8 mei 2025, 23:01:40

eitjes

Gestart door evi de schryver, 14 juli 2005, 17:43:28

« vorige - volgende »

evi de schryver

hey ,
mijn valkparkiet zit alleen in een kooi en hij heeft nu in 1 week al vier eitjes gelegd maar deze zijn niet bevrucht ik vraag mij af of dit wel normaal is. ik moest ook van mijn mama vragen of niemand een bevrucht ei heeft dat mijne valkparkiet kan uitbroeden
ik hoop dat jullie snel kunnen antwoorden
groetjes vanwege evi

Jaimy_en_Viggo

Hey Evi,

Zo laat je valkje zien dat ze broeds is. Je kunt haar best een bevrucht eitje geven, maar niet meer als 1tje, want dan kan ze het niet aan, want valkparkieten voeren altijd met zijn tweetje. Broeden doen ze meestal ook samen, maar ik heb een popje gehad die ook zelf een nestje heeft uitgbroed en toen heb ik de jonkies overgelegd.

Mischien is het juist leuker een man bij te nemen. Ook leuk voor je valkje.

Groetjes Jaimy

Paul

Hoi Evi,

De eitjes in elk geval wel laten liggen en dan na een week of drie pas weghalen anders blijft ze namelijk eitjes leggen.
Het is heel normaal dat een popje alleen gewoon ook eitjes legt.
Vooral aan het eind van het broedseizoen zijn er veel kwekers die de eitjes weghalen die dan gelegd worden en je zou dan evn hier een apparte oproep moeten plaatsen ook ongeveer waar je in de buurt woont.
Ik zou 2 bevruchte eitjes nemen dat is voor de jongen veel fijner en ze hebben nog steun aan elkaar ook.
En 2 valkjes grootbrengen is ook best te doen voor een popje alleen.
Ik heb een mannetje alleen 5 jongen groot laten brengen en dat ging ook prima maar ik hield hem wel goed in de gaten.
En je zou altijd nog kunnen helpen met wat bijvoeren van de jongen met een spuitje en babypap voor vogels voeren 1 keer per dag bijvoorbeeld.

Groetjes, Paul