23 juli 2025, 00:28:27

De 2e ronde!

Gestart door Mandy, 5 mei 2003, 23:02:47

« vorige - volgende »

Barbara

Dan zijn de cinnamon geparelde witkopjes dus mannetjes die een crossmutatie hebben ondergaan! Kan kloppen, ongeveer 1 op 3 dan. Maar je weet dus wel zeker dat het mannen zijn door het verschil in aantal tussen wel en niet cinnamon! Het betekent ook dat die mannen altijd C en P zullen vererven aan elk jong, en dat elk vrouwelijk jong van zo'n man dus Cinnamon Gepareld wordt! Maar goed, ze zijn zelf nog klein natuurlijk, voorlopig kunnen ze nog niet broeden. Je kanze wel met zekerheid van het geslacht verkopen, dat i wel handig natuurlijk! Maar goed dat het geen vrouwtjes zijn, anders had ik nog in de verleiding gekomen  ::) Mijn Croky is namelijk bijna zeker man in plaats van pop, hij fluit zo hard en veel en roffelt nu op van alles met zijn snavel, doet zijn vleugels wijd bij het fluiten, echt een macho. Maar ik wilde dus ooit een seen nestje van mijn lutino cinnamon man met Croky, maar dat gaat dus mooi niet door...  Of Dimi moet alsnog een pop zijnm die is veel rustiger en vertoont echt nauwelijks machogedrag... Als Croky oud genoeg is (hij is nu 4,5 maand, hoe oud moet hij zijn voor een nest?) zet ik er wel een broedblokin, dan zien we het wel hoe het loopt... Dimi vindt Croky niet eens echt aardig eigenlijk.... hoewel Dimi gisteren opeens Croky voor de 2de keer dat ik het zie zat te kroelen, terwijl Croky nu zo macho doet! Snap jij het, dan snap ik het.... ;D

Mandy

19 juni 2003, 16:47:04 #376 Last Edit: 19 juni 2003, 16:56:23 by Mandy
Hoi Diana,

Het gaat goed met Lara hoor. ;)
Vanochtend lagen er mooie volle poepjes en als je het zaad over de bodem verspreid pakt ze er ook makkelijker van, kijk maar;

En ze eet echt, want je ziet en hoort dat ze de zaadjes pelt! :)
Ook staat er op de bodem een bakje met zaad en water, maar daar pakt ze nog niet van. :-/ Ook van het trosgierst pakt ze.

Ook met de rest gaat het goed, er zijn er al een hoop uitgevlogen!
Bij J&J zitten alleen Punky (links) en Pukkie (rechts) nog, maar voor de foto heb ik Gijs (midden) er nog ff bijgelegd. Die zat ook alleen nog maar naast de bak.

En in de bak bij Z&J zitten alleen nog 2 geparelde en 2 cinnamons, van elk zat er vanochten al 1 op de rand van de bak, dus dat duurt ook niet lang meer.
Hier zie je er een aantal buiten zitten, jonge wilkldeurtjes en Jewel zit links bovenin het touw Marianne! :) Ze is vrijdag pas 4 weken oud! Maar ze vliegen hier allemaal zo'n beetje uit rond de 4e week. Ze zal volgend weekend wel zelfstandig zijn en dan kan je ze ws wel op halen. ;)

En bij P&T is het 5e valkje geboren en ze doen het allemaal goed! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Wat zijn ze mooi Mandy.

Gezellige boel zo alles bij elkaar.

Ik ga zo ff foto van Angel plaatsen hoe ze er nu uit ziet.

Groetjes,
Trudie

Stijn dc

hello

waaauw, je hebt weer veel en mooie valkjes hoor, mandy!!
proficiat met je vijfde jong bij P&T! nu is jouw tweede ronde ook weeral bijna voor bij, terwijl mijn eerste nog maar net gedaan is!!

SDC

Mandy

Aha Barbara, ja dat dacht ik dus wel. Karin had ook al zoiets uitgedokterd en doorgemaild naar kwekers in Amerika die er een beetje van slag door waren, sommige zeiden dat het onmogelijk was en sommige kwamen ook met een dergelijke verklaring, alleen noemde Karin het gedeelde split, bedoelen jullie dan hetzelfde als met die crossing-over? Of zit ik nou mis?

En hier heb ik nog een leuke;

Je ziet hier 1 "oudergezin", vlnr;
-wildkleur jong (man, zit bij collega),
-grijs pastel man (=Janus, heb ik niet meer),
-lutino pop (=Marrie),
-cinnamon jong (pop= Japie-jo, 1e valkje wat ik gehouden heb)
-geparelde jong (pop, zit ook bij collega).
Vlgs die tabel, die dus niet onfeilbaar en 100% betrouwbaar blijkt als je dus bv met die crossing-over te maken heb, zou dit dus ook niet kunnen. Maar blijkbaar toch wel! ;D

Barbara

Er staat op die site van de virtual breeder ook uitleg over crossmutaties en dat dat dus niet wordt meegenomen in de virtual breeder. Als je onthoudt dat bij de man een mutatie (ik dacht alleen de sex-linked) kan overspringen naar het andere gen (als dat gen de mutatie nog niet heeft), weet je dus dat er vogels tussen kunnen zitten die een mutatie 'extra' hebben die je niet verwacht (2 enkele mutaties worden een cobi op 1 gen) , of een mutatie 'missen' (een combi wordt opgesplitst in 2 enkele mutaties). Het laatste wordt ook wel reversed crossmutatie (of reversed crossover) genoemd.

Marianne

Hallo Mandy,

Wat gaat dat toch hard zeg, Jewel al zittend in de voliere op een touw.
Ik hoor het wel van je als ik haar op kan komen halen.
Spannend hoor.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

daan

Hoi Mandy,

Jeetje dat duurt lang zeg voordat het scherm opent om een reactie te plaatsen, komt denk ik omdat je dagboek zo groot is geworden hihiihihi, of omdat mijn computer niet zo snel is.

Jeetje meid wat is lara mooi zeg, zoeen zoek ik er dus ook, maar dan overjarig, voor Zwabbertje.

Veel succes.

Groetjes Daan

Kolkkie

Hoi Mandy,

De veren zijn nu echt goed aan het 'uitkomen'. Pukkie zit al lekker in de veren zie ik :). De rest ziet er ook goed en mooi uit.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Karin

Hoi Mandy,

ff een vraagje, wat voor touw heb je in de volière hangen ?? Ik zag laatst bij iemand een soort speeltje van dit touw, maar los zal wel veel goedkoper zijn  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

20 juni 2003, 04:27:27 #385 Last Edit: 20 juni 2003, 04:29:16 by Mandy
Ja, wel goedkoper, maar moeilijk te vinden hoor! :-/
Annemieke vroeg me laatst ook al waar ik dat vandaan had. ;D
Ik ben dagen aan het zoeken en bellen geweest!
Ik ben overal wel geweest, noem maar op, zelfs bij botenwinkels konden ze me niet helpen. Ze hadden alleen dunner touw of dat hele dikke sisal voor aan de trap wat heel duur is, maar ook veel te dik voor onze valken.
Dit heb ik uiteindelijk gevonden bij een soort scheepvaartbedrijf, het is naturel touw van 20 mm dik en kostte daar 1,90 euro per meter.

Hahaha, ja dit dagboek is inderdaad erg "dik" geworden! :D
Maar dat komt denk ik ook omdat er een aantal valkjes naar leden van deze site gaan, dus veel reacties, vragen e.d., maar soms ook lange verhalen en veel foto's natuurlijk! ;D

En eigenlijk kan ik 'm dadelijk nog niet afsluiten, want dit nestje van Truus is haar 2e nestje, 1,5 eigenlijk, want het 1e nestje heeft ze niet zelf afgemaakt, die eitjes heb ik toen verdeeld omdat ze er niet alleen voor kon zorgen en de 1e jongen dood gingen door afkoeling. Gelukkig mag ze nu wel een normaal nestje samen met haar Pino groot brengen.
Ik vind het alleen wel spijtig dat ik Marrie nog ff apart moet houden in de kooi. Ze heeft wel een maatje en is dus niet alleen, maar toch... Misschien als deze jonkies straks een week of 2 zijn (van P&T) dat ik ze dan weer in de voliére probeer. Dan zijn deze jonkies ook weer weg en is het wat rustiger, ik zal wel zien. ::)

Mandy

21 juni 2003, 03:22:45 #386 Last Edit: 21 juni 2003, 03:24:46 by Mandy
Met Lara gaat het goed hoor, ze eet goed en poept goed! ;D
Maar ze ziet me nu als ouder en bedelt wel om eten, maar dat is ook normaal en natuurlijk, dat doet ze instinctief. Valkjes worden vaak lang door de ouders bijgevoerd, dat zag ik toen met Japie-jo en nu met Parel ook, soms zelfs 3 maanden lang.
Ik heb ze vanavond een beetje pap gegeven, maar na 3-4 cc stopte ze zelf al, het is eigenlijk meer voor het idee dat ze even gevoerd werd. Daarna kroop ze tjilpend omhoog en ging lekker in m'n nek liggen slapen, wat een heerlijk ding zeg... :P
Verder eet ze dus het zaad van de bodem en dat gaat goed.
Wat mij betreft mag je ze zondag komen halen hoor. ;)
Ik zeg trouwens ze, want voor mijn gevoel is ze een "ze", maar haar echte karakter komt straks natuurlijk meer naar voren. Ik denk dat je ook wel geluk hebt met Lara dat ze zo rustig is en ik ze zo ontzettend tam heb gekregen, ben benieuwd hoe het met de rest zal gaan...

Gijs is vandaag uitgevlogen en gaat ws zondagavond naar binnen. En nu zitten Punky en Pukkie alleen nog met z'n tweeën in de bak. Ook bij Z&J zitten er nog maar 2, de rest doet buiten vele vliegpogingen, wat een heel komisch zicht oplevert als je daar heerlijk naar zit te kijken... ::) :P

En het 6e jonkie is bij P&T geboren. :)
Alleen zag ik bij het 7e eitje een gaatje in het ei, dit was in de luchtkamer en ik kon naar binnen gluren ::). Toen zag ik het eivlies met daaronder levend weefsel! :o Ik heb het maar voorzichtig terug gelegd tussen de andere 6 jongen en ik hoop dat het niet verder beschadigt en het jong er alsnog morgen of overmorgen uit kan komen... :-/
Ik weet ook wel hoe het gebeurd is, want toen ik vanochtend naar buiten keek zag ik zowel Pino als Truus buiten en schrok eigenlijk meteen. Zo van; verdorie, waarom zijn ze allebei van het nest met hun kleine jongen! Maar er was een uitgevlogen jong in hun blok gevallen en die kon er niet meer uit! Gelukkig hadden geen van die 6 jongen wat, want zo'n jong kan natuurlijk bij die kleine hummeltjes best voor wondjes zorgen, zo'n jong is toch een aantal malen groter en zwaarder! De ouders ook natuurlijk,maar die weten hoe ze het blok in- en uit moeten gaan zonder de jongen of de eieren aan te raken.

En van het weekend maak ik nog wel een fotootje van jullie kinders hoor Diana, Annemieke, Mariska en Marianne. ;)

Kolkkie

Hoi Mandy,

Het gaat dus goed met al je kroost :). Jammer van dat ene eitje van P&T. Zal duimen voor je dat het goed gaat.

Ben erg nieuwsgierig naar de foto van Pukkie. Maar doe het maar rustig aan hoor ;).

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Speedy

Hoi Mandy,

Ik had eens gelezen dat Paul er een stukje vloei opplakte, dus als je dat hebt (rokers wel, niet rokers niet) dan zou je dat kunnen proberen.
Succes.

Groetjes,
Trudie

demi

hoi mandy

jaja zondag 22 juni is de grote dag!!
spannend hoor! heel toppie ook dat ze zo tam is
en zo mooi!!! ik hoor wel hoelaat!

lara je vriendjes wachten op je hoor!!!!
diana w ::)