8 mei 2025, 03:49:09

Ik ben ten einde raad...

Gestart door Vicky_1, 19 juli 2005, 09:37:31

« vorige - volgende »

Vicky_1

Sinds een maand of twee bijt mijn valkje Kleine naar mijn twee andere valkjes als ze samen rondvliegen.  Als ze samen in hun kooi zitten is het minder maar soms bijt hij toch.  Gisteren kon mijn vriend het niet meer aanzien (Birdy zou zichzelf doodvliegen om bij Kleine weg te zijn) en hebben we Kleine apart in een kooi gezet.  Dit was de laatste oplossing die we konden bedenken en ik vrees dat het niet de juiste oplossing is want deze morgen werd ik wakker van Kleine die zo verschrikkelijk aan het roepen was op Birdy, gewoon om gek van te worden.  Gisteren heeft mijn vriend een kwartier achter Kleine gejaagd om hem in zijn kooi te krijgen en om hem weg te houden van Birdy en dat is echt geen leven meer voor Kleine, Birdy, Yellow en voor ons.
Ik zou Kleine graag een nieuwe thuis geven, hoeveel pijn het me ook doet, maar ik kan er niet meer tegen dat Kleine mijn andere twee valkjes pijn doet, terwijl ze niks naar hem doen.
Kleine is een witmasker man van 2000 en is altijd hyperactief geweest.  Misschien heeft dat er iets mee te maken? (Birdy is een man en Yellow een pop).
Kan er iemand me dringend helpen???

Tara

Hoi Vicky,

hoelang heb je Kleine al dan? Heb je'm als eerste valk of niet?
Ik vind het echt jammer dat je besluit 'm weg te doen...

Denk er toch nog eens goed over na, er zijn nog altijd dingen die je kan uitproberen. Wss is ie tot over zijn oren jaloers, maar dan moet Kleine naar een eigenaar die tot nu toe nog geen valkjes heeft, en het maar bij één wil houden natuurlijk...

Ik hoop voor je dat je een goede eigenaar vindt als je besluit Kleine weg te doen.

Groetjes, Tara

Vicky_1

Hoi Tara,

Ik heb Kleine ongeveer 4 jaar.  De eerste die bij mij kwam was Birdy en die heb ik een jaar alleen gehad voor Kleine erbij kwam dus Birdy hangt heel erg aan mij.  Hij zoekt ook altijd bescherming bij me als Kleine hem aanvalt.  Ik dacht zelf ook dat Kleine heel jaloers is maar begrijp dan niet goed waarom.  Er is trouwens niets aan hun situatie veranderd de laatste maanden en ik behandel mijn valkjes nog steeds hetzelfde als vroeger.
Ik dacht net dat ik iemand moest zoeken voor Kleine die al valkjes heeft omdat ik denk dat hij niet alleen kan zijn.  Hij zit nu sinds gisteren apart en het lijkt of hij treurig is.  Het is allemaal heel hartverscheurend want ik weet dat wanneer ik hem terugzet bij de anderen, het hele spelletje weer opnieuw begint.  Zou soms toch makkelijker zijn als de beestjes konden praten...  Wat moet ik doen?

Tara

Hoi Vicky,

ik vind het echt jammer dat ie zo is... Misschien is ie een beetje broeds tegenover de andere, en aanschouwt ie jou als partner en wil ie de rest wegjagen, kan evengoed zo zijn, dan verandert dit gedrag gewoon gauw weer.

Groetjes, Tara

Vicky_1

Hoi Tara,

Ik weet zeker dat Kleine mij niet als partner bekijkt maar hij bekijkt Birdy als zijn partner.  Ik denk ook dat het daarom is dat Kleine Birdy pikt als hij bij me zit (wat meestal is als ik ze loslaat).  Ik denk dat Kleine dan jaloers is op mij.  Kleine is helemaal niet tam, komt alleen bij me zitten als Birdy bij me zit.  Houdt het steek wat ik zeg of niet?  Wat  denk jij?

Groetjes

Tara

Ja tuurlijk houdt het steek, da's dan wel jammer, dan zal dit gedrag vast niet veranderen...

Vicky_1

Ik vind dit zo jammer allemaal :'(.  Had laatst nog tegen m'n vriend gezegd dat onze valkjes bij ons blijven tot ze doodgaan want vind dat je geen beestjes in huis moet halen om ze dan weer weg te doen en nu dit...  Ik zie ook geen andere oplossing meer dan een andere thuis voor Kleine te zoeken en hopelijk voor het beestje vind ik die ook gauw.  Alle hulp is in elk geval welkom.
Bedankt Tara, voor je reactie  :)

Vicky

Peter

Hallo,

Het klinkt heel erg al broeds gedrag, de man wil soms behoorlijk agressief reageren tegen over de pop. We hebben het zelf mee gemaakt bij onze twee valkjes. K.C. de man en P.D. de pop, K.C. wil nog wel eens uithalen naar haar toe, ze kunnen echter totaal niet zonder elkaar.

Het gedrag zal je denk ik ook niet kunnen veranderen, een voliere lijkt mij als je toch een ander huisje voor hem zoekt de beste oplossing. Of bij iemand die maar 1 valkje wil en er ook geen twee bij zal kopen.

Heb je wel eens overwogen om een nestkastje op te hangen? Misschien dat hij er gebruik van maakt en zijn broeds gedrag daardoor weer minder wordt. De kweek is echter ook niet altijd probleemloos.

Veel succes,
Groetjes,
Peter

Vicky_1

Ik dacht ook aan iemand met een voliere, zodat hij daar eventueel een partner kan zoeken. Maar voorlopig zou ik niet weten waar ik iemand moet vinden.
Ik vind het heel raar: Kleine is een man en Birdy is ook een man.  Hoe kan het dan dat Kleine zich broeds gedraagt tegenover Birdy?  Het enige popje in de kooi is Yellow maar zij is niet zo geliefd bij de mannen: Birdy wil mij en Kleine wil Birdy.  Bestaat dat dan, een valk dit op hetzelfde geslacht valt?

Annouschka

Hoi Vicy,

en of het bestaat dat valkjes homo zijn of hoe zeg je dat?? :D  Ik heb er hier ook 2, Solo en Yabba, ik dacht altijd dat Yabba een popje was tot ze +/- 10 maanden geleden begon te fluiten, na haar ziekte, dan wou ze op m'n witmaskerman z'n rug klimmen en nu rijdt ze op het klimtouw wat in de kooi hangt.

groetjes

vanta

hoi ik heb een grote voilliere en zorg er heeeeeel goed voor

je valkje is bij mij in de voilliere van harte welkom

groetjes tineke

Annouschka

Hoi Vicky,

ik heb Tineke ingelicht over het feit dat je een nieuw huisje zocht voor Kleine, ik ben er zeker van dat hij daar goed zou terechtkomen.

Je geeft maar een seintje ;)

groetjes

Vicky_1

Hallo!

Bedankt voor jullie reacties, echt waar!  Ik ben echt heel blij voor Kleine dat er iemand is die hem wil "adopteren" en ik hoop dat hij dan gelukkiger is dan hier bij ons!
Tineke,
Heb je veel valkparkieten en ben je zeker dat je Kleine erbij wil hebben?  Het is namelijk nogal een hyperactief beestje en redelijk dominant zoals ik hierboven al een beetje beschreven heb.  Ik vraag het je maar omdat ik zeker wil zijn dat Kleine ergens terechtkomt waar ie het goed zal hebben en ik zou niet willen dat je hem na een tijdje ook niet meer wil omwille van z'n karaktertje.  Vat dit alsjeblieft niet verkeerd op hoor, ik zou Kleine namelijk heel graag bij jou laten wonen.  Als je nog vragen hebt rond Kleine, mijn andere valkjes of mezelf: laat maar weten!
Alvast heel, heel erg bedankt!

PS: Ik woon in België, in de provincie Antwerpen.  Ik hoop dat dat geen probleem is?  Ben altijd bereid om hem zelf te komen brengen als het niet te ver is tenminste?

vanta

21 juli 2005, 08:49:46 #13 Last Edit: 22 juli 2005, 20:41:28 by Peter
hij is bij mij van harte welkom en ja we hebben een grote voillierre en daar zal zijn gedrag geen probleem zijn ik denk dat ie zelfs dan tot rust komt hij krijgt een grote ruimte waar hij al zijn vluchten kan uitvoeren

ik woon op zandberg dat ligt heeeeeel dicht bij hulst

als je hem komt brengen kun je zien waar hij komt te wonen dat stelt jou ook gerust...

ik ben veeeeeel thuis net deze ochtend even niet

en gelukkig wonen we niet ver van elkaar vandaan het is maar 15 tot 20 minuten

groetjes en ik wacht op je telefoontje

tineke

Annouschka

Hoi Vicky,

ik wist wel dat Tineke hem zou willen opvangen :)
Zij heeft al ruim 10 jaar valkjes en ze heeft gewoon een hart van goud! :-*
Vier van mijn vijf valkjes komen bij haar vandaan en je kan niet geloven wat zij al allemaal voor ons gedaan heeft.
Ik ben er 100% zeker van dat Kleine daar goed zal zijn hoor, ze heeft een prachtige voliere trouwens, die nog maar pas vernieuwd is geweest ;)
Hij zal daar in een paleis van een voliere terechtkomen.

groetjes