15 mei 2025, 01:46:14

Mijn valkjes zijn verkouden

Gestart door Shirly Hoebe, 25 juli 2005, 09:29:00

« vorige - volgende »

Shirly Hoebe

hallo,

Ik heb sinds kort 2 valkjes en ze waren eigenlijk meteen al verkouden. :-\  Eerst de een niezen de heletijd en later de ander ook een beetje. Nu heb ik antibiotica gekregen voor ze wat ik nog 2 weken 3x daags moet toedienen. :-X Kan ik nog meer voor mijn valkjes doen om ze weer snel gezond te krijgen. Ik hoorde ook nog iets van een warmte lamp?

Help dat echt? ???

Groetjes shirly, nicky en mila

Annouschka

Hallo,

je kan het proberen om een warmtelamp op te hangen als ze bol zitten is dit wel aangeraden.  Zorg er wel voor dat het niet te warm wordt, rond de 28°C is goed, let wel op dat ze het er niet benauwd onder krijgen, dat heb ik hier ook met een van m'n valkjes gehad, soms is het gewoon al genoeg om 1 zijde van de kooi af te dekken met een handdoek, zorg er gewoon voor dat ze zeker geen tocht hebben.
Je kan eventueel wat druivesuiker in hun drinken doen en je kan wat extra trosgierst en eivoer geven om ze vlugger te laten aansterken.
Na de antibioticakuur is een vitaminekuur wel aangeraden.

groetjes en hopelijk zijn je valkjes vlug beter

Shirly Hoebe

Ik ben afgelopen vrijdag begonnen met antibiotica voor de verkoudheid, maar ze niesen er niet minder om. Als Mila gaat vliegen heeft ze moeite met ademen door al dat snot in haar neusje.

helen

hoi, shirly.
middchien is het beste om je valken op dit moment niet te laten vliegen.
ze hebben alle energie nodig om beter te worden. dus vandaar.
ik heb zelf ook een valk gehad die erg verkouden was. en een kuurtje kreeg. (die heeft het helaas niet gered) :'( maar ik hoop voor je dat jij er wel op tijd mee bent en dat het hou wel lukt.
(wil je niet bang maken hoor)
maar die van mij had er een fikse longonsteking bij vandaar. wat waarschijnlijk al te erg was.
zorg ervoor dat je valken lekker warm zijn en niet in de tocht staan, maar ook niet te warm.
en lekker verwennen, laten merken dat je er voor hun bent.
het is niks he als je valken ziek zijn, je maakt je zorgen. en je gaat niet lekker naar je werk of je school.
de antibiotica heeft ook een inwerk periode nodig, en vaak is het als je een zieke valk hebt dat je ze gelijk weer beter wilt hebben. maar heb geduld dan zal je merken dat het elke dag een beetje beter gaat.
mocht je het nou echt niet vertrouwen dan kan je altijd nog een keer de dierenarts bellen of even langs gaan.
beter overbezorgt dan niks doen, dan weet je zeker dat ze het erg moeilijk krijgen.
sterkte.
groet helen