5 mei 2025, 23:03:44

Vraagjes

Gestart door Seertje, 7 juli 2005, 15:35:16

« vorige - volgende »

Seertje

Ik heb nu sinds zaterdagavond 3 babyvalkjes. Ze zijn van een kennis en ik mag ze gaan handvoeden. Dit doe ik voor het eerst. Wel babyslangetjes gevoerd, maar nooit vogeltjes...
Ze zijn in het begin wat afgevallen (paar gram), maar nu beginnen ze langzaam bij te komen. Ik gaf te weinig in het begin, maar nu ik het schemaatje heb gezien, weet ik ongeveer ik hoeveel ik moet geven. Ze zijn nu 15, 17 en 19 dagen oud. Bij de oudste zie je dat het een wildkleur wordt, de andere twee hebben nog alleen maar geel dons. Wanneer wordt dat duidelijk? Ik las een stukje verderop, dat het niet heel erg is als de krop nog iets gevuld is met eten en nogmaals gaat voeren. Klopt dat? Wat is ongeveer de leeftijd van het zelfstandig eten?
Nou alvast bedankt!

Groetjes Serena

Gerda

Hoi Seertje,

Handopfok bij valkjes is altijd risicovol. De meeste mensen op dit forum doen het alleen uit uiterste nood, of voeden 1 of 2 keer per dag bij.
Maar goed, je hebt ze nu bij, dus is het belangrijk dat alles goed gaat.
Ik heb zelf nog nooit handopfok gedaan, maar het is zeer belangrijk dat 1 keer per dag de krop helamaal leeg is (om kropverzuring te voorkomen). Lees verder bijvoorbeeld het dagboek van Bonito maar eens, daar kun je ook filmpjes zien van het voeren. http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,10269.0.html
En het verhaal van Lucky http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,9842.0.html

Beiden voorbeelden van handopfok (uit nood).

Welk opfokvoer gebruik je? Velen op dit forum gebruiken Nutribird A21 (speciaal voor jonge valkjes).
Verder zijn er vast meer mensen die je tips kunnen geven.

Bij handopfok gaat het valkje vaak tussen week 8 en week 10 zelfstandig eten.  Dus later dan bij een door de ouders gevoed valkje.

Groetjes Gerda

trienke

hoi

seertje
Het is inderdaat heeeeel belangrijk dat het kropje 1 maal per 24 uren leegt. Je kunt het beste de nacht  geen voeding geven alleen overdag. Ook is het belangrijk dat je yacult gaat gebruiken dit vanwege de darmpjes hierdoor gaat het kropje beter leeg. zo voorkom je kropverzuring.

Valkjes met handopvoeding hebben in het algemeen niet zo'n grote overlevingskans. dus als je iets merkt of ergens over in zit vraag het ons!!

Het verhaal van lucky is van mij. Het is echt een heel gedoe geweest om die groot te brengen.

als je dus vragen hebt stel ze gerust. Ik hoop dat je regelmatig wat van je laat horen want ik ben nu wle benieuwd naar hoe het verder gaat ;D

Groetjes Trienke

Ria

7 juli 2005, 22:40:44 #3 Last Edit: 7 juli 2005, 23:05:51 by Ria
Hallo,

Het verhaal van Bonito is van mij. Bonito is inmiddels zelfstandig. Met zijn 8,5 week aan de vroege kant (of gewoon op tijd) voor een handopfokvalkje. Op dit moment heb ik nog twee andere valkjes die ik met de hand voer. Deze zijn nu 20 dagen oud en maken het prima. Beide zijn ze rond de 58 gram en groeien als kool.

Bij deze twee heb ik bijna geen toevoegingen gedaan. Eenmaal per dag krijgen ze wat Osteovit met wat druivesuiker. De Osteovit komt van dr Feld. Dit is een vitaminepreparaat met wat toevoegingen.

Ik geef Yakult niet standaard. Alleen als er problemen zijn met de leging van de krop doe ik dit in overleg met de DA. In principe zit in de nutribird A21 alles wat je valkje nu nodig heeft. 

Wel is het zo dat ze heel kwetsbaar zijn dus als je denkt dat het niet goed gaat moet je eigenlijk direct hulp zoeken. Snelheid is dan vaak geboden.

Groetjes,
Ria

Paul

Hoi Serena,

Ik ben hier ook twee valkjes aan het grootbrengen omdat de ouders een dag voor het uitkomen van de eitjes het nest verlieten.
Ik heb ze onder een lamp uit kunnen broeden en ze zijn nu 32 dagen oud en ongeveer 70 gram nu.
Ik verwacht dat ze met een paar dagen ook de eerste vlucht gaan maken ze oefenen al wel veel met de vleugels :)
Dus het grootbrengen moet zeker kunnen lukken als je maar altijd zorgt dat de spuitjes goed schoon zijn na elke maaltijd en de jongen ook altijd met een vochtig doekje de snavels schoonmaakt anders koekt de pap echt heel erg aan in de veren naast de snavel en dat is ook een broeinest voor bacterien.
Je kan in het algemeen aanhouden om 10 tot 15% van hun gewicht aan pap te voeren.
te veel voeren is ook zeker niet goed namelijk.
Ik laat de kropjes wel zo veel mogelijk legen tot ze een nieuwe voeding krijgen en zeker 1 keer per dag helemaal leeg inderdaad.
In elk geval gaan ze hier best goed vanaf jongen die vanaf de eerste dag al met de hand worden gevoerd.
Ik heb tot nu toe alleen Nutribird A21 gegeven en bijna elke dag wat Osteovit maar zonder zou het ook moeten lukken dat is alleen extra voor de zekerheid.
Yacult heb ik niet gegeven de kropjes leegde hier altijd wel ook al duurde het in het gegin soms iets langer maar ze leegde wel elke keer.
Succes met je kleintjes.

Groetjes, Paul

Seertje

Doordat ik nu weer in het ziekenhuis ben opgenomen, was ik (nou ja mijn vriend) genoodzaakt om ze weer terug te brengen.....Hij had voor ze gezorgd een aantal dagen, maar de vakantie was bijna over en moest ook weer aan het werk. Ze deden/doen het erg goed. Ze groeien als kool, dus dat gaat de goede kant op!!
Ik kan evt. de andere 3 valkjes gaan handvoeden als ik weer thuis ben....