10 mei 2025, 14:53:22

het kweken zit nog niet mee

Gestart door trienke, 8 juli 2005, 09:49:15

« vorige - volgende »

trienke

hallo allemaal

Ik heb dit jaar al vele eitjes gehad, waar maar 2 nesten ( 4 jongen) zijn uitgekomen en 3 gestorven.

deze week zouden er weer eitjes uit moete komen, maar weer zijn de eitjes verot, het jong is wel weer redelijk ver ontwikkeld.

wat kan de oorzaken zijn?

groetjes Trienke

Karin

Luchtvochtigheid niet goed ( ca. 55  % )
deukjes / scheurtjes in het ei
voedingstekort van de ouders, vooral in de periode vlak voor en tijdens het eieren leggen
inteelt
erfelijke afwijking
en de grootste oorzaak ; gewoon pech  ::)

Jammer hoor. Ik hoop dat het de volgende keer beter lukt.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

trienke

dan hou ik het maar gewoon op pech

groetjes Trienke

Paul

Karin schreef:
CitaatLuchtvochtigheid niet goed ( ca. 55  % )

Hoi Karin,

Aan het eind van het broeden is dat inderdaad een mooie luchtvochtigheid maar zeker in het begin is het beter dat het veel lager is.
Ik had in de broedmachine een luchtvochtigheid van 40 a 50% en de luchtkamers bleven veels te klein woordoor alle jongen in de eitjes overleden zijn :(
Als de luchtkamer eenmaal groot genoeg is kan je de vochtigheid beter pas op een hoger niveau brengen.

Groetjes, Paul

Karin

In de broedmachine wel, maar in de kamer niet hoor. Je moet er rekening mee houden dat het in het blok droger is dan in de kamer. Ik hou de kamer constant op 55 %, bij het uitkomen 60 % en dat gaat altijd prima.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

trienke

en als het luchtvochtigheid nou hoger is???

zou het daar door komen?

Groetjes Trienke

Paul

Hoi Trienke,

Dat zou wel kunnen inderdaad.
Spuit je het broedblok van binnen nat bijvoorbeeld?
Daar kan het ook op een gegeven moment te vochtig door worden of dat de ouders te vaak na het badderen op het nest gaan.
Normaal kan dat geen kwaad maar als er al veel vocht in de lucht zit zou dat teveel kunnen worden.
Hoe zien de luchtkamers van de eitjes eruit?
Als die te klein zijn kan dat inderdaad duiden op een te vochtige omgeving.

Groetjes, Paul

trienke

ja ik spuit soms het broedblok van binnen nat.

Ik zal dit dan dit keer eens niet doen en gewoon hun gang laten gaan.

De luchtkamer is de ene keer groot de andere keer weer klein :-\

heb je mischien foto's waar de luchtkamer duidelijk op te zien is? van begin en uitkomen?

Groetjes Trienke

Paul

Hoi Trienke,

Ik heb zelf geen foto van maar in het begin is er bijna geen luchtkamer en aan het eind moet de luchtkamer 1/4 tot 1/3 van het ei innemen.
Ik heb ook wel eens gehad dat bijna de helft van het ei luchtkamer was en toch kwamen die ook prima uit.

Groetjes, Paul

Jaimy_en_Viggo

pufff..ik kan met je mee praten meissie..ook ik heb veeeel eitjes gehad...zelfs jongen..maar geen 1 heeft het overleefd..maar nu..heb ik er een goed gevoel over..niks kan nu door mij fout gaan..of door de natuurlijk..want ook dat ga ik in de gaten houden..dus hoop houden..doe ik ook ..ookal heb ik nog geen eigen kweek rond vliegen.. :-\

Groetjes Jaimy en succes!

trienke

ik zal het blijven proberen ( de laatste ronde voor hun)

Groetjes Trienke

trienke

hallo

vandaag mijn turqusines eitjes open gemaakt,( dikke week overtijd) en tot mijn verbazing waren de jongen helemaal volgroeid.maar hebben dus het eitje niet uit kunnen komen,

Hoe kon dit dan? te vochtig of te droog??

Groetjes Trienke

Paul

Hoi Trienke,

Het kan beide want met te vochtig zijn de luchtkamers te klein en stikt het jong vlak voor het uitkomen en als ze te droog zijn is het ei te hard om uit te breken.
Als de luchtkamers heel klein waren dan kan je er wel vanuit gaan dat ze te vochtig waren.

Groetjes, Paul

trienke

er zit nu dus nog een koppel op eitjes ( 3) waarvan 1tje mislukt is en 2 goed bevrucht. die 2 eitjes komen eind deze week uit denk ik. en hierbij zijn de luchtkamers het helft van het. Dus dit moet dan goed zijn?

groetjes Trienke

Paul

Hoi Trienke,

De helft is wel veel voor een luchtkamer maar ik heb ook wel eens eitjes gehad die dan gewoon zonder problemen uitkwamen.
Als de luchtkamer maar niet veel groter word nu dan heb je nog alle kans dat ze uit zullen komen.

Groetjes, Paul