15 juni 2024, 23:53:53

Mijn lieverdje, Poema

Gestart door Chica1984, 30 juni 2005, 20:51:35

« vorige - volgende »

Chica1984

Ik heb zondag eindelijk mijn valkparkiet gekregen. Na lang denken heb ik besloten hem Poema te noemen. Hij is een lutino en vorige week vrijdag uit het blok gekomen. Dus hij is zo'n 4-5 wken. Jullie zien hem al aankomen, Poema had handopfok nodig. Hier krijg ik mijn eerste commentaar al op ;) Maar goed zondag Poema mee naar huis. De eerste dagen waren knudde. Hij wilde niet eten van de spuit, dus ik moest hem ff dwingen.
Toen bleek dat mijn vriend, Roy, toch last had van hem(Roy is allergisch voor alles, van huisstofmijt tot paard, dus ook voor vogels) Dachten dat hij over de allergie heen was gegroeid, maar dat bleek dus niet het geval :'( :'( Poema werd dus maandag avond naar de schuur verbannen.
Aiai en dan ook nog elke keer bij voeren. Uit de kooi, mee naar binnen en daar voeren, maar Poema heeft zijn complete verenkleed op een paar kale plekjes na. Als ik hem binnen had, liet ik hem na het voeren ff bijkomen en vloog hij ff door de kamer heen.
Ik zal zeggen, als er een diploma bestond voor vliegen, kreeg Poema hem niet. Maar ik zat ook met het probleem dat ik hem elke keer in een handdoek moest stoppen als ik hem ophaalde uit de schuur, dus de kans dat hij een keer zou ontsnappen was groot. Hier komt 'haat chica' nr2. Ik heb hem gister dus laten kortwieken.
Maar nu het leuke, sinds gisteravond neemt hij het eten uit de spuit gewoon aan. Hoef hem niet eens vast te houden. Hij is nu super aanhankelijk en als hij me maar ziet gaat hij bol zitten en maakt bedelende tjirpjes. Als ik dan de spuit met eten klaar heb en het hem aanbied, dan gaat hij vanuit zijn keel zacht kraaien en eet het gulzig op. Drie spuitjes van 2 ml eet hij op. Ik zie zijn krop dan dikker worden en hij geeft ook zelf aan dat ie zat is ;D ;D HIj heeft zelfs door wanneer ik met eten voor hem bezig ben. Dan word ie zenuwachtig en strekt zich uit, zodat hij langer lijkt.
Maar als hij honger heeft en ik zet het deurtje van de kooi open, dan klimt hij zelf omhoog zodat ik hem eruit kan halen. Ik dacht gisteren dat hij wel zelf zaad at, maar hij speelt er het grootste deel mee en heeft echt nog 3 voedingen nodig. Maar hij zal toch een keer zaadjes moeten eten. Ik heb gewoon zaad en water op de bodem van de kooi staan en soms eet hij er wel van. Ik zet het ook vaak voor en dan pakt hij een paar, maar echt snappen doet hij nog niet. Voor nu heb ik gewoon een oefen baby(ben zwanger dus kan alvast oefenen met aandacht en klusjes verdelen :D :D ;D).
Ik heb hem vanavond binnen gehaald. Roy wil dat ook liever en nu dat hij gekortwiekt is, kan een deur of raam gerust een keer open staan zodat er frisse lucht binnen komt. Dus al met al gaat het stukken beter. Poema gaat bijna overal mee naar toe. Hebben hem vandaag zelfs meegenomen naar de supermarkt. Iedereen kijken ;D
Ik ben echt dol op Poema en mijn vriend ook. Hij hoort nu lekker bij ons en ik vind het geweldig dat ik het handopfokken heb mogen leren en dat ik mag genieten van dit valkje.
Hieronder foto's van hem voor en na het voeren


Gerda

Hoi Chica,

Gefeliciteerd met Poema!!
Zoals je wel verwacht had, komt er wel een reactie op je verhaal, maar niet eentje die je verwacht misschien.
Ik denk dat het heel gevaarlijk is je valkje mee naar buiten te nemen, ook al is hij gekortwiekt. Velen op het forum zullen je kunnen vertellen dat een valkje buiten opeens een windvlaag onder zijn vleugels kan krijgen en dan weg zal vliegen. Ook al wil ie het niet, hij gaat. En terugkomen is erg moeilijk voor hem.
Ook het openzetten van ramen en deuren in huis is razend gevaarlijk. Echt, hij is weg voor je het weet. Ook al is ie gekortwiekt.
Twee van mijn valkjes zijn ook gekortwiekt (geweest), ik ben ook niet tegen kortwieken (om de goede redenen).
Ik ben wel blij dat hij weer in huis staat. Een valkje is een groepsdier en heeft het erg moeilijk alleen. Een soortgenootje is te prefereren boven mensengezelschap, maar alleen in de schuur is echt vreselijk voor hem.

Groetjes Gerda

Chica1984

30 juni 2005, 23:06:14 #2 Last Edit: 30 juni 2005, 23:07:47 by Chica1984
Ik snap je bezorgdheid. Ik maakte me ook zorgen om de windvlaag. Nou wil het zo dat het vandaag best winderig was. Poema zat bij Roy op de schouder, zoals gewoonlijk bol(dat doet hij de hele tijd, hij eet en tjirpt, loopt rond, maar zit toch bol) Inderdaad er kwam een vlaag aan, maar wat doet Poema? Hij gaat helemaal in de nek zitten bij Roy en maakt zich nog boller. Echt hij was net een tennisballetje. Later kwam er weer een windvlaag en strekte Poema wel ff zijn vleugels en gebruikte de wind om bij mij te komen. Als hij volwassen is denk ik erover om een tuigje voor hem te halen, zodat hij veilig mee kan. Als zijn veren wat langer zijn kan hij denk zo mee met de wind. :'( Liever niet. Wil hem echt niet kwijt.
En over de ramen en deuren... Wij hebben in de woonkamer van die bovenraampjes en die staan open. Plus we hebben vitrage van plafond tot grond. Ik ga echt geen grote ramen openzetten als Poema in de buurt is. We hebben boven wel van die grote ramen, maar daar komt hij niet. En het enige wat openstaat overdag(als het niet te koud is) is de achterdeur. We hebben maar 3 deuren beneden, 1 voor toilet, voordeur en achterdeur en de achterdeur. Ik let er zelf heel goed op dat er geen tocht is in huis.
Ik wil hem zelf ook liever in huis ja. Nu heeft hij de hele dag beweging en geluiden om zich heen. Roy heeft zich voorgenomen om de medicijnen die hij heeft toch elke dag in te nemen(hij nam ze eerst in alleen als hij last had) zodat Poema in huis kan blijven. Hij is zelf helemaal gek met dat vogeltje en neemt hem heel graag bij zich. Hoe kun je ook niet verliefd worden op een jonge valk?? :P

Petra en Cheeky

Ha Chica!

Wat een originele naam: Poema! Wel stoer hoor! Ben benieuwd of jouw valkje straks ook lekker stoer wordt!

Ja, ik deel de bezorgdheid van Gerda ook wel hoor! Je leest hier op het forum zoveel verhalen van mensen die dachten dat een klein raampje open geen kwaad kon, of iets dergelijks, en als het eenmaal was gebeurd, konden ze zichzelf wel voor hun hoofd slaan. Da's de enige reden dat ik het ook nog heel eventjes wil noemen, verder moet je uiteraard doen wat je goed vindt en natuurlijk zul je heel voorzichtig zijn.

Uit eigen ervaring weet ik dat voorzichtig zijn en oppassen niet altijd voldoende is. Wij hebben nl. twee valkjes en 1 kat. Als de valkjes los zijn, houden we altijd de kat goed in de gaten, maar laatst, zaten de valkjes op een hele hoge kast, dus we dachten: dat kan geen kwaad! We gingen heel even computeren in dezelfde kamer en nog geen paar tellen later, sprong de poes ineens vanaf de eetkamerstoel bovenop de kast waar een van de valkjes zat! Het is allemaal gelukkig goed gegaan, maar je schrikt je rot!

Goed, ik hoop dat het verder goed blijft gaan met Poema en dat hij snel zelfstandig kan eten en drinken! Tot die tijd is zo'n kleintje wel heel erg afhankelijk van je, zooooo lief! Enne... ik hoop ook dat hij in huis kan blijven, want zo alleen buiten zal hij niet zo prettig vinden!

Groetjes,
Petra

Valerie

Ik wil je ook nog ff waarschuwen voor het wegvliegen. Het is zo snel gebeurd, je beseft he geneens.
Hoe oud is Poema nu? Wel mooi valkje! Zit idd welerg bol.  :o
We zullen je verhaal blijven volgen hoor. :)

Groetjes,

Valerie



Chica1984

Poema is vorige week vrijdag uit het blok gekomen. Ik denk dat hij nu zo'n 5 wken is.
Ja dat bolle snap ik niet. Hij is voor de rest superalert. Kijkt om zich heen, tjirpt. Gewoon een gezond vogeltje.
Ik had hem vandaag buiten en buren van ons hebben ook een valkje. Ik liet Poema hem ff door de tralies zien en dat ander valkje zat de fluiten en te tjirpen. Toen ik Poema weer mee naar buiten nam ging hij gewoon zitten en reageerde op het fluiten van de andere valk.
Misschien moet ik maar een radio neerzetten en daar valken geluidjes op afspelen. Misschien dat Poema dan minder bol zit ;D

Valerie




Rian

Hey chica,

De radio staat hier ook meestal aan. zeker als ik overdag veel weg ben. Dan is er tenminste wat geluid in huis. Hij staat wel redelijk zacht, zodat Joey er niet mesjokke van wordt  ;D

Bianca

Hoe reageert ie op z'n "nieuwe" papje?
Ik weet niet precies hoe oud poema is maar ik weet nog goed toen mijn Punky klein was (vanaf 5 weken) hij in het begin ook veel bol zat maar gelukkig was dat al snel niet meer zo ik denk dat dat maar een week heeft geduurt, het was gewoon wennen om zichzelf op te warmen in plaats dat broers en zussen dat deden.

Een hele belangrijke tip....
Verwen hem niet TE veel want met die leeftijd gaan ze jou als levenspartner zien en heb je dus kans dat ie elke keer gaat gillen als ie je ziet.
Dit heb ik dus!
Probeer 'm niet elke keer als ie bedelt op te pakken en het echt alleen op de tijden van eten geven, daarna wat knuffeltijd in te lassen.
Het is belangrijk dat ie zelfstandig wordt en niet aan je blijft hangen........

Mischien is het ook niet onverstandig om al aan een tweede valkje te denken, geloof me dit scheelt een hoop gezeur en je kunt ze goed tam houden met z'n tweetjes.

Ik heb te lang gewacht voor ik er nog één bij zocht..........
Op zich gaat het wel goed maar hij is te vermenselijkt........

(Dit is 2 jaar geleden)

Heel veel plezier met je humpie en geniet er maar lekker van.


Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Chica1984

He Bianca,

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik Poema al dik een uur te negeren. Hij kraait de hele tijd al. We hebben visite die ons helpt met trouwkaartjes maken(gaan volgende maand trouwen). Alleen ik zeg dus negeer Poema, geef hem geen aandacht anders blijft ie zeuren. Maar volgens mij denken mensen als je zegt niet doen, wel doen :-\ Zelfs Roy(mijn vriend) moet elke keer een vinger erbij steken. Ik straf ze dan af, want ik laat Poema altijd knuffelen als hij gegeten heeft en dat is om 22:00. Hij roept nou de hele tijd en het lijkt wel dat als die vriendin(die hier helpt) praat dat hij dan harder gaat roepen. Zij heeft een hele schelle stem.
Echt ik heb de tv nu harder staan hier zodat hij niet zoveel te horen is. Ik praat gewoon en kijk hem niet aan.
Hij reageert goed op het nieuwe papje. Ik maak het nu wat dikker aan, omdat ik in plaats van een spuitje een mini-fonduevorkje gebruik. Poema pakt het mooi tussen de tanden uit en smikkelt het op. Maar echt dat kraaien van hem. IK WIL WATJES!!!

Bianca

Inderdaad gewoon afstraffen die lui!
whahaahahahahaha, zet 'm anders even in een andere kamer.
voor nu.........

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Chica1984

Poema is uit frustratie maar gaan slapen, hahaha. Dus dat helpt. En de mensen blijven van de kooi af, maar ik zit ook voor de kooi aan de tafel. En nu hij stil is zeg ik heel duidelijk, zie je nou wel. Negeer hem en hij word stil. Heb ook dat stukje van jou over niet teveel verwennen voorgelezen, dus ;)

Chica1984

Poema is een maffe. Echt wel. Als we hallo en poema zeggen tegen hem, dan begint hij te kraaien vanuit zijn borst en te knikken met zijn hoofd en als we dan met een enthousiast stemmetje tegen hem praten, knikt hij nog meer en kraait erbij. Echt dat kraaien uit de keel ;D

Gerda

Hoi Rinkje,

Fijn dat het goed gaat met Poema.

Om nog even terug te komen op het mee naar buiten nemen, we hebben er nu een poll over. Kijk maar eens hier:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,11448.0.html

Groet Gerda

Chica1984

Hier moet je zien wat Poema in een keer deed bij zijn voeding van 17:00/ 18:00 :o




Ik had het papje klaar staan in een doorzichtig schaaltje. Poema was zwaar aan het bedelen en kraaien en zat op mijn en Roy's vingers te knabbelen. Ik had het schaaltje op tafel gezet zodat het af kon koelen, want het was nog te warm. Wat doet Poema?? Hij gaat tegen het schaaltje tikken, in de hoop dat hij het kan pakken, maar er zat glas in de weg  ;D Klimt ie op de rand van het bakje en gaat voorover papje er uit eten. Ik stond paf. Normaal kraait hij verschrikkelijk tijdens het eten, maar nu niet. Ik heb het papje op een schaaltje gedaan en daar ging hij verder met eten zoals jullie zien. Wij zijn gelijk met hem gaan eten. Hij zat op de grote tafel papje te eten en wij aan de salon tafel broccoli. Toen wij klaar waren en afgewassen hadden was Poema ook klaar en heb ik hem bij me gehaald(als ik de hand voor hem hou en zeg kom maar, dan klimt hij op mijn hand). Hij ging gelijk bol zitten(hij zit eigenlijk alleen bol als hij bij mij zit en ik met hem praat) en gaf mij kopjes en toen ik hem in de nek zetten, ging hij aan mij haar knabbelen.
Maar dat hij zelf zijn papje at, is een hele verandering. De spuit kan de deur uit, hahahahahaha    ;D ;D