22 juli 2025, 16:02:20

De 2e ronde!

Gestart door Mandy, 5 mei 2003, 23:02:47

« vorige - volgende »

Speedy

Ik heb ze hierboven geplaatst, die bedoel ik.....zucht)))))))))
zo mooi......

Mandy

18 juni 2003, 01:48:31 #361 Last Edit: 18 juni 2003, 01:49:14 by Mandy
 :DNa heel wat verwarring...dus toch! ;D
Ik dacht al dat er iets niet klopte. ;)
Die lichte is net als Gijs nu is; een cinnamon geparelde witmasker en die iets donkerdere zoals Lara, Punky en Pukkie nu zijn; (gewone) geparelde witmaskers.
Mocht er een 3e nestje komen en er zou weer zo'n cinnamon geparelde witmasker in zitten dan hou ik die zelf, maar misschien komen er nu wel 2 ipv 1 zoals de eerste 2 nestjes? Of zou je liever zo'n (gewone) geparelde witmasker willen?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

demi

hoi allemaal
'
nou ik hou het gewoon bij lara hoor!
pas nou eenmaal bij haar/hem ;D
alles ok? eet ze goed?

groetjes diana

Kolkkie

Trudie, wil je er toch nog een valkje bij? 6 Is toch een mooier getal he?

Maar Mandy, hoe is het verder met de kleine rakkers?

Zal zo wel ff in mijn mail kijken, zal wel weer overvol zitten met al die reacties :D.
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Speedy

Laten we niet te ver vooruit lopen en rustig afwachten wat de eitjes zullen brengen Mandy.
Ik wacht tot je je dagboek deel 3 hebt geopend  ;) ;)

Groetjes,
Trudie

moonwitch (diana)

hoi mandy

je dagboek van je 2e nest is al aardig groot :D, en weet je wat ik nou het leukste vind dat veel van je valkjes naar mensen gaan die hier op de site komen. Het is alleen erg jammer dat er van die mensen zijn die een valkje reserveren en op het laatste moment afhaken terwijl jij er zoveel energie in steekt om ze handtam te krijgen en daar bedoel ik niemand mee die hier op de site komt hoor. :o
Ik ben erg benieuwd naar je verhaal van je 3e nestje, en misschien loop dat wel gelijk met het 3e nestje van biggles en sparky, dank zij jouw durf ik het aan om een 3e nestje te laten gebeuren bij biggles en sparky. Ik moet eerlijk bekennen ik heb nooit geweten dat je zo verknocht kon raken aan valkjes.
groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Kolkkie

Hoi Diana,

Het is voor mij ook een prettig gevoel dat ik weet waar mijn valkje vandaan komt. En ik denk ook dat het voor een deel door de meeting komt dat ik bij Mandy uitkwam, ondanks die wereldreis. En ook voor een deel door de pos. verhalen over Mandy ;).

Groetjes van een :'( Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Speedy

Hoi valkparkieten fans,

Ik ben het ook net jou eens hoor Mariska, dat je weet waar je valkje vandaan komt.
Ik zie hier wel eens in de winkel vreemde vormen zitten hoor, zo lang mager achtig en vreemde uitstraling in de ogen.
Ik denk dat het geen zuivere koffie is als je niet weet waar ze vandaan komen, het kan wel inteelt zijn.
Als ik naar mijn valkjes kijk, heb ik er gelukkig goed aan gedaan om ze eerst heel goed te bekijken en hun gedrag te observeren.
De kleintjes heb ik dan van hobby kwekers, dus heb ik ook mijn ogen de kost kunnen geven.

Groetjes,
Trudie

Mandy

19 juni 2003, 05:03:37 #368 Last Edit: 19 juni 2003, 05:05:03 by Mandy
 :-[bloos :) ik voel me vereerd... ;)

Maar je hebt gelijk Trudie, laten we rusitg afwachten wat de natuur in petto heeft, misschien hebben ze er wel geen zin meer in?! :P
Ik heb hier ook een grasparkietenkoppel dat maar 1 nestje heeft groot gebracht en vorig jaar 3 mooie grote nesten, maar ik denk ook dat die pop wel wat valium gebruiken kan, want die is me toch een potje agressief, die smijt het etensbakje door de hele kooi heen! :o Ik heb zelfs nog een onbevruchte eitje van een ander nestje bij d'r gelegd, nou binnen 5 minuten had ze die eruit gegooid hoor!  :D

Maar het is inderdaad goed om te weten waar ze vandaan komen en van wat voor ouders, je zou maar met een inteelt exemplaar gaan kweken zeg! Zou een vervelende verassing zijn! :(

En Diana, Lara zit binnen bij me! ;D
Het is een ontzettende lieve scheet. Ze (ik hou het toch nog maar ff op een pop tot jij me in de toekomst het tegendeel kan bewijzen?) is een kroelkont, vindt alles goed, je mag d'r overal aanraken en ging net zelfs bij me slapen :P;

maar daar is het dan voor haar eigenlijk ook wel tijd voor. ;)
Ze is nergens bang voor, niet voor muziek/tv/paco/chico, het is allemaal best. Ze is ook heel rustig, maar moet natuurlijk ook overal een beetje aan wennen.  :-/
Ze heeft al wel een beetje van trosgierst en zaad geknabbeld, maar niet zoveel zag ik net aan d'r kleine poepje (ben net thuis van late dienst). Ik heb ze dus een beetje bijgevoerd met pap en dat ging goed, maar ze had er ook zo weer genoeg van.
Ik heb dat bijvoeren nooit gedaan, maar als ik ze zo jong naar binnen haal en ze nog niet goed zelf eten hoef ik ze natuurlijk geen honger te laten lijden en dit is een goed alternatief, er schijnen meer kwekers te zijn die dit zo doen. In ieder geval beter dan met 2 weken uit het blok halen en dan met de hand groot brengen, dat is helemaal niet nodig. Zeker niet met dit lieve bewijs naast me op schouder! ;D
Ik zal goed aankijken hoe het gaat en je op de hoogte houden. We spreken pas iets af als ik zeker weet dat het goed gaat en ik ze niet bij hoef te voeren. Ze is maandag ook nog maar 5 weken en dit is nog maar haar 1e dag binnen, ze heeft veel te verwerken hoor. ;)

Barbara

Hoi Mandy,

het zou kunnen dat je het gen met cinnamon bij Jut op het gen hebt gezet waar ook de parels zitten, (of dat jij het niet hebt ingevuld waar die zit en dat de computer een gen heeft uitgekozen) dan komen die altijd samen voor. Aangezien Jill ook parel en cinnamon heeft, zal elk mannelijk jong met parels ook cinnamon krijgen. De andere mannelijke helft wordt witkop split voor bont, gepareld en cinnamon. Ik zal proberen het uit te leggen mbv de genetische codes.

Benodige weetjes:

Hoofdletter betekent: sex-linked = zit altijd op het X-gen
P = gen voor Gepareld  
C= gen voor Cinnamon

Geen hoofdletter betekent: autosomaal verervend (kan op alle genen zitten)
w = gen voor witmasker
b = gen voor bont

Jut heeft 2 X-chromosomen: X X (heeft man altijd)
Jill heeft een X en en Y-chromosoom: X Y (heeft vrouw altijd)

Sex linked mutaties zie je pas bij de man als hij 2x een gen heeft met de mutatie. Bij een pop zie je het al als ze er eentje heeft.
Voor autosomaal verervende mutaties geldt dat je ze pas ziet als op beide genen de mutatie zit, zowel bij man als bij pop.

Genetische code Jut inclusief mutaties: Xw XwPC
Genetische code Jill incl. mutaties: XwbPC Ywb

Mogelijke jongen door alle mogelijke combinaties van genen in een tabel te zetten:

ouders:  Jut: Xw   XwPC   Jill:  XwbPC  Ywb
man jong 1:  Xw   XwbPC   Xw  Ywb   vrouw jong 1
man jong 2:     XwPC XwbPC   XwPC    Ywb   vrouw jong 2

man jong 1 is witmasker split voor b, P en C
man jong 2 is witmasker Cinnamon Gepareld split voor b
vrouw jong 1 is witmasker split voor b
vrouw jong 2 is witmasker Cinnamon Gepareld split voor bont

Zoals je ziet geen gewoon wit geparelden... Als je de C bij Jut naar de andere X zou verplaatsen, kreeg je Cinnamon witmaskers en gewone Geparelde witmaskers, zowel bij de mannen als bij de vrouwen, probeer maar eens. Ik hoop dat dit duidelijk is, ik weet niet of je hier al iets van kent, anders is het wat ingewikkeld alles in 1x, maar als je het ff bestudeert kom je er vast wel uit en anders vraag je het maar hoor, ik vind het wel leuk om uit te leggen  

Groetjes,

Barbara

PS: hieronder heb ik toch nog ff de tabel gezet met de C op het andere gen bij Jut, misschien is dat wel handig om te checken, maa reerst zelf proberen hoor!  

ouders:  Jut: XwC  XwP  Jill: XwbPC Ywb
man jong 1: XwC  XwbPC    XwC     Ywb   vrouw jong 1
man jong 2: XwP  XwbPC    XwP Ywb   vrouw jong 2

man jong 1: witmasker Cinnamon split voor P en b
man jong 2: witmasker Gepareld split voor b en C
vrouw jong 1: witmasker Cinnamon split voor b
vrouw jong 2: witmasker Gepareld split voor b

Barbara

19 juni 2003, 08:27:37 #370 Last Edit: 19 juni 2003, 08:29:25 by Barbara
Begrijp ik nou eigenlijk dat jij dus zowel cinnamon geparelde witmaskers hebt als gewoon geparelden witmaskers in een nest? Klinkt onmogelijk, maar ik kan het wel verklaren, ben niet voor 1 gat te vangen  ;) Bij een mannelijk jong gebeurt het wel eens spontaan dat een gen van het ene naar het andere X-gen 'springt' bij de bevruchting: dat heet een crossmutatie en dat geldt dus niet voor alle jongen uit dat nest. Het kan dus ook zijn dat bij Jut de C niet bij de P op het gen zit, maar op het andere en dat er in elk nestje dus een croosmutatie is geweest zodat er een cinnamon geparelde witmasker uit kwam! Crossmutaties bij C en P komen geloof ik bij ca. 30% van de mannen in zo'n nestje voor, dus 1 op 3 zo'n beetje gemiddeld.

Door crossmutaties zijn dus ooit spontaan de cinnamon geparelde valk en alle andere combinaties van sex-linked mutaties onstaan!

Barbara

Zag ik hier nou op een foto dat J en J (neem aan Jut en Jill) ook 2 wildkleurtjes en een gewone parel hebben?! Dat kan ik volgens mij echt niet verklaren... Of zijn dat jongen van anderen die er bij zitten op die foto (op pagina 22 van dit bericht)?

moonwitch (diana)

hoi mandy

wat een mooie foto van jezelf met lara. en lara is ook een heel mooi valkje en ziet er echt heel lief uit.
Ik wed dat diana bijna niet kan wachten tot ze dit prachtvalkje in huis heeft.

en diana je boft maar met zo'n lief rustig valkje die zo te horen van mandy al nergens meer voor schrik.
Machtig mooi is dat.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Mandy

Poewéé Barbara! ::)
Ik ben me er wel stilletjes in aan het verdiepen, maar zover was ik nog niet hoor! :D
Maar goed, je legt het wel goed uit en het is me ook wel een beetje duidelijk.
Maar zoals je in je volgende berichtje al zei is het haast onmogelijk dat ik verschillende geparelde witmaskers heb, maar het is toch echt zo! ;)
In het eerste nestje zaten 4 geparelde witmaskers en 1 cinnamon geparelde witmasker en nu in het 2e nestje zitten 3 geparelde witmaskers en weer 1 cinnamon geparelde witmasker.
Die gewone wildkleur en geparelde waren inderdaad overgelegde eitjes die ze uitgebroed en verzorgd hebben. ;D

demi

hoi mandy
wat een poepie is lara he!! ;D
en ik wacht geduldig af hoor tot ze klaar is om te komen!!!
 ::) maar gaat vandaag alles goed? ik hoop het!
lara we wachten op je hoor dag meissie van me!!{of jongen}
hihi

diana w