3 mei 2025, 09:58:25

Blijft bedelen

Gestart door Chica1984, 3 juli 2005, 20:57:36

« vorige - volgende »

Chica1984

Zoals jullie weten heb ik een valkje die ik bij moet voeren. Hij is 24 juni uit het blok gekomen, dus nu zo'n 5 weken. De zondag erna kwam hij bij mij. Na een wat wiebelende start van mijn kant qua onkundigheid, gaat het nu lekker met hem. Ontlasting is goed en hij zit niet meer bol wat hij eerst wel deed.
Het volgende is nu het geval. Hij krijgt 's ochtends rond 9:00 eten en daarna rond 14:00 en dan nog een keer om 19:00 en om 20:00 doe ik de doek eromheen, zodat hij kan slapen tot de volgende dag. Maar 's avonds is het moeilijk. Ik wil hem standaard om 19:00 voeren, maar hij begint al met bedelen rond 17:00. Is heel moeilijk om het uit te houden. Hij kan echt super luid kraaien en doet dit vooral als hij mij ziet.
Hij loopt veel over de bodem, maar als hij het echt wil, klautert hij de kooi door om mij maar te zien. Zodra hij me ziet, tjilpt ie en begint hij weer te kraaien.
Ik probeer hem te negeren tot 19:00, maar ik zie me vaker genoodzaakt om een doek om de kooi te binden zodat hij me niet ziet en dan gewoon door te gaan met koken, eten en afwassen. Ik weet het, superzielig om de doek erom te doen, maar negeren helpt niet en dat bedelkraaien is zo luid :-\. Hij blijft kraaien en herrie maken. Ik merk wel dat als ik de doek eromheen heb en hij me niet ziet, dat hij met de zaadjes die op de bodem staan bezig gaat.
Maar ik wil toch een betere oplossing voor dit probleem. Weet iemand hoe ik het beste hier mee om kan gaan?

vanta

hoi Chica ik zou toch een ander schema uitproberen

je kunt hem smorgens een paar hapjes voeren en dan het aangemaakte eten onderin de kooi zetten geef dan om 12 uur smiddags een goede voeding  dan om 18 uur en nog 1 om 23 uur ..

een valk heeft vaak smorgens nog geen honger en dat word in de loop van de dag meer..

dus voedingsschema als volgt:

09.00   klein beetje en restant op de bodem
12.00   volledig goed voeren
18.00   goed voeren
23.00   goed voeren voor de nacht

als dit goed gaat kun je de voeding van 09.00 volledig weglaten.

ten tweede een doek rond de kooi is geen oplossing wss word de valk alleen maar nerveuzer en gaat hij dadelijk schreeuwen zodra de doek eraf is.

tegen het schreeuwen als volgt negeer hem buiten zijn voeding om eventueel lekker muziekje en  of watjes in de oren en echt het gaat over..

hopelijk ben je hier wat mee geholpen

groetjes Tineke

Tara

24 juni en vijf weken??
Huh?

Verder gebruik ikzelf geen schema, soms is het het beste om gewoon op je gevoel af te gaan.

Groetjes, Tara

Chica1984

24 juni is hij uit het blok gekomen. De kweker zei dat hij zo'n 4-5 weken was toen ik hem ophaalde zondag. Ik vermoed dat hij nu dus 5 wken is

Ria

Hallo,

Hoeveel ml geef je Poema dan. Je voert nu in ongeveer 10 uur zijn voeding en heeft dan na 19.00 uur 14 uur niets, terwijl ze dan juist de meeste honger hebben. Misschien zoals Vanta aangaf wat later voeden. Bij mij hebben ze ook 's morgens geen trek maar 's middags wel. Ik voer op die leeftijd om half 9 een halve voeding, om 13.00 uur een complete, om 18.30 een complete en tegen de nacht een kleine voeding. Ligt er aan hoeveel er nog in zit. Tussen twaalf uur 's nachts en half negen 's morgens hebben ze tijd om te legen. En ik heb wel een schema dus maar dat komt omdat ik moet werken op vaste tijden.

Ria

Chica1984

Citaat van: Ria op  4 juli 2005, 11:23:04
Je voert nu in ongeveer 10 uur zijn voeding en heeft dan na 19.00 uur 14 uur niets, terwijl ze dan juist de meeste honger hebben.

:-[ Zoals ik al zei, onkundigheid van mijn kant. Ik probeer nog om er goed in te komen. Ik ben vandaag bezig met het schema van Vanta te volgen en het gaat tot nu toe prima

Ria

Hoi,

Mooi zo. Het begrootte me een beetje van het beestje. Heb nu ook twee gillers zitten, ietsje jonger dan die van jou, en loop ook permanent met watjes in de oren.

Groetjes,
Ria