14 mei 2025, 21:33:22

Pootjes

Gestart door Chica1984, 25 juli 2005, 23:07:46

« vorige - volgende »

Chica1984

Poema loopt mank :( Ik heb zijn pootje goed bekeken, maar ik zag niks alleen een rood plekje in het midden van zijn 4 tenen en 1 teen is iets dikker en zijn voetje is roze. Zijn linkervoet is roze blauw en daar heeft hij ook gewoon kracht in. Zijn rechtervoetje zet hij wel gewicht op, maar er zit absoluut geen kracht in. Hij kan hem niet om mijn vinger heen klemmen. Ik kan er wel aan zitten.
Iemand een idee? Moet ik dit aankijken of morgenochtend met spoed dierenarts bellen?

Karin

Neem morgen even contact op met een dierenarts.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Brede W

Hoi Chica,
hoe gaat het nu met Poema???? Ik hoop voor je dat het al wat beter gaat!
Heb je al een dierenarts gebeld???

Groetjes,
Wendy.

Chica1984

Ben vanmiddag bij de dierenarts geweest en iedereen gelijk: aww wat lief :) . Die dierenarts ook. Ze vondt Poema een voorbeeldige patient.

Maar goed, Poema is een zielig vogeltje. Hij heeft een ontsteking in zijn pootje en ik heb baytril meegekregen. Moet in zijn drinkwater, maar ik zie Poema never drinken. Ik heb het schaaltje klaar gemaakt zoals het hoort. 50 ml water en 0,15 ml baytril en ik heb gewoon een spuitje gepakt en daarmee wat water opgezogen en een beetje aan Poema gegeven. Weet ik zeker dat hij sowieso wat antibiotica binnenkrijgt.
Ik moet hem ook 3 keer per dag in een kom koud water zetten voor 5 minuutjes.
Maar volgens mij voelt Poema het aan, dat ie zielig mag zijn. Hij laat de hele dag zijn zieligste tsjilp horen en hij krijgt veel knuffels van mij en Roy.

Inger m

Hoi Chica,
Hoogswaarschijnlijk drinkt Poema geen 50 ml water op een dag. Dit betekent dat je dagelijks veel water met medicijn weggooit. Bovendien heeft Baytril een heel vieze smaak en drinken vogels weinig. Drinkwaterdosering is vaak niet zo nuttig bij vogels, zeker niet als het om een individuele vogel gaat. Dit omdat te weinig antibiotica eerder schadelijk is, als nuttig ivm resistentie van bacterien.

Het beste is om de dierenarts te vragen om de individule dosering te geven in een spuitje in de bek van de vogel. De kans is groot dat de vogel nu nauwelijks van het drinkwater drinkt (sowieso altijd aanzoeten met druivesuiker indien medicijn in drinkwater).
Individuele vogels geef ik ook medicijn in de bek.

3 keer per dag in een kom koud water lijkt mij onprettig voor de vogel. Bij EHBO wordt bij ons altijd aangeraden om lauw water te gebruiken (ruim 20 graden). Koud water heeft een onprettig en pijnlijk effect na een tijdje en een behandeling zoals deze moet niet onprettig zijn. Een vogel heeft een lichaamstemperatuur van ruim 40 graden, dus lauw water heeft een voldoende koelend effect op het pootje. Echter koelen heeft met name effect vlak na het ontstaan van een kneuzing om de zwelling door de bloeding tegen te gaan.

Veel sterkte!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Chica1984

26 juli 2005, 22:49:48 #5 Last Edit: 26 juli 2005, 22:52:10 by Chica1984
Ik laat Poema niet lang in de kom staan. Het is echt bedoelt als afkoeling voor zijn pootje. Die is duidelijk warmer. Maar het water is niet super koud hoor. Dat zei de dierenarts ook wel. In ieder geval dat hij afkoeling heeft.

Ik heb vandavond een beetje water uit de drinkbak(waar de baytril ook in zat) opgezogen en daarna een beetje handopfokpap erbij gedaan(was net klaar met Panter voeren) en dit aan Poema gegeven. Gezien Poema af en toe nog handopfok krijgt zodat hij af kan wennen, leek me dat een goeie oplossing. Hij heeft het zonder problemen aangenomen. Maar ik zal morgen wel de dierenarts bellen. Kijken of ze me toch een dosering kan geven voor rechtstreeks geven.

Maar vanavond liep hij al een stuk beter. Hij klemde zelfs zijn zere pootje al een beetje om mijn vinger. Vanochtend legde hij hem op mijn vinger.

Chica1984

Ik heb de dierenarts gebeld en ik kan Poema 2 keer per dag 0,05 ml baytril geven. En Inger, ik heb jouw adviesje opgevolgd en hem in koud/lauw water gezet vanochtend. Het was duidelijk wat prettiger, want hij probeerde niet eruit te springen