ze elkaar wel accepteren? Gaat het altijd zo in het begin? Falco is wel een erg dominante vogel. Ook naar ons toe.

Karin

Hoi Wieteke,

Zorg dat er bovenin 2 stokken op gelijke hoogte hangen zodat ze beide hoog kunnen zitten ( des te hoger zitten des te hoger in rang )  en hang aan beide kanten van de kooi voer en water. De kooi is groot genoeg neem ik aan ? Niet Dana er steeds uit halen hoor, dan wennen ze nooit. Omdat je valkje al een jaar alleen zat moet hij gewoon nog even wennen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Vicky_1

Hoi!

Heb net hetzelfde gehad met Birdy en Kleine.  Ik heb Birdy 5 jaar en Kleine 4 jaar en ze zitten sinds iets meer dan een jaar samen.  Kleine is ook heel dominant en het is altijd goed gegaan tot ongeveer 2 maanden geleden (maar dat is een ander verhaal!).  Feit is dat ze elkaar wel tolleerden in hun kooi maar dat Kleine nog steeds pikt naar Birdy om te laten zien dat hij baas is.  Het leek altijd wel of Birdy en Yellow (mijn andere valk) op hun hoede waren voor Kleine.
Ik hoop dat het voor jou anders uitdraait dan het voor mij gedaan heeft!
Veel succes en je zal wel vlug zien of je valkjes gelukkigger zijn als ze bij elkaar zitten!

Vicky

Marlot

ik had ook al een jaar een valkje en heb er daarna nog een jong valkje bij genomen, me oudere valkje vond het wel moeilijk dat ze niet meer alle aandacht kreeg maar dat gaat nu allemaal wel goed :D

Lydia

Hoi,

Wij hebben precies hetzelfde probleem, ook een mannetje die al een jaar of 2 alleen heeft gezeten en nu een popje bijgezet. Maar inderdaad het mannentje blaast naar haar en pikt aan haar staart. Zij doet helemaal niet terug en schuift een beetje in een hoekje echt heel zielig. Hoe lang duurt het vordat ze aan elkaar wennen en komt het ook voor dat dat nooit gebeurt?

Wieteke

Het gaat al een stuk beter. Ik heb ze niet meer apart gezet. Ook heb ik een extra voerbakje gekocht zodat ze niet allebei bij hetzelfde bakje hoeven. hopelijk zijn ze snel de beste maatjes!

Annouschka

Hoi,

bij mij heeft het geduurd tot wanneer onze Yoda in de puberteit kwam en dus wist hoe 'het' moest ;) :D
Voorheen kwamen ze wel overeen maar het ging ook wel met het nodige blaas - en plaagwerk gepaard hoor.

Meestal zal het geen probleem zijn om ze aan elkaar te laten wennen.
Ik heb zelf gezien dat de beste methode is de valk eerst wat apart zetten, met de kooi bij hun kooi en dan ze even samen loslaten en dan allemaal samen (ook de nieuwe) in de kooi.  Met de laatste die erbij is gekomen (Wooki) heb ik het zo gedaan en hij werd direct geaccepteerd door de rest.

groetjes

Lydia1

helaas wil het bij ons nog niet zo, gister hapte hij echt naar haar kopje en als ze maar bewoog hing hij zowat in haar vleugels. We hebben ze nu maar even apart gezet maar heeft iemand een tip wat te doen? Ik weet dat ze aan mekaar moeten wennen maar dit is echt zielig. Het vrouwtje bevalt het zo beter geloof ik want ze fluit er aardig op los :)

groetjes

k_van_wilgenburg

Hallo
Wij hadden eerst goofy die zat in de dierenwinkel dus al met een andere valk in een kooitje.
Hun wilde die valk toen niet verkopen omdat die een gebroken pootje had.
Goofy kwam bij ons thuis en was wel een beetje zielig.
! a 2 maanden later kwam Smurf erbij.
Die was ongeveer 8 weken jonger als goofy.
Wij vonden het wel spannend om te zien hoe ze op elkaar zouden reageren.
We hebben smurf meteen bij goofy in de kooi gedaan.
EN dat ging meteen goed.
Smurf liet goofy allemaal dingen zien die hij niet kon en omgekeerd ook.
Goofy heeft smurf zelfs een tijdje eten gegeven. :D
En nu kunnen ze niet met elkaar en niet zonder elkaar.
Helemaal niet als ik voor de kooi ga staan dan wil goofy mij nog weleens beschermen tegen smurf :D
Errug lief!!
Groetjes karin marco en de valkjes