3 mei 2025, 03:28:16

valkje aangevallen

Gestart door prutske, 15 juli 2005, 23:14:31

« vorige - volgende »

prutske

Een van mijn valkjes is uit het nest gevlogen, heeft een tijdje aan de volieredraad gehangen die het gedeelte afscheid van waar er halsbandparkieten zitten.
En dan heeft een van die halsbanden in de teentjes gebeten van het valkje.
Twee teentjes zitten onder het bloed...en als ik heel goed kijk, vrees ik dat ze zijn doorgebeten.
Ik heb de teentjes wel ontsmet .
Wat moet er  nu gebeuren?

groetjes van prutske

Paul

Hoi Prutske,

Verder kan je denk ik weinig doen dan elke dag ontsmetten.
Je kan proberen de teentjes te verbinden maar dat zal niet makkelijk gaan.
Je kan het valkje ook met de pootjes een paar keer per dag in een bakje dettol zetten verdunt met water om de wond te ontsmetten of een ontsmettend zalfje er op smeren een paar keer per dag.
Betadinezalf word daar vaak voor gebruikt.
Als de teentjes echt door gebeten zijn zullen ze vanzelf afsterven houd dat dus even goed in de gaten want als het ontsteekt is dat gevaarlijk.
Als het echt ontstoken is meteen naar de dierenarts gaan dan krijg je antibiotica denk ik.

Groetjes, Paul

prutske

En mag ik het vogeltje in de voliere laten zitten bij zijn ouders of moet ik het apart in een kooi zetten?
Dit vraag ik omdat ik het reeds in een kooi had gezet en voedsel met de spuit had willen geven, wat niet goed lukte omdat het jong niet wilde eten.
Heb dan ten einde raad toch weer het vogeltje in de voliere bij zijn ouders gezet en deze hebben het onmiddelijk gevoerd.
De teentjes bloeden niet meer, maar vrees dus wel dat zij zullen afvallen.
Bedankt voor de raad
Prutske

Paul

Hoi Prutske,

Ik zou hem gewoon bij de ouders laten dan en zeker als hij daar goed gevoerd word.
Houd in elk geval wel goed de teentjes in de gaten dat het niet echt rood word bij het pootje zelf.

Groetjes, Paul

M.

He gatver, dat was even schrikken zeker  :(

Een tip: Om een dergelijk iets in de toekomst te voorkomen, kun je misschien blokjes van een 1cm dik, of 1,5 cm dik op de balken plaatsen en er over de gehele hoogte en breedte gaas tegen plaatsen?
Zo kunnen je valkjes gerust tegen het gaas hangen zonder dat de halsbanden ze kunnen bijten...

K hoop dat je valkje snel opknapt en zn teentjes mag houden.

prutske

Wonden zijn goed aan het genezen hoor.
Allen hartelijk bedankt.
Het kleintje wordt goed gevoerd door zijn ouders en begint reeds rond te fladderen.
Ook hebben we nu gaas gespannen aan de andere kant van de afscheiding, kunnen de halsbanden er niet meer bij.

prutske