4 mei 2025, 20:41:47

kropje niet leeg ?

Gestart door Karin, 16 juli 2005, 00:27:53

« vorige - volgende »

Karin

Ik ben momenteel noodgedwongen een jong valkje met de hand groot aan het brengen. Op zich gaat het hartstikke goed, goede eetlust, actief  enz. Alleen vanmiddag heeft hij om een uur of 4 de laatste voeding gehad en de krop is nog steeds niet leeg ! Ik heb hem om een uur of 8 een beetje danone actimel met water gegeven, maar om half 12 nog niet leeg. Wel wat minder, je ziet de krop gewoon bewegen, maar hij gaat dus niet leeg ! Nu heb ik hem 5 cc pure danone actimel gegeven ( wel wat verwarmd ) en hoop dat morgenochtend de krop leeg is. Ik las ergens dat je 1 tot 2 dagen achter elkaar alleen biogarde moest voeren, maar ja, heb ik niet in huis, en volgens mij heeft die actimel dezelfde werking. Waar ik wel van baal is dat je overal op internet leest "pas op voor kropverzuring"en "voer niet als de krop vol is", maar je leest bijna nergens wat je moet doen als de krop niet leegt  ::) Hij heeft natuurlijk hartstikke honger nu, want kropje wel vol, maar maagje leeg. Zo sneu ! Hij gaat zelfs zichzelf "voeren" aan de rand van de kooi als hij de kans krijgt. Ik hoop dat er nog iemand wakker is die er echt verstand van heeft.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Je zou de krop ook kunnen legen zelf sommige drukken dan voorzichtig de krop leeg.
Op een engelse site las ik ook dat ze het soms met een slangetje leegzuigen en dan alleen water met een middeltje erin en dan weer dat wegzuigen dan is de krop schoon van binnen.
Misschien dat dat leeghalen met een kropnaald ook lukt maar daar heb ik geen ervaring in.
Je zou ook een druppeltje olie kunnen geven dan leegt de krop vaak ook sneller.
Hopenlijk is morgen de krop leeg want dat is niet goed als het zolang duurt.

Groetjes, Paul

Karin

16 juli 2005, 00:39:39 #2 Last Edit: 16 juli 2005, 01:13:03 by Karin
Maar kan ik daar mee wachten tot morgen ? Ik heb geen slangetje in huis en eigelijk hoop ik dat het morgenochtend vanzelf geleegd is.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Hoe vaak heb je hem zelf gevoerd nu ?
Kropverzuring krijgen ze normaal niet van 1 voeding dat krijg je alleen als het er dagenlang in zit en niet de krop uit gaat.
Je zou even kunnen afwachten tot morgen misschien is hij dan wel leeg.
Anders heeft Ria zo misschien nog wat tips voor je.

Groetjes, Paul

Ria

Hoi Karin,

Wat ook wel eens wil helpen, weet niet of er nog wat bij in de krop past, is om wat lauw water te geven met flink wat druivesuiker. Dit dan een beetje masseren. Bij Bonito heb ik op 1 avond een aantal keren dit gegeven. Zo gauw het suikerwater weg is en de krop is minder vol dan dit herhalen tot ie bijna leeg is of helemaal leeg. Is het dan tegen de nacht dan een kleine voeding geven, bijvoorbeeld de helft van normaal.

Bij mij had dit succes.

Groetjes,
Ria

Karin

Vandaag is de derde dag dat ik hem handvoer Paul. En normaal gaat de krop vrij snel leeg, 's morgens helemaal leeg en de rest van de dag bijna leeg. Vanmiddag bleef het dus vol tot nu toe.

Als het morgenochtend nog niet leeg is zal ik dat proberen Ria. Hoe masseer jij het, met één vinger heel zachtjes of wat steviger ?

Bedankt voor jullie hulp en als andere mensen nog tips hebben, graag !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Hmm vervelend Karin. :-\
Ik masseer ook wel eens een kropje als ik zie dat het bv een harde bal is met zaadjes.
En een krop leeg maken heb ik vorig jaar wel eens gedaan bij jou Switch toen. Toen masseerde ik de krop naar de snavel toe leeg, je laat 'm dan als het ware braken, alles wat in de krop zit druk je naar boven via de snavel eruit. Een vervelend en eng rotwerkje maar als het helpt is het goed.
Maar ik zou eerst maar afwachten hoe het morgenochtend is nu je dit allemaal al gedaan hebt. Succes ermee.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Ria

Hoi Karin,

Het leegmasseren heb ik niet aangedurft. Gelukkig kwam dat ook niet zover. De kans dat er dan wat mis gaat is aanwezig.

Als ik er wat suikerwater naar binnen heb gekregen dan masseer ik zachtjes met de vinger tegen de onderkant van de krop met het doel om het suikerwater te mengen met de 'oude' kropinhoud. Het kropje moet dan niet barstensvol zitten want dan lukt het niet. Zit er voor het water geven lucht in de krop dan masseer ik dat er zachtjes uit door een paar keer zachtjes op en neer te wrijven onder het slurfje terwijl ik het kopje vast houd. Meestal burpt ie het er dan zelf uit.

Succes,
Ria

trienke

hoi karin hoe gaat het nu met het valkje?

ik heb er 2 gehad met kropverzuring. en ik heb toen hun kropje leeggemaseert, maar hierbij bestaat er een risico dat het valkje kan stikken.

ik heb het volgende gedaan.

IK nam het valkje, 1 ml lauw water in het kropje doen, maseren tot dat de voeding en het water goed vermengt is. Daarna Valkje over de kop houden, en het kropje leegmaseren met een beetje druk.met duim en wijsvinger. Maar doe het niet te veel in een keer. Als het goed is komt er nu stinkend voeding uit.

Als ik het zo niet goed uitgelegt heb moeten jullie het even aanvullen.

groetjes Trienke

Karin

Nou, even een update : vannacht iedere 2 uur wat water met een paar drupjes biologische appelazijn in het kropje gedaan en gemasseerd. Vanmorgen om half 11 was de krop wel wat leger, maar nog steeds niet goed. Ik heb toen wat water met een electrolytenpoeder ( hierin zitten mineralen enz, toevallig had ik deze in huis voor de vogels omdat je het ook aan zieke en gestresste vogels kan geven om aan te sterken en ik zag die tip staan op een amerikaanse site ) gegeven, gemasseerd en we hebben met een spuit met hieraan een stukje ventiel na veel gespruts wat uit de krop kunnen halen. Helaas trok dat ding steeds vaccuum, dus weer wat water met electrolyten ingespoten en we proberen zo de rest eruit te trekken. Je moet blijkbaar precies goed zitten in de krop om het leeg te trekken, anders zit het tegen de wand aan en trekt het vaccuum.  Als de krop leeg is krijgt het biogarde roer, de hele dag in kleine beetjes afgewisselt met die electrolyten. Het is nog hartstikke druk, slikte gewoon zelf het slangetje in. We gaan het zo weer proberen....

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

trienke

ik wens je veel succes

groetjes Trienke

Karin

Het gaat niet goed met hem. Vanavond de dierenarts bij de BBQ weggebeld  ::) De krop wil maar niet legen ondanks dat we het nu al 3 x leeg gehaald hebben. Ook leek hij uitgedroogd en hij heeft nu gifgroene dunne ontlasting, ook geen goed teken. Hij heeft een infuusje gehad en ik heb wat infuus mee naar huis genomen. Hij denkt dat de overgang van de krop naar de kliermaag een aangeboren afwijking heeft wat zich nu verder ontwikkeld en dat hij het niet zal halen. Dat zou goed de reden kunnen zijn dat hij zo slecht groeide. Als je het verschil tussen hem ziet en zijn 1 dag oudere broertje / zusje dan weet je niet wat je ziet, gewoon een dwergje. Maar het vervelende is dat hij een paar dagen geleden tijdens het wegen een ongelukje heeft gehad en gevallen is. Omdat hij waarschijnlijk een hersenschudding had ( ook al medicijnen voor gehad ) kon hij niet goed op de pootjes staan en viel hij steeds om. Ik heb hem toen bij de ouders weg gehaald, hem in een diepvriesbakje gezet met keukenpapier erin ( een kleiner bakje klom hij uit en viel hij om ) en ben hem met de hand gaan voeren. Of dit toch een gevolg is van het kropprobleem zal ik nooit weten dus ik zal me altijd schuldig blijven voelen, ook al groeide hij al slecht voor die tijd. De eerste dagen na het ongeluk ging alles goed met de krop, dus je zou denken dat het daar niet door kan komen. Ik heb nu net zijn krop weer leeggehaald en omdat hij weer goed op zijn pootjes kan staan weer in het broedblok bij de ouders gezet. Ik heb de twee oudste jongen nu op mijn schoot zitten in de hoop dat de ouders het kleine ding gaan voeren en dat het dan ineens wel goed gaat. Ik weet , wishfull thinking, maar ik zou niet anders weten wat ik nog voor hem kan doen. Ik heb al 2 dagen huilbuien omdat ik de bui al zag hangen. Natuurlijk was dit ook erg geweest als het gewoon in het nest zelf was gebeurt, maar vanwege dat ongeluk zal ik me altijd afvragen of het mijn fout was en me erg schuldig voelen. Het is zo'n vechtertje !  :'(

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Bianca

Heel veel succes met de kleine!
Je gaat waarschijnlijk door een hel op het moment.............
Sterkte!
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Gerda

Hoi Karin,

Ik hoop dat het goed gaat komen met de kleine!! Ik zal voor hem duimen!!

En een ongelukje heet niet voor niets een ongelukje!! Zulke dingen gebeuren, ook al is het iets waarvan je jezelf wel voor je kop kan slaan.

Ik hoop voor het valkje zelf, maar zeker voor jou dat hij het haalt.

Groetjes Gerda

Ria

Hoi Karin,

Ik hoop dat die kleine het gaat halen. Je doet er in ieder geval wel alles voor om het de kans te geven. Een ongelukje zit in een klein hoekje en dat zal ons allemaal wel eens overkomen. Voel jezelf er niet schuldig onder.

Sterkte.

Ria