29 april 2024, 06:39:51

De 2e ronde!

Gestart door Mandy, 5 mei 2003, 23:02:47

« vorige - volgende »

Mandy

Tja...het was te verwachten...het is weer zover...Marrie is alweer begonnen met plukken... :(
Het 1e jong van 13 dagen is bij de wang geplukt...
Het 2e jong is vandaag 3 dagen en vandaag is er een 3e jonkie geboren :). Ze krijgen wel allemaal goed te eten, maarja wat nu hé... :-/
Ik ga zo eerst maar eens slapen en dan denk ik dat ik Marrie vanmiddag maar apart zet in een kooi in de voliére zelf. Marrie gaat er normaal 's nachts bij, maar voor afkoeling ben ik niet echt bang, ik zet het kacheltje wat hoger en dat oudste jong houdt die andere 2 best warm, nu is dat eigenlijk een voordeel dat die al wat ouder is.
Ze zullen dan wel even tekeer gaan, maarja...
Het zou makkelijk zijn als de overbuurvrouw; Truus, die alleen broedt samen met Pino verder zou broeden. Ik zou natuurlijk haar eitjes en blok weg kunnen halen in de hoop dat, want ja Pino en Truus zijn eigenlijk een koppel en dan hebben ze elkaar weer... :-/  
En die gekke Jut zie ik nog steeds Parel betreden en af en toe plukken... Pff wat een gedoe hé, wordt er allemaal niet vrolijk van hoor... :'(
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

He verdorie, jammer hoor.
Waarom zouden ze dat nou doen he?
Je zou zeggen dat een moeder goed voor haar jongen is, maar is er dan niemand die dit gedrag weet uit te leggen??
Er moet toch een reden zijn zou je zeggen, waarom ze dat doet.....misschien hoort het wel, maar weten we er nog zo weinig van....ja ik zeg maar wat hoor....
Nou veel succes verder....

Groetjes,
Trudie

demi

 :-[ da`s niet zulk leuk nieuws!
misschien wel beter dat je marie apart zet...
zorg pa er dan alleen voor?
echt zielig hoor voor die kleine moppie`s
ik hoop voor je dat alles goed gaat met de kleintjes.....

groetjes diana

Mandy

15 mei 2003, 23:31:05 #33 Last Edit: 16 mei 2003, 02:31:01 by Mandy
Hallo allemaal, :)

Met de kleintjes gaat het goed, ze hebben goed te eten gehad vandaag, ook de kleinste. :P
De oudste is op z'n linkerwangetje en bij de nek en schouders geplukt, het valt gelukkig niet zo op;

Maar ik weet natuurlijk dat Marrie door zou blijven plukken dus die heb ik nu in een kooi in de voliére gezet.

Janus2 zit bovenin en Marrie bij de etensbak. Ze waren wel even van slag, maar dat duurde gelukkig maar even. De andere valkjes kwamen ook telkens een kijkje nemen. ::)
Als ik Marrie terug naar binnen haal weet ik dat ze de hele boel bij elkaar gaat krijsen omdat ze natuurlijk bij de rest wilt blijven en tam is ze niet meer.
Ik heb Janus2 bij haar in de kooi gezet zodat ze een beetje gezelschap heeft. Ik had verder ook geen keus omdat ze allemaal aan het broeden zijn. Behalve Parel natuurlijk (bovenop de kooi), maar misschien omdat die jong is dat ze die zou gaan plukken deed ik liever Janus bij Marrie.

Ik heb de rest van de blokken geïnspecteerd en Truus zat op 3 eieren waarvan 2 bevrucht en 1 onbevrucht. Haar blok is nu weg, de onbevruchte is weg en ik heb een bevruchte bij Z&J en bij J&J gelegd.
Een bevrucht goed gevuld ei van J&J heb ik bij Pino gelegd. Daar liggen nu bij die 3 jongen nog 3 bevruchte eitjes.
Bij Z&J liggen nu 9 bevruchte eieren.
En ook bij J&J liggen nu 9 bevruchte eieren!
Als al die eieren uit gaan komen, kunnen er in totaal 24 jongen komen! :o

De andere onbezette blokken heb ik ook weg gehaald, zodat Truus niet ineens verder kan gaan in een ander blok. Ik hoop dat Truus en Pino elkaar weer opzoeken en dat Pino hulp gaat krijgen, hij heeft straks in z'n eentje 6 jongen groot te brengen! Het is wel veel, maar ook de rest krijgt het zwaar, Z&J en J&J elk 9 jongen als ze uit gaan komen! :o
Ik kan moeilijk bevruchte eieren kapot gaan maken, ik zal wel zien hoe ze het doen. Het risico dat de jongste dan geen/ weinig eten gaan krijgen is best groot, maarja wat moet ik dan, ik kan toch moeilijk nu bevruchte eitjes waar ik al leven in zie kapot maken?!

Ik weet wel dat ik ze geen 3e ronde laat doen dit jaar. Normaal kan en doe ik dat wel, maar deze 2e ronde is duidelijk een 2e en 3e ronde inéén met zoveel jongen, als het goed zal gaan tenminste... :-/
Ze zullen echt even de tijd en rust nodig hebben om weer op krachten te komen en dan kunnen de grasparkieten ook weer in de voliére en weer lekker rond vliegen, want die zitten nu ook al die tijd in die aparte broedkooitjes.
En Marrie kan daarna ook weer uit die kooi en dan zullen we wel zien hoe het volgend jaar zal gaan. ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Lief he dat kleintje, jeetje wat een guitig porumpie heeft zo'n jonkie.
zucht))))))))))


Mandy

 ::)porumpie...? Wat is dat?? ???
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Dat is Amsterdams voor gezicht........ ;D

demi

 :D hihi ja echt een schatje mandy!!!!
groetjes diana

daan

Hoi Mandy, het ziet er erg schattig uit, jammer he dat ze weer gaan plukken. oei oei, maar goed opgelost zo denk ik, en maar hopen dat alles goed gaat komen, zal toch wel.
Nou bij mij is alles nog het zelfde ze bijven goed broeden, en ze zijn volgens mij wel alle 4 bevrucht. Dus nu maar afwachten, Groetjes Danielle, o;ja ik heb nieuwe foto;s geplaats bij mijn dagboek hoor, daar zaten jullie toch op te wachten, ik hoop dat ik straks ook zulke mooie foto's van mijn jonkies kan laten zien.
Doei doei doei doei

Mandy

Hallo allemaal,

De jongen hebben de nacht overleefd.  :)
Toen ik om 8.00 thuis kwam zat Pino er alweer bij, vannacht niet. Toen hadden ze nog vrij lege kropjes, maar toen ik het verse eten had neergezet ging hij ze daarna goed voeren. :P Toen ik net uit bed kwam zag ik dat de 2 kleinste wel een goed gevulde krop hadden, maar de oudste niet zo. Maar dat komt ook door het leeftijdsverschil denk, deze verteerd natuurlijk ook meer.  :-/
In de andere drie eitjes hoor en voel ik beweging, dus ik denk dat dat ook niet lang meer duurt. Ik ben toch wel een beetje bang of Pino het allemaal wel alleen aan kan. Hij moet natuurlijk ook nog even wennen, dus ik kijk het nog even aan. Anders zou ik Marrie er toch weer bij moeten laten en daar kan ik ook niet te lang mee wachten denk, want als ik ze er volgende week ofzo weer uit laat dan heeft ze misschien al geen interesse meer in haar jongen?
En Truus is weer veel bij Pino en wilde ook het blok in, maar omdat ipv haar eieren hier al jongen in zitten gaat ze er niet in. Ik ben ook bang dat Pino denkt; hé weer gezellig bij Truus ik vergeet dat blok daarbinnen wel...zucht...wat een gedoe allemaal hé. :(
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

16 mei 2003, 23:26:19 #40 Last Edit: 16 mei 2003, 23:45:19 by Mandy
Het gaat niet goed... :(
Een bevrucht eitje wat op uitkomen stond is te vroeg kapot gegaan, ws door dat oudste valkje? Dus nu heb ik weer hetzelfde als met dat 3e jonkie toen van Truus, dat heb ik toen uit z'n lijden moeten verlossen. Deze zit nog wel in het ei, maar het topje van de eischaal is weg en het vliesje eromheen is beschadigd en bloedt.  :'(
Ik heb toch maar een warmtelamp gekocht om daar de jongen 's nachts onder te doen, want dat jonkie van 2 weken kan natuurlijk ook niet al die kleintjes warm houden 's nachts. Nu ligt dat jonkie in ei eronder (in apart blok), ik geloof nooit dat het nog goed komt, maar ik kijk het even aan. Ik hoop eigenlijk dat ie uit zichzelf dood gaat, dan dat ik dat weer moet doen... :(
Wat een pech toch allemaal weer hé...verdorie! >:( :'(

En dat vlekje naast die thermometer is dat jonkie...


Weet iemand trouwens wat de temperatuur in het blok moet worden met die warmtelamp?  :-/

O,ja Pino gaf die oudste toch niet zoveel eten dus die heb ik vanmiddag al met pap bijgevoerd, misschien dat ik dat voor de nacht nog een keer moet doen.
Het is maar goed trouwens dat ik nu een paar weken "vakantie" heb... :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

moonwitch (diana)

17 mei 2003, 00:34:10 #41 Last Edit: 17 mei 2003, 00:34:42 by moonwitch
Hoi Mandy

Ben niet helemaal zeker van deze zaak, maar in het blad euro-parrot (aprilnr) stond iets over kweken van papegaaien en temperaturen
Nou weet ik natuurlijk niet of dat ook geld voor valken maar hier zijn ze in ieder geval
eerste week 37,5 C en dat bouwt hij iedere dag af met een graad tot 33 C vanaf de tiende dag is het 29 C en vanaf de derde week op 28Czo bouwt hij verder af tot normale kamertemperatuur.
Ik hoop dat je er iets aan hebt anders weet ik niet.
groetjes moonwitch (diana B)
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Stijn dc

hello mandy,

ik weet het ook niet wat de temperatuur in het blok moet zijn, maar volgens mij moet de temperatuur in het begin dezelfde zijn as de lichaamswarmte van de moeder. je kan toch niet tegen je valkje zeggen, alle steek deze thermometer onder je oksel en hodhem daar :D :D :D ;D ;D

byeeeeee

Speedy

O jee, Mandy wat een naar iets.
Hoe kan dit dan, dat als een jonkie er bijna uitkomt, dat het toch mis gaat?
Waarom is het niet goed zoals jij beschrijft?
Is het dan niet mogelijk bij valkparkieten een vroeg-geboorte?

Groetjes,
Trudie

Mandy

17 mei 2003, 02:10:36 #44 Last Edit: 17 mei 2003, 02:48:06 by Mandy
Nee helaas Trudie, die hoop had ik nog wel, maar ik heb dat jong net dood gevonden... :'(
Als ze een dag te vroeg zijn hebben ze de eidooier nog niet geheel in zich opgenomen en steekt dan als het ware nog voor de helft, via hun soort navelstreng, naar buiten. Pas als de eidooier opgenomen is, dat gaatje dicht is en het eivlies ingedroogd is breken ze met het eitandje door dit vlies en dan door de eischaal heen.
Ik heb dit jong verder uitgepeld en inderdaad, hij was te vroeg, de eidooier stak nog voor de helft uit het buikje...
Gelukkig maar dat het niet zo lang heeft geduurd als toen met dat jonkie van Truus en dat ik deze niet uit z'n lijden heb moeten verlossen. :(

Ik dacht ook zo'n 37 graden. Ik kan dat helaas niet instellen, ik kan dat alleen controleren met een thermometertje erin en door de lamp hoger of lager te hangen.
Pino zit nu niet bij z'n jongen en ik heb ze nu in een apart blok onder de lamp gelegd. De thermometer geeft dus 37 graden aan, en het voelt comfortabel, maar ze bewegingen alledrie hun snaveltjes heen en weer alsof ze het heel warm hebben.

Ik hou het vanavond nog maar ff goed in de gaten, want ik weet eigenlijk niet of die lamp steeds warmer wordt en wanneer tie op z'n warmst is. Ik zie barstjes in een ei verschijnen en ik hoor dat jong druk bezig, dus ik hoop dat dit er op een normale manier uit komt.
De 3 jongen zijn trouwens beter gevoerd vanavond dus ik hoefde nu niet bij te voeren.
Ik ben heel benieuwd hoe het met de rest zal gaan, er kunnen nu nog 20 jongen bij komen, maar ik hou m'n hart vast... ::)

22:45 Ik heb net dat kooitje wat onder dat blok stond weggehaald en het blok staat nu op de grond en de lamp hangt er zo'n halve meter boven. De temperatuur is nu 31 graden en ze lijken het nu aangenamer te hebben, ze gingen lekker slapen ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl