vogel uit nest gepakt. Wat voor vogel en eten?

Gestart door trienke, 7 juli 2005, 17:06:39

« vorige - volgende »

trienke

Hallo allemaal

Ik weet niet of dit hier goed staat maar zie het vanzelf wel

Onze katten zijn weer eens rovers. hebben een jong vogeltje  gepakt. ( ik denk rond de 3a 4 weken oud) kan namelijk beetje vliegen.

Maar nu is de vraag wat moet ik er mee doen?? we hebben hem nu in een kooitje bij ons in huis. Terug plaatsen kan niet weet neit waar het vandaan komt.

Wat mag het te eten krijgen?

dit is een foto van het vogeltje

Groetjes Trienke

trienke

DE moeder vliegt hier nu steeds rond en het kleintje reageert erop ik denk dat het een lijster is.

groetjes Trienke

Karin

Als het vogeltje gepakt is door een kat er direct mee naar een dierenarts gaan ! Katten hebben hele lelijke bacteriƫn in hun mond zitten die dodelijk zijn voor vogels. Hij zal een flinke antibiotica kuur moeten hebben, anders overleeft hij het niet. daarna zou ik het vogeltje naar de vogelopvang brengen. Daar hebben ze er verstand van en de kans dat het vogeltje het dan haalt is het grootst. Verder moet je goed oppassen voor je eigen vogels, wilde vogels kunnen makkelijk ziektes overbrengen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Trienke,

Als het geen wonden heeft zou ik toch proberen het bij de ouders terug te zetten.
Het lijkt inderdaad een merel of een lijster en die eten insecten en dat is heel anders voeren dan een valkparkiet.
Vaak worden er wel katebrokjes gegeven maar de ouders hebben zonder meer beter voedsel voor het jong.
Als de ouders niet te vinden zijn is een vogelopvang wel het beste die hebben er alle ervaring mee deze vogels groot te brengen.

Groetjes, Paul

trienke

hoi

Hij heeft geen wonden, en was ook niet nat door de kat zijn bek, ik denk dat hij hier door een kat van ons ( zachtaardig)  spelend hier heen is gebracht.

De ouders brengen voedsel hier heen ( we hebben hem los achter huis) wat beschut is.

Verder hebben we wel kraaien hier eens gehouden me broer dan en die voeden we inderdaat ook met nat gemaakte kattebrokjes.

Ik zie het even aan,

Groetjes Trienke

Joke

zoals ik op de foto zie is het een jonge merel. Als hij gebeten is zoals Karin zegt kun je hem het beste naar de DA brengen.
Voeren gaat meestal zelf ook niet zo goed bij deze jonge merels, ze eten piertjes, maden, torretjes etc etc maar om dit zelf te proberen op zo'n leeftijd van zo'n jong lukt dit vaak niet en heb je kans dat ze niet goed doorslikken en kunnen stikken.
Het beste kun je hem naar een goede DA brengen en eventueel naar een vogelopvang (ik weet niet uit welke omgeving je komt maar bijvoorbeeld in someren zit een hele goede opvang en die zetten het beestje na afloop ook weer uit op de plek waar hij gevonden is). Als het vogeltje alleen een kuurtje nodig heeft en er verder niet zoveel aan de hand is kun je hem het beste terug in de struiken zetten. De ouders van merels roepen altijd met z'n tweeen en vaak door reactie terug komen ze erachter waar hun jong zit (ze zitten vaak ook op verschillende plaatsen) en verder voedering door de ouders is natuurlijk het beste.

Groetjes,
Joke

Joke

hihi zag dat je zelf al een berichtje geplaatst had tijdens mijn typen  ;)

tommy

hoi

Je had een merel van 4 a 5 weken oud.
Die worden dan uit het nest geduwt door de ouders.
Op de grond krijgen ze dan vliegles.

Het is heel goed dat je ze weer in de tuin gezet hebt.

grt Annemieke

trienke

hoi

we hebben hem een veiligere plek aangeboden een paar huizen verder op, omdat wij 4 katten hebben waarvan 2 echte rofers zijn, op die veilige plek zijn meer merels.

Groetjes Trienke

tommy

hoi

Ik zou er nu verder lekker van af blijven.
De ouders zullen het nu verder wel groot brengen.
Misschien kan je je katten een dag of vier binnen laten.
Dan kan die merel ondertussen wel vliegen.
Zet ze ook hoog in een heg.
Dan zijn ze veiliger.

grt Annemieke

trienke

ja we hebben hem/haar dus daar in gezet, we blijven er verder vanaf. De katten een dag of 4 binnenhouden gaat niet lukken, het zijn echt katten die elke dag even naar buiten willen. Ze zitten dus nu een paar huizen verder op en daar heeft ie veel meer overlevingskansen dan hier bij ons.

Groetjes Trienke