16 juli 2025, 00:37:13

los vliegen

Gestart door Deborah, 21 juli 2005, 16:37:22

« vorige - volgende »

Deborah

kheb 2 valkjes..een koppel..vanzelf komen ze nog niet uit de kooi dus pak ik ze af en toe eruit om ze te laten vliegen...als ze dan rondvliegen gaan ze ergens leuk hoog zitten maar als ik dan maar ook iets in de buurt kom dan vliegen ze weer weg...en vangen is daarbij ook een probleem..handtam zijn ze nog niet :-\  ze zijn beetje moeilijk te hanteren want ze zijn nogal bijtgraag...iemand tips/advies wat ik er het best mee kan doen?

alvast bedankt..

deborah miac

Marlot

ik had ook een niet tam valkje die erg bang was voor mensen, maar ik pakte hem er soms uit en dan ging ik hem gewoon aaien en dan beet hij me me altijd , maar ik zetten door en nu isie al veel minder bang.
mischien heb je er wat aan...

Deborah

k zet zker door..of ze het nu willen of niet., tog bdankt ;)

Marlot

gaat het al wat beter met je valkjes?
ik laat ook gewoon me kooi openstaan en dan laat ik ze er zelf uit klimmen, zo leren ze ook dat dingen bewegen om ze heen zonder dat ze bang hoeven te zijn. ik pak ze dan niet op en laat ze lekker klimmen en klauteren.
de kooi staat bij mij naast me met een trapje die uitkomt op me burea waar ik dan zit  ;D

Deborah

het gaat wat beter ja..alleen ze komen niet uit zichzelf eruit...kmoet ze eruit pakken...vanzelf komen ze niet.,en als k ze pak dan bijten ze hard :-\

Marlot

ja, het kost echt veel tijd en moeite ik weet het, maar echt geduld loont merk ik bij de mijne ook met kleine stapjes gaat het vooruit  ;)

Deborah

jah dat weet k wel..maar ze zitten hier pas 2 weken..kan ook daar aan liggen eh...hoeveel tijd heeft het dan nodig denk je?

Marlot

ik denk dat ze eerst vooral tijd nodig hebben om te wennen aan hun nieuwe omgeving...
waar heb je ze vandaan? waren ze hiervoor al gewent aan mensen?

Gerda

Hoi Deborah,

Ik denk dat het handig is dat je ze leert opstappen op je vinger, of als ze dat eng vingen, op een stokje. Dan kun je ze altijd uit de kooi halen en er weer in zetten.

Je kunt het oefenen door trosgierst te geven en je vinger steeds dichter bij te houden.
Als ze daar aan gewend zijn, kun je starten met leren opstappen. Duw je met je vinger gestrekt tegen hun buikje (alsof ze een stap op een ladder moeten doen) en zeg je: stap. Dit regelmatig oefenen en ze hardop prijzen.

Sommige valkjes houden niet van vingers, maar je kunt dan proberen of ze op een stok of bijvoorbeeld een wilgentakje willen stappen.

Losvliegen is leuk, maar ze moeten ook terug naar de kooi.

Laat ze eerst zoveel mogelijk wennen met trosgierst en stappen in de kooi. Ik vind het niet aan te bevelen om een valkje met de hand op te pakken als ze nog niet tam zijn. Ze kunnen dan schrik krijgen van handen. Probeer eerst hun vertrouwen te winnen.

Ik heb twee valkjes die je met de volle hand kan oppakken, maar die zijn dan ook supertam

Veel succes!!!

Groetjes Gerda

Deborah

bdankt...heb hier veel aan..kheb ze beneden in de woonkamer gezet zodat ze meer mensen om zich heen hebben  ;)

Marlot

ik heb dat ook eerst geprobeerd met trostgierst enzo maar als ik maar een beetje in de buurt kwam gingie vliegen en sloegie ze veren stuk in de kooi, daarom heb ik het op een andere manier gedaan.

Deborah

jah idd..voor me vinger zijn ze bang  :-\ .. kan het geen kwaad als k het met een st0ke probeer?? en hoe moet k ze aanleren voor op de schouder te zitte?

valkje-jacco

Citaatgaat het al wat beter met je valkjes?
ik laat ook gewoon me kooi openstaan en dan laat ik ze er zelf uit klimmen, zo leren ze ook dat dingen bewegen om ze heen zonder dat ze bang hoeven te zijn. ik pak ze dan niet op en laat ze lekker klimmen en klauteren.
de kooi staat bij mij naast me met een trapje die uitkomt op me burea waar ik dan zit

hoi marlot,
als je je valkjes zelf de kooi uit laat komen dan gaan ze er ook uit als je eten of drinken ververst. en als je dan even geenzin hebt dat ze eruit gaan dennken ze huh? eeerst mochten we er wel zo uit en nu niet? wat heb ik fout gedaan...
dus ze raken in de war.. ;) ;) ;)

groetjes: mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Denise

Als alles niet helpt kan je ook overwegen je valkjes te laten kortwieken.
Dan kunnen ze niet zo goed meer vliegen dus kan jij ze veel beter vastpakken en kunnen ze aan jouw handen wennen.
Ook bezeren ze zich nu minder snel tijden vliegen!!

ovide

Hoi Deborah,

Ik heb een niet tam grasparkietje, deze gaat wel vanzelf uit de kooi maar er niet meer in.
Ik zorg dat hij op de grond of mijn bed zit en leg er dan een handdoek overheen. Dan vis ik hem onder de handdoek uit en doe hem zo in de kooi.
Mijn grasje lijkt het niet erg te vinden, en het werkt goed.
Hoop dat je er wat mee kunt, groetjes Nancy Yentl en Stanlee
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?