valkje gekocht,2e erbij ook tam te maken ?

Gestart door db0ra, 11 juli 2005, 00:16:54

« vorige - volgende »

db0ra

Gisteren heb ik een jong valkje aangeschaft van ongeveer 3 a 4 maanden..het is een lutino en ik denk aan de kuifbreedte te zien dat het een vrouwtje is.. nu is mijn vraag..in de winkel waar ik haar gekocht heb zat ze met een ander valkje samen..ongeveer van dezelfde leeftijd..daar was ze erg speels mee bezig..nu ik haar hier heb zitten..kijkt ze alleen maar voor zich uit en eet stiekem..ook bezeerd ze zich veel door het fladderen in de kooi..ze heeft al een aantal keren gebloed..nu weet ik ook wel dat ze tijd nodig heeft om te wennen..maar in de winkel was ze veel actiever...en ik weet dan ook dat ze haar " vriendje " mist..
nu was ik erover na aan het denken om die ook erbij te kopen..maar het valkje wat ik nu heb " luna " wil ik handtam maken...als ik die andere erbij haal weet ik niet zeker als me dat met ze allebei lukt..want ze trekken dan naar elkaar toe..of zegt u van..: dat moet lukken..twee valkjes handtam maken? ik heb namelijk vroeger ook een valkje gehad genaamd karin en deze is van m`n moeder haar oma geweest..karin is 37 jaar geworden..ik weet het klinkt raar....maar echt.. 37 jaar..op het laatste kreeg ze evenwichtsstoornissen en viel ook vaak..ze is echt uit ouderdom gestorven...hopende op een antwoord wat te doen met " eenzame luna " ?

Karin

Ik heb even je berichtje geplitst Deborah, want je had hem achter iemand anders  zijn Topic gezet. Dit is wat overzichtelijker  ;D Het is sowieso al een stuk moeilijker om een valkje van 4 maanden goed tam te krijgen. jammer dat je het valkje in de dierenwinkel hebt gehaalt. Het was beter geweest als je een jong valkje bij een kweker had gekocht die het eventueel al tam gemaakt had. dat was een stuk eenvoudiger voor je geweest. Ik heb ook altijd zo'n medelijden als ik die valkjes in een winkel zie zitten, meestal zitten ze er maanden voordat iemand ze koopt  :-[ dat ze nu stil is is normaal, je hebt haar net gekocht, net bij haar maatje weggehaald, ze zal hem / haar missen. Je kunt er wel 2 tegelijk tam maken, maar op deze leeftijd is dat wel heel erg moeilijk hoor. Dus als je haar goed tam wil hebben beter  haar alleen houden tot ze goed tam is ( kan wel ff duren ) en er een tweede bijkopen ( een jonkie !   ;D Gewoon bij een kweker vandaan ). Dat bloeden is "normaal" bij lutino's. Het is een wat zwakke mutatie en heeft snel een bloedveer ( geknakte veer waar bloed uit komt ). Ook zijn ze meestal nachtblind, dus hang een nahtlampje op. Veel succes met tam maken. Heb wel veel gedult en stop er veel tijd in, dan gaat het vast lukken!

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Deborah

bedankt voor de reactie..ik ben gisteren toch de andere in de dierenwinkel gaan halen..wat bleek nu...de lutino is een mannetje...en de andere een pop...nouja ok..nu ze met zn 2en zitten zijn ze veel actiever..en eten ook gewoon waar ik bij ben..gisteren ben ik namelijk hier op de forum ook te weten gekomen dat mijn lutino " zippo " misschien al 1 jaar is..maar toch..we boeken vooruitgang...gisteren ben ik met mijn hand de kooi in geweest met wat trosgierst..tot mijn verbazing gingen ze alletwee ervan eten en waren niet bang om wat korterbij te komen..voordat ik het wist zat zippo op mijn handen...vind ik al heel wat..ik heb hem net 3 dagen en hij lijkt me nu al te vertrouwen...luna begint ook steeds minder bang te worden..vind ik al heel wat..

Karin

Gaat vast wel goedkomen  ;D Let er wel op dat je beter niet met 2 lutino's kunt kweken en zeker niet met deze 2, omdat de kans groot is dat het broer en zus is. 2 roodogen kruisen geeft zwakke jongen. Gewoon lekker samen laten als 2 dikke vrienden en geen blok ophangen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Deborah

het zijn niet alle 2 lutino`s ..  de andere is een wildkleur..denk ik...ik was ook niet van plan om een blok op te hangen...daar kan ik niet aan beginnen...aan jonkies...